Nieuws:

Je vindt onze discordserver hier!

Hoofdmenu

[Muziek] Notenleer en andere

Gestart door Stein, 1 februari 2009, 19:38:43

Vorige topic - Volgende topic

Xindar

C-E-G-B mag geen akkoord zijn, want dat is gewoon te lelijk. Ik denk niet dat er een akkoord is met een groot septiem, of een kleine none.

Erwipro

Dan is het gewoon een C-met-een-B-in-de-bas ofzo XD Zegmaar, als je een overgang wil maken van een C naar Am. XD
Ik zie trouwens ook wel es 'sus2' achter een akkoord staan. Dsus2 zegmaar is dan D-E-A. Maar ik weet dan niet precies waar die sus voor staat. Hij bestaat ook in 'sus4' en dan is het D-G-A. :P

Xindar

Mja dat is het veranderen van de terts of de kwint. WEet niet precies wat die sus betekent maar bij sus2 wordt de terts een grote secunde en bij sus4 wordt de kwint een kwart. Klinkt een beetje dissonant, soms wel mooi.

Floris

Waarom zijn hier ineens 6 bladzijden bij gekomen in 1 dag? XD

Erwipro

Ik zie dat het je al duidelijk is geworden. XD

Dixie

Oh oh oh! Ik heb het zo geleerd!

Frank De Boer Gaat Eten: en dan van het bovenste naar het onderste lijntje tellen.

Dus, de bovenste is 'F', die daaronder 'D', in het midden de 'B', daaronder de 'G' en de laagste de 'E'. En wat daartussen ligt lijkt me wel logisch :P
(Even aannemend dat iedereen weet welk lettertje er tussen de 'f' en de 'd' ligt :P )

RoNoS

En de noten van onder naar boven (tussen de lijntjes (dus niet op)) spellen: F A C E

_____
___0_ = E
__0__ = C
_0___ = A
0____ = F
Guess who's back, back again...

Erwipro

Mja da's wel zo'n beetje wat Dixie uitlegde :P
Spelen jullie (=Dixie, Ron) ook een instrument? :D

Xindar

Citaat van: Dixie op  2 februari 2009, 22:46:51
Oh oh oh! Ik heb het zo geleerd!

Frank De Boer Gaat Eten: en dan van het bovenste naar het onderste lijntje tellen.

Dus, de bovenste is 'F', die daaronder 'D', in het midden de 'B', daaronder de 'G' en de laagste de 'E'. En wat daartussen ligt lijkt me wel logisch :P
(Even aannemend dat iedereen weet welk lettertje er tussen de 'f' en de 'd' ligt :P )

De G toch?

Maar ik kan wel een beetje noten leren, ben nu ook aan het leren van blad te zingen. Dat is echt heel erg moeilijk.

RoNoS

Citaat van: Erwipro op  3 februari 2009, 09:43:21
Mja da's wel zo'n beetje wat Dixie uitlegde :P
Spelen jullie (=Dixie, Ron) ook een instrument? :D
Klopt, maar ik vond het wel makkelijk om te onthouden, FACE. en dan weet ik vanzelf wel welke letters er tussen zitten :P

Ik heb heel lang geleden viool gespeelt. Ik ben nu een beetje aan het hobby'en met een keyboard.
Guess who's back, back again...

Dixie

Ik speelde tot voor kort klarinet en ben nu een jaar bezig met pianoles. Omdat daarom.

Erwipro

Klarinet is vet cool :D En piano natuurlijk ook! :D Nog veel cooler eigenlijk XD
Maar, als je muziek gaat spelen en dat een beetje kunt, heb je toch niet van die ezelsbruggetjes meer nodig..? :P

Dixie

Nope, ik heb het ook echt niet meer nodig, ik lees even vlot noten als taal ofzo :P
Maar ik weet nog steeds dat we het zo geleerd hebben, that's all.

Xindar

Ik wou ook dat ik iets van blad af gewoon in 1x weg kon spelen. :P

Maedhros

Kan er hier iemand als die een melodie'tje hoort, die (met zo ongeveer de juiste noten, al dan niet getransponeerd naar jouw eigen instrument) ook gewoon spelen ofzo? Ik kan dat toch redelijk (ik kan bijvoorbeeld de melodie van Victory van Lord Of the Dance spelen, terwijl de enige partij die ik daar ooit van gezien heb, ondersteuning (bijna uitsluitend hele noten) was (3de bugel dus, de melodie is 1ste bugel en sopraansax bij ons).
River Song: "Apollo 11 is your secret weapon?"

The Doctor: "No, no, it's not Apollo 11; that would be silly. It's Neil Armstrong's foot!"