Nieuws:

Welkom op het nieuwe locatie van het forum
Op dit moment wordt de .nl website doorgestuurd naar de .be website.

Hoofdmenu

[Discussie] Veiligheid op internet

Gestart door Dixie, 12 november 2009, 14:38:51

Vorige topic - Volgende topic

Maak jij je druk om je veiligheid / privacy online?

Ja, ik doe er ook alles aan om mijn privacy te behouden.
2 (7.1%)
Ja, maar ik onderneem niet / weinig actie.
10 (35.7%)
Mwah, soms denk ik er wel aan...
10 (35.7%)
Nee, ik ben er niet echt mee bezig
6 (21.4%)
Nee, iedereen mag alles van me weten =D
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 22

Dixie

De laatste tijd is er veel te doen rondom de privacy die mensen op internet nog hebben. Hieronder twee voorbeeldjes.

• Profielsites
Er ging een tijd geleden een filmpje rond dat gebruik maakte van de informatie die je openbaar op je profiel op hyves had staan. Alles kwam naar voren: foto's, vrienden, woonplaats, relatiestatus, e-mailadressen...
Ook de Goldmember functie is iets aparts. Goldmembers kunnen precies zien wie hun profiel bekeken heeft, hoe vaak diegene gekeken heeft, wie welke foto bekeken heeft en kunnen zo achter een behoorlijke hoop informatie van deze personen komen.
Niet alleen hyves, maar ook andere profielsites kunnen door iedereen met toegang tot internet bekeken en gebruikt worden.

Zoek jezelf voor de lol eens op deze site en kijk waar jouw naam, adresgegevens of andere info op komen duiken.

Is dit een probleem of overdrijven we weer eens? En als het een probleem is, kan het opgelost worden?

Floris

Ik vind geen resultaten op wieowie.nl :)

Ik maak me er niet druk om maar ik laat dan ook niet veel van mezelf slingeren.

Dixie

Ik wel, bijvoorbeeld van mijn hyves / facebook, krantenartikelen waarin mijn naam voorkomt van toneelstukken waar ik in gespeeld heb en van mijn middelbare school die de namen van de geslaagden online zette :)
Verder niets, maar eerst wel, voordat ik alles privé ging maken :D

Floris

Ok :P Ik gebruik mijn achternaam niet op Hyves dus daar ben ik ook niet te vinden XD En als je me googlet alleen maar van basisschooldingen toen ik tien was enzo :P

Floris

Ok wel de reisweblog van ZA trouwens. Maar da's vrij logisch :P

Kaasje

Ik kom ook eigenlijk alleen mijn hyves tegen, maar al die foto's die daarop staan heb ik ook allemaal op privé gezet, zodat alleen 'vrienden' die kunnen bekijken.

Ik denk trouwens niet echt dat het een probleem is. Je kiest er zelf voor om informatie openbaar te maken en meestal is deze informatie nog te veranderen. Ook ik laat niet teveel persoonlijke gegevens achter op internet, daar pas ik wel mee op enzo. :P
DIES IRAE DIES ILLA
CALAMITATIS ET MISERIAE DIES MAGNA ET AMARA VALDE

Meister

Foto's op hyves boeien me niet zo tbh :P

Maar mijn adres en tel nr ed hoeven anderen dan weer niet te weten, zit er ook aan te denken om mijn e-mail adres van hyves af te halen want al je vrienden kunnen die geloofk ook zien

"Where ignorance is bliss, 'tis folly to be wise."

Dixie

Citaat van: Kaasje op 12 november 2009, 14:50:08
Ik kom ook eigenlijk alleen mijn hyves tegen, maar al die foto's die daarop staan heb ik ook allemaal op privé gezet, zodat alleen 'vrienden' die kunnen bekijken.

Ik denk trouwens niet echt dat het een probleem is. Je kiest er zelf voor om informatie openbaar te maken en meestal is deze informatie nog te veranderen. Ook ik laat niet teveel persoonlijke gegevens achter op internet, daar pas ik wel mee op enzo. :P

Dat valt ook te omzeilen... Aangezien in dat maffia filmpje waar ik het in de beginpost over had ook heel veel mensen er achter kwamen dat ook de zogenaamde "privé" foto's erin voorkwamen. Wat ik vind is dat je foto's waarvan je niet wilt dat iemand ze ziet gewoon lekker op je computer moet laten staan. Want internet is voor iedereen toegankelijk en er zijn genoeg manieren voor mensen die het echt willen om zogenaamde privé dingen toch openbaar te maken.

Linqy

dat hyvesfilmpje maakte erik boos omdat ik daarin nog single was, hihi

Remus457

leuk, er bestaan 6 Paul Levelsen
Probeer daar maar eens informatie vandaan te halen 8)
foto's filmen en allemaal andere zooi gaan allemaal over de andere paulen.
en al die zoekmachines gaan over andere paulen.

Als ik remus457 zoek krijg ik bij afbeeldingen 1 afbeelding. de sig van Jnusch?
en verder zie je dat ik op deviantart zit, een keer heb gereageerd op een CoDWaW trailer op youtube en dat ik op deze site zit.

En dat valt best wel mee.
Ik denk dat ik aardig safe zit 8)

Kaasje

Citaat van: Dixie op 12 november 2009, 14:56:59
Dat valt ook te omzeilen... Aangezien in dat maffia filmpje waar ik het in de beginpost over had ook heel veel mensen er achter kwamen dat ook de zogenaamde "privé" foto's erin voorkwamen. Wat ik vind is dat je foto's waarvan je niet wilt dat iemand ze ziet gewoon lekker op je computer moet laten staan. Want internet is voor iedereen toegankelijk en er zijn genoeg manieren voor mensen die het echt willen om zogenaamde privé dingen toch openbaar te maken.
Dat is niet waar volgens mij. Je bepaalt zelf wie jouw vrienden zijn, je hoeft iemand niet te accepteren als vriend. Het is dus volledig aan jouzelf om willekeurige mensen toe te voegen als vriend. Ik denk dat ze aan die foto's komen doordat mensen op hyves random personen toevoegen en zo in de 2000 vrienden krijgen, waardoor je al die foto's kan rippen. Er zijn namelijk mensen die iedereen toevoegen, ook als ze diegene niet kennen.

Sws is mijn profielfoto wel zichtbaar voor iedereen, geloof ik, maar dat maakt me vrij weinig uit en daar let ik ook wel op. :P

Op Kaasje kreeg ik trouwens helemaal niets wat met mij te maken heeft, wat ik wel kreeg, tja... :P Als je van jezelf op een bepaald forum iets op wil zoeken kan je wel *Username*+*forumnaam* doen, maar het gaat om de username zelf hè :P
DIES IRAE DIES ILLA
CALAMITATIS ET MISERIAE DIES MAGNA ET AMARA VALDE

Dixie

Ik bedoelde ook niet echt op dit forum, maar als je erover nadenkt... Bijvoorbeeld met meets, je geeft je telefoonnummer aan mensen die je eigenlijk helemaal niet kent voordat je er heen gaat. En nou geloof ik niet dat hier enge verkrachters zitten, maar toch!

En dat van die foto's dat is echt waar, in het NRC zijn ook verschillende artikels gepubliceerd over die foto's die eigenlijk niet openbaar hadden mogen zijn en ik had het zelf ook.

Floris

Dat is wel waar :P Hoewel ik mijn nummer nou ook weer niet echt rondstrooi XD

Erwipro

Nja ik let wel op wat ik openbaar maak enzo. Op wat voor sites ik mijn adres/telefoonnummer zet. Maar opzich maakt het me niet bijster veel uit als iedereen weet wie ik ben, wat mijn e-mail is enzo. XD

Amilmarith

Niet zoveel te vinden hier. Hyves, waar bijna niets op staat voor zowel nick als gewone naam.
Gewone naam vind hij nog mijn vader in het telefoonboek en nick wordt er door verwezen naar één profielsite en de rest forums :p