Nieuws:

Heb je problemen met het forum? Contacteer Shaddow, redeast of yasu.

Hoofdmenu

[Muziek] Notenleer en andere

Gestart door Stein, 1 februari 2009, 19:38:43

Vorige topic - Volgende topic

Stein

Weet je wat ik nou zo balen vind, ik kan geen sheets lezen. :P
Weet je wel, 5 evenwijdige horizontale lijnen waar de noten op staan, daar snap ik niks van. :')

Xindar

Xindar

Citaat van: Erwipro op  1 februari 2009, 16:34:14
Ja iemand probeerde laatst mij er ook al van te overtuigen dat ik tenor ben en dat dat vast wel lukt als ik zanglessen neem. Misschien wel ook want als ik niet ziek ben kom ik soms wel hoog :P. Dus ik heb geen idee eigenlijk :P

Maar ik moet er even achter komen hoe mensen zo hoog kunnen zingen. Dat wil ik namelijk ook kunnen. Zo iemand van op zoek naar Joseph die kon gewoon een octaaf hoger in borststem dan ik kan, daar moet toch een manier voor zijn?

Stein

Xindar

Weet je wel welke noten de 5 lijnen zijn?

Erwipro

Tsja. Dan moet je ook gewoon op muziekles gaan :D

En Daan, had jij al es verteld wat je speelt? Of zing je? Of allebei? :D

Xindar

ik heb nog nooit les gehad in een instrument, maar ik kan een beetje drummen, wat piano en een beetje basgitaar, en ik ben een matige zanger [voor nu, working on it. :P] Ben muziektheoretisch wat beter op het moment. :P

Maedhros

- 0 -
___
___
___
___

is de hoge fa, onder het bovenste lijntje de hoge mi, daaronder de hoge re, daaronder de hoge do, daaronder si, la, sol, fa, mi, re, do, ...

En ja, ik weet dat dit compleet onduidelijk is, maar ik probeer het maar een beetje uit te leggen (al is er veel kans dat jullie voor een of andere vreemde reden letters gebruiken in plaats van de namen van de noten)
River Song: "Apollo 11 is your secret weapon?"

The Doctor: "No, no, it's not Apollo 11; that would be silly. It's Neil Armstrong's foot!"

Xindar

Uhmn, voor een of andere vreemde reden heten de noten gewoon a b c d e f en g. :) En dan heb je ook nog de verhoogde en verlaagde als Dis en Des.

Wat jij nu gebruikt, lieve Maedhros, zijn de relatieve notennamen uit het gregoriaanse tijdperk van de muziek, die hadden 4 lijnen en een heel andere sleutel, de Do-sleutel. En dan had je verschillende toonladders, maar die beginnen allemaal wel met Do, maar telkens op een andere toonhooge, dat is de modus. Dorisch is de van c naar c een toonladder, en ik weet het niet precies maar je hebt ook nog Aeolisch, Phrygisch, Lydisch, Mixo-Lydisch. Type op wikipedia maar Kerkmodi of Kerktoonladders in. Maar goed, de noten heten niet Do, maar C of iets dergelijks.

Maedhros

nee hoor, wij gebruiken 5 lijnen en do re mi fa sol la si do (wat ook veel duidelijker is eigenlijk, maar dat terzijde, al is het wss veel duidelijker voor mij omdat ik het zo geleerd heb) bij ons bij de fanfare zitten echter ook 3 Nederlanders en die hadden in het begin problemen met ons systeem, maar nu niet meer, trouwens do re mi wordt bij the sound of music gebruikt en de lettertjes niet, dus is het do re mi  :P

trouwens, wij gebruiken de sol-sleutel en de fa-sleutel trouwens, wij noemen een halve toon hoger een kruis en een halve toon lager een mol

bijvoorbeeld si b groot is de toonladder met si en mi mol in

The Doctor: "No, no, it's not Apollo 11; that would be silly. It's Neil Armstrong's foot!"

Erwipro

Oja, kerktoonsoorten. Daar hoor ik ook verstand van te hebben als kerkorganist. Maar het maakt me allemaal niks uit eigenlijk want de mensen vinden dat ik goed genoeg speel XD

En dat van 'do re mi' is gewoon vaag. Het is gewoon 'c d e' :P

Maedhros

nee hoor, c,d,e is veel vager

doe (do) a deer a female deer

ray (re) a drop of golden sun

me (mi) a name I call myself

Far (fa) a long long way to run

sew (sol) a needle pulling thread

la (la) a note to follow so

tea (si) a drink with jam and bread

and that brings us back to do o o o

Zie je wel, dat is een bewijs dat het eigenlijk do re mi is

Hephaistion

Maedhros

ja hè, en een afdoend bewijs ook dat ik gelijk heb  8)