Nieuws:

Welkom op het nieuwe locatie van het forum
Op dit moment wordt de .nl website doorgestuurd naar de .be website.

Hoofdmenu

De Boekenclub

Gestart door Jowelle, 15 maart 2010, 16:31:18

Vorige topic - Volgende topic

Rowena Inara

Ja!! Maar ik ga voor morgenavond de film huren en dan hoef ik nog meer drie dagen :(.

Het lijkt net alsof het boek zelf vampieritische trekken heeft: het me in zijn greep ::).

Award voor schrijver met de grappigste personages (2011)

SMutzski

http://www.weerwolvenvanwakkerdam.nl/forum/index.php?topic=6958.0

Nu zijn er 2 topics! ;D
Misschien kan een modje ze samenvoegen? :P

Ik heb al een tijdje niet meer gelezen..

Mijn zusje is trouwens ook helemaal weg van dat Twilight. Ze heeft de nederlandse boeken allemaal gelezen, ofja, is nu metde laatste bezig. En nou heeft ze de engelse boeken ook nog allemaal gekocht. (Gewoon kopen hè, niet lenen bij de bieb (terwijl ze daar lid van is!)) :O

Jnusch

Mja, dit topic is wel anders, maar op zich kunnen ze best samen ja :P

SMutzski

Mja.. ze zijn anders, maar hier bespreek je ook wat je daar ook bespreekt, lijkt me. :P

Jnusch

Ja, precies xD

Ik ga vandaag in de Zwerm beginnen :o

Erwipro

Samenvatting klinkt interessant :D

SMutzski

Citaat van: Jnusch op 18 juni 2010, 16:27:23
Ja, precies xD

Ik ga vandaag in de Zwerm beginnen :o

Iki wou eerst zeggen, wat is dat dan weer?
Maar dat was best een domme vraag, want we zitten in het boeken topic. ::) xD :-[

Rowena Inara

Citaat van: SMutzski op 18 juni 2010, 16:24:52
Mijn zusje is trouwens ook helemaal weg van dat Twilight. Ze heeft de nederlandse boeken allemaal gelezen, ofja, is nu metde laatste bezig. En nou heeft ze de engelse boeken ook nog allemaal gekocht. (Gewoon kopen hè, niet lenen bij de bieb (terwijl ze daar lid van is!)) :O

Ik leen ze ook bij de bieb, nederlandstalig aangezien ze niet aan de engelse konden komen :(. Dus misschien ligt het daar aan.

Award voor schrijver met de grappigste personages (2011)

Mus

Vandaag een leuk gesprek gehad en die persoon raadde mij het boek "Een ongewoon gesprek met God" aan.
De schrijver van het boek heeft vervelende dingen meegemaakt en wordt op een ochtend wakker met een heleboel vragen aan God.
Hij schrijft ze op en geeft zichzelf ook antwoord met de pen alsof deze geleid wordt door God.
Ze vertelde dat het een boek vol eye-openers is.

Ik werd geboeid, sms'te mezelf de titel van het boek en keek op bol.com naar recensie's, hier een kleine greep uit de vele reactie's:

* Wie een beetje door de recensies heen leest ziet dat er 2 categorieën lezers zijn. De grootste groep bestaat uit lezers die totaal overdonderd zijn door de inhoud, de kleinere groep vertegenwoordigt de gelovigen die dit boek beschouwen als ketterij tegen de bijbel. Ik doe graag mijn bijdrage met een 5 sterren beoordeling. Ik ben het boek gaan lezen met het idee dat het christelijk boek was. Ik ben christelijk opgevoed en heb zo'n 8 jaar terug gebroken met de kerk. Een titel als deze gaan lezen stond niet bepaald op mijn verlanglijstje, maar nadat het me door drie verschillende personen (christen en niet-christen) getipt is, ben ik er toch maar in begonnen. Als ik het niet met zo'n grote korrel zout had genomen had ik het eerste hoofdstuk waarschijnlijk al niet doorgekomen. Gesprekken met God, m'n neus.. maar toch raakte ik al snel geboeid door de geniale definitie van God. Tijdens het lezen van dit boek realiseer je je dat het helemaal niet terzake doet of Walsch nou echt met God praat of niet, de inhoud grijpt je! De oplossingen en antwoorden in dit boek zijn zo wijs.. als dit een groot verzinsel van Walsch is, is die man echt geniaal. Gelijk de reden waarom ik dit boek aanbeveel. Lees het om de levensvisie die dit boek beschrijft, niet als bewijs voor of tegen God. Geloof me, je definitie van God veranderd voorgoed na het lezen van dit boek. Voer voor de kritische gelovige, maar ook zeker voor de atheïst. De kritieken van de "1-ster"-beoordelaars tonen dat dit boek geen zoete-broodjes bakt. Het geeft een hoop nieuwe inzichten; uiteraard wil dat wel eens botsen met de conservatieve leren.

* Wat een geweldig boek! Het heeft mij erg geholpen om mezelf te waarderen zoals ik ben. Na een kerkelijke opvoeding in de alblasserwaard, (ik ben ook opgegroeid in de Alblasserwaard) waar de mens wordt neergezet als grote zondaar die de genade van God niet verdiend is dit boek een ware therapie. Er is geen zonde, er bestaat geen fout. Alles is goed zoals het is. Alles heeft een reden. Dit boek leert je om zelf na te denken en zelf te VOELEN wat goed is. Dat is je leidraad voor het leven, je eigen gevoel, je eigen beslissing, je eigen keuze. De regels van het 'instituut kerk' worden niet aangevallen maar worden wel beschreven als regels van anderen, waar jij mee kunt doen wat je wil: naleven of naast je neer leggen. Dat is een ware verademing na een verlpichte kerkelijke opvoeding.

* Dit is meer zelfhulp en spiritueel als wat anders, en het heeft zeker niets te maken met het Christendom! Ik vind het erg misleidend en beangstigend ook dat het boek mensen de indruk geeft dat ze zichzelf wel kunnen redden, terwijl de Bijbel duidelijk zegt dat we dat NIET kunnen. We hebben Jezus Christus hiervoor nodig en dit boek leidt mensen zeker niet tot Hem! "Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg en de Waarheid en het Leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Johannes 14:6) Dat zegt mij genoeg!

* Dit is een boek dat een dreun uitdeelt aan gevestigde geloofsopvattingen. Het breekt er met vele, maar houdt daarentegen ook vast aan vele! Het bevat een schat aan kennis die velen zullen herkennen. Erg verfrissend.

*Voor een ieder die rationeel in het leven staat en zelf kan bedenken dat je verantwoordelijk bent voor je eigen leven is dit boek ronduit hilarisch. Ik wil hiermee niemand voor het hoofd stoten maar wel graag even een tegenwicht bieden aan de lading positieve reacties. Ben je enthousiast over boeken als De Celestijnse Belofte, lees dit dan ook zeker. Raak je snel ge-ergerd door simpele, korte zinnen, drogredeneringen en de claim dat iemand daadwerkelijk met 'god' gesproken heeft, koop dan een ander boek.

Ik ga hem nu bestellen! :)
You can't buy happiness but you can bloody well charge it.

Jnusch

Klinkt wel heel interessant, ik ben wel benieuwd wat je ervan vond :D

Mus

Hmm, dat kan lang duren aangezien ik weinig/geen rust heb om boeken te lezen :)

Zo, wachtwoord opgevraagd van bol.com
Ik vergeet het echt altijd.

Misschien handig om toch maar 1 ww voora alles te gaan gebruiken (A)
You can't buy happiness but you can bloody well charge it.

Jnusch

Ach, áls je het leest dan :P

Drakinnetje

De weerwolf door de eeuwen heen, van Aat van Gilst

De weer-wolf, de man-wolf, vleesgeworden bastaard van cultuur en natuur. Alleen de naam al roept bij de meesten van ons vrees, ontzag en nieuwsgier op. Dit chimaera van mens en dier zit diep geworteld in de psyche van de Indo-europeaan. Het is al eeuwen een bron van inspiratie voor auteurs en beeldend kunstenaars uit Europa, Iran en India. 

Het is verwonderlijk dat er in het Nederlands taalgebied nooit een boekje verscheen met daarin de geschiedenis van dit buitengewoon interessante Indo-europese fenomeen.

Ik hoor je denken hoezo Indo-europees? Wel het verschijnsel dat een mens in een wolf verandert, komt eigenlijk alleen in de overleveringen van de Indo-europese volken voor:

-   Volgens Iraanse bronnen zijn de  mairya "twee-benige wolven, erger dan de soort met vier poten".
-   Volgens de Oudnoordse bronnen zijn de úlfhdnar krijgers gekleed in wolfshuiden, die zich in een 'strijd-extase' bevinden. Ze raken in deze extase doordat ze zich volledig met het roofdier identificeren.
-   Hetzelfde verschijnsel kwam in de in de Slavische landen voor. Bijvoorbeeld de Kroatische vukodlak (vǎlk en dlaka = wolf en huid).
-   De Griekse geschiedschrijver Herodotus in de 5e eeuw voor onze jaartelling dat leden van een Scytische stam (een Indo-europees nomadisch volk) zich in wolven kan veranderen.
-   En ten slotte de Griekse mythe die verhaalt over de Arcadische koning Lycaon die in een wolf verandert. Waarschijnlijk is het Griekse woord lykánthropos (wolf-man) en het daarvan afgeleide Engelse woord lycanthropy afkomstig van deze koning Lycaon.

Het is dus vreemd dat er nooit een overzichtswerk over de weerwolf verschenen is. Tot dit aan jaar! Eind juni verscheen namelijk bij uitgeverij Aspect het boekje De weerwolf door de eeuwen heen van Aat van Gilst.

Aat van Gilst, inmiddels een "krasse knar", is de auteur van "één meter boeken". Van Gilst die in 1929 geboren werd, studeerde Nederlands en werkte onder meer als hoofd van de afdeling bibliografieën bij de Landbouw Universiteit Wageningen. Daar stond een uitgebreide bibliotheek hem ter beschikking bij het verzamelen van informatie voor zijn vele publicaties. Enkele titels:

-Wijze Vrouwen en Godinnen,
-De Eeuwige Ordening,
-Midzomer in Europa,
-De sagen van de Vrouwenbergen,
-Karel de Grote,
-Vastelavond,
-Het Paasfeest,
-Vastelavond en Carnaval,
-De Kerstboom

De eerste vier hoofdstukken van dit werk heten:

·   Vermomde krijgslieden,
·   De (weer)wolf in de mythen
·   Van Middeleeuwen tot romantiek
·   en, Volksgeloof en sagen

De volgende drie hoofdstukken (Hermann Löns, Strijdersbond Der Wehrwolf, De organisatie Werwolf) gaan over het gebruik van de naam weerwolf in de 19e en 20e eeuw door schrijvers en militante groeperingen. Eveneens een ongemeen interessante geschiedenis.

Het mooi verzorgde pocketboek heeft 185 bladzijden, heeft een register van eigennamen en is voorzien van een heel aantal toepasselijke afbeeldingen.

Dit boek zal niet misstaan in je boekenkast naast bijvoorbeeld het boek van de Engelse dominee Montague Summers uit 1933 The Werewolf,  of het boek The Book of Were-Wolves uit 1865 door de Engelsman Sabine Baring-Gould, of het iets recentere werk van de Fransman Claude Lecouteux (2003) te weten Witches, Werewolves, and Fairies.

Vakonov

Die klinkt echt interessant Drakin :D

yago

ik verwacht het niet, maar toch even vragen:
kent er iemand een serie met de naam CHERUB?

heel goeie boeken, gaat over een jongen die door een organisatie (die noemt CHERUB) word gerecruteerd. Die organisatie is een afdeling van de britse geheime dienst (boek speelt zich in Engeland af, is ook uit het engels vertaald), en ze gebruiken dus kinderen van 10 tot 17/18 om dingen te doen die volwassenen niet kunnen. Dat is gebaseerd op de theorie dat geen enkele misdadiger een kind gaat verdenken van geheim agent te zijn.
De boeken zijn altijd heel leuk en zit veel humor in.
Verhaal begint in boek 1 met die jongen, noemt James en is dan 11 jaar (word nog 12 in het boek), en eindigt met boek 12, waar hij 18 is.
De boeken veranderen met de leeftijd van de hoofdpersoon, boek 1 is nog heel onschuldig, in boek 8 worden er knieschijven doorgeschoten en zit James met een meisje in bad te ehh... iets te doen waar je 16 voor moet zijn en na boek 12 zit hij op universiteit en gaat hij zowat trouwen  :D (nee ok, das beetje overdreven)

Echt heel goed  (A)