Overlegtopic

Gestart door adriaan, 14 augustus 2026, 20:26:32

Vorige topic - Volgende topic

Beertje

Ik snap er niks van dus laat het aan de mensen die het wel doen.
I love Elias

loetjef

Ik typ mijn gedachteproces even uit, zowel voor mijn eigen overzicht als voor degenen die het spel niet echt snappen maar misschien toch een beetje mee willen denken in de volgende stappen :)

We hebben nog in onze zak:
Oranje: 1x
Wit 1: 1x
Wit 3: 1x

Met wit 1 en oranje krijgen we zowel 1 overwinningspunt als 8 geld om nieuwe ingrediënten te kopen.
Met wit 3 krijgen we óf 2 overwinningspunten of 10 geld.

Sowieso zou ik na deze of de volgende stoppen, want dan is groen de voorlaatste en dat is dus een extra gratis oranje fiche (wat gelijk staat aan 3 geld).

Gezien de kans op ontploffing nu 1/3 is, zou ik persoonlijk nu stoppen, dan krijgen we dus:
1 overwinningspunt
1 oranje fiche
7 geld

Met 7 geld zouden we bijvoorbeeld blauw1 en oranje kunnen kopen; dan krijgen we nu in totaal 3 positieve fiches erbij.

Als we toch 1 stap doorspelen kunnen we nog uitkomen op 8 of 10 geld. 8 geld is eigenlijk alleen maar zinnig voor blauw2, 10 geld kun je bijvoorbeeld rood1+blauw1 doen.

TLDR; ik zou nu stoppen en een nieuwe speelronde in.

But how can you not hear the whole conversation
I have, sitting still with a brain on fire?

loetjef

Edit:

We hebben nog in onze zak:
Oranje: 1x
Wit1: 2x
Wit3: 1x

Dat verandert de kansberekening dus wel iets, kans op ontploffing is dus 1/4.

Punt blijft nog steeds dat ik denk dat 7 geld eigenlijk net zo zinnig is als 8 geld, dus ik zie niet helemaal een reden om te gaan gokken.

Waterwork

Goede analyse Loeka ik denk ook dat we niet teveel risico moeten nemen en idd beter js om te stoppen

Angelique

Klinkt allemaal heel logisch

yasu

Ik vind beide opties prima, ik ben zelf wel een risico nemer zo vroeg in het spel omdat 1 punt eigenlijk niet boeit. Maar het zal maar net het ene punt zijn in the end. Maar zelf ontplof ik ronde 1-3 ofzo om gewoon het zakje sneller te vullen voor de latere rondes (tenzij we net als nu een groene goed hebben liggen) dus zou er zelf nog 1 trekken, maar stoppen is ook prima.

Ik zou ook voor willen stellen om volgende rondes te kijken of we gewoon een soort "trek maar door tot x gebeurd of y gebeurt" voor de snelheid.

Waterwork

We hebben dus 8 geld wat willen we ermee doen bewaren of dingen kopen en wat voor dingen we kunnen bijvoorbeeld blauwe 2 kopen hebben we gelijk 2 waarde. Ik denk dat we wel zo snel mogelijk zoveel mogelijk waarde willen hebben

loetjef

Ik kan blijkbaar echt niet tellen XD 7 of 8... ah well.

Ik zou inderdaad voor 2 fiches gaan, kansen spreiden is nu voordelig.

Dus of 2x blauw1 (mag dat?) of blauw1 en oranje volgens mij.

yasu

Meestal mag je niet van dezelfde kleur kopen. Dus eens met die tweede optie. Ik zou even beginnen met aantal over strength denk ik.

loetjef

Ik heb het erin gegooid. Sorry, misschien iets te snel, maar berrie dreigt met deadlines voor de spellen XD

Also, ik ben het eens met het voorstel van yasu; dat iedereen gewoon mag aangeven door te gaan tot een bepaald moment. Ik weet alleen niet wat dat moment dan moet zijn. XD

yasu

Ik heb zelf vaak zoiets als "tot een groene" of "tot de kans op doodgaan hoger is dan 1 op 5. Zulke dingen 🙈

yasu

Als Berrie dat laatste niet al iets te specifiek vind iig. maar anders zou dat bijna mijn optie zijn voor de eerste 2-3 rondes

123berber

Citaat van: yasu op 15 augustus 2026, 20:01:38Als Berrie dat laatste niet al iets te specifiek vind iig. maar anders zou dat bijna mijn optie zijn voor de eerste 2-3 rondes
Nee daar kan ik wel mee overweg! Maar dan verliezen jullie wel de kans op het eventueel inzetten van jullie fles.

WCeend!! Zomerspelen 2014

yasu

Ah daar kunnen we vast iets omheen schrijven 😁 komt goed

loetjef

Ja, of we houden wel de originele aan (tot kans op over de 7 gaan bestaat), maar dat wij als spelers zijnde gewoon iets minder eindeloos wachten tot er 5 man akkoord geeft. Gewoon de eerste die leest en een mening heeft, geeft de zet door.