[Discussie] Ik weet niet wie jij bent, maar dat maakt niet uit, moeten overleven

Gestart door adriaan, 31 mei 2024, 12:42:37

Vorige topic - Volgende topic

Lauaki Mamoe[729]

Aangezien mensen uitleg vragen – wat logisch is, bij deze. Het is een lange post, waarin ik uitleg waarom het juist logisch is dat ik géén medewolf ben van de leugenwolf. In de spoilers staan de verschillende scenario's namelijk omschreven, ik denk dat ik ze allemaal wel gecoverd heb.

Iedereens eerste gedachte is namelijk 'Lauaki stemt lastminute over op George, George gaat dood omdat er ook een leugenwolf op staat, dit hebben ze vast op het wolvenboard overlegd.' Aan de ene kant, dat snap ik heel goed. Aan de andere kant, als je even twee tellen stil staat en niet in je emotie en overhaastheid reageert, dan besef je dat dit helemaal niet logisch is, en het veel waarschijnlijker is dat ik geen flauw benul had dat er een leugenstem op George zou staan.

Het is een heel boekwerk, dus voor iedereen die sowieso niet geloofd dat ik slecht ben, sla het gerust over. Voor iedereen die vanwege één specifiek scenario denkt dat ik slecht ben, ga gerust naar dat scenario. Voor al de rest, pak een wijntje/biertje, trek een zak chips open en veel plezier met lezen.

De optie dat Alexander, Dzjengis en George alle drie goed zijn/waren laat ik achterwege. Want ik hoop dat we het er allemaal over eens zijn dat als ik wolf ben en ik weet dat zij alle drie slecht zijn, ik deze actie nooit had uitgevoerd. Wat zou het mij tenslotte boeien welk goedje er dood gaat, áls er maar een goedje dood gaat.

Scenario 1: Ik en Dzjengis zijn allebei slecht met de leugenstem staat op Dzjengis
Spoiler
Voor Cleopatra overstemde stond de stemming op
Alexander 4 stemmen
Dzjengis 3 stemmen – met een leugenstem hier dus eigenlijk 2 stemmen
George 3 stemmen – met de bm op George en blijkbaar ook nog een leugenstem op George, dus blijkbaar 4 stemmen.

Vervolgens stemde Cleopatra over op Dzjengis, wat de stemming bracht naar
Alexander 3 stemmen
Dzjengis 4 stemmen – met de leugenstem hier dus eigenlijk 3 stemmen
George 3 stemmen – met bm en leugenstem op George, dus eigenlijk 4 stemmen

Op dit moment zou George dus nog steeds lynch worden. Ik wist dit niet en wilde overstemmen naar George om Dzjengis te redden. Als ik op Alexander had gestemd was er in mijn ogen een gelijkspel gekomen tussen Dzjengis en Alexander en moest de bm beslissen. Daarom besloot ik op George te stemmen. Ik had mijn stem al vanaf Cleopatra haar wissel klaar staan. Op het moment dat ik deze wilde versturen kreeg ik een waarschuwing dat iemand gepost had en zag ik dat Dzjengis overstemde. Hierdoor raakte ik 5 seconden in paniek en heb daarna mijn stem alsnog verstuurd, mezelf beseffend dat dit dus geen enkel verschil meer zou maken voor de stemming, maar ik had geen tijd meer om de naam te veranderen.
Dus – stel Dzjengis is wolf. Waarom zou hij dan een (zichtbare) gelijkspel hebben gemaakt tussen Alexander en hemzelf, terwijl met de leugenstem en de bm George lynch zou worden en hij dus nergens bang voor hoefde te zijn? Dan kan je nog denken, oké misschien heeft hij dat gedaan omdat hij niet wilde dat de leugenstem bekend zou worden of dacht dat Alexander een sterkere rol had. Prima. Maar waar pas ik dan in dit plaatje? Als Dzjengis en ik samen wolf waren, wist Dzjengis dat ik lastminute naar George ging wisselen en had hij rustig op George kunnen blijven staan. Mijn stem had dan namelijk sowieso (zichtbaar) 4 gemaakt, met als gevolg dat George door bm stem dood was gegaan, zonder dat iemand ooit had geweten dat er een leugenstem geplaatst was.
[close]

Scenario 2: Ik en Dzjengis zijn samen wolf met de leugenstem op Alexander - ik zie niet helemaal in waarom je een leugenstem zou verspillen door zichtbaar op een ander goedje te stemmen, maar ik zal jullie vermaken.
Spoiler
Voor Cleopatra overstemde stond de stemming op
Alexander 4 stemmen - met een leugenstem hier dus eigenlijk 3 stemmen
Dzjengis 3 stemmen
George 3 stemmen – met de bm op George en blijkbaar ook nog een leugenstem op George, dus blijkbaar 4 stemmen.

Vervolgens stemde Cleopatra over op Dzjengis, wat de stemming bracht naar
Alexander 3 stemmen – met de leugenstem hier dus eigenlijk 2 stemmen
Dzjengis 4 stemmen

Oké, eigenlijk weet ik niet waarom ik dit scenario toevoeg, want eerlijk, in dit scenario is het helemaal onzin dat Dzjengis wolf en ik samen wolf zijn. Stel Dzjengis was wolf, dan weet hij dat de leugenstem op Alexander staat en hij dus eigenlijk pas 2 stemmen had. Vervolgens stemt hij dus over vanaf George, waarvan hij weet dat hij met hem ook 4 stemmen staat en dus gelijk staat met hem, naar Alexander die dan op 3 stemmen komt (4 zichtbaar). Dit zou dus betekenen dat hij dood zou gaan. Natuurlijk zou je hier weer kunnen zeggen dat wij samen wolf zijn en Dzjengis dus wist dat ik zou overstemmen naar George. Ook hier geld echter, als hij wist dat ik zou overstemmen naar George, waarom zou hij dan niet op George blijven staan in plaats van de leugenwolf bekend laten worden?
[close]

Oké ik denk dat dat de opties zijn voor Dzjengis en ik samen wolf. Dan nu de opties voor Alexander en ik samen wolf. Eerlijk, degene die dit denkt moet misschien het dt nog eens doorlezen, maar oké, ik zal jullie nogmaals vermaken.
Scenario 3: Ik en Alexander zijn allebei slecht met de leugenstem op Alexander
Spoiler
Dzjengis 3 stemmen

Vervolgens stemde Cleopatra over op  Dzjengis, wat de stemming bracht naar
Dzjengis 4 stemmen

Vervolgens kwam 30 seconde voor de deadline Dzjengis zijn stemwijziging, wat de stemming bracht naar:
Alexander 4 stemmen – met de leugenstem hier dus eigenlijk 3 stemmen
Dzjengis 4 stemmen
George 2 stemmen – met bm en leugenstem op George, dus eigenlijk 3 stemmen

Als ik met Alexander en de leugenwolf op een board zou zitten, wist ik dus dat ondanks de stemwissel van Dzjengis, Alexander niet dood zou gaan. Dus dan vraag ik, waarom zou ik dan overstemmen? Het enige argument wat ik kan verzinnen is omdat we niet zouden willen dat de leugenwolf/leugenstem bekend zou worden. Echter, als we dat niet zouden willen, en ik Alexander zou willen redden, waarom zou ik dan niet gewoon overstemmen naar Dzjengis? Die zou dan op 5 stemmen komen, waardoor de leugenstem onder de radar zou blijven. Dzjengis heeft zich niet volledig onverdacht gedragen, dus zo'n stemwissel had ik prima kunnen verklaren. Met een wissel naar George maak ik dus en mezelf nog verdachter, en is de leugenwolf bekend geworden, wat voor een wolvengroep allemaal niet wenselijk is. Ik denk dat we het er daarom over eens kunnen zijn dat dit scenario ook vrij onwaarschijnlijk is.
[close]

Scenario 4: Alexander en ik zijn beide slecht met de leugenstem op Dzjengis – ik zie niet helemaal in waarom je een leugenstem zou verspillen door zichtbaar op een ander goedje te stemmen, maar again, ik zal jullie vermaken.
Spoiler
Alexander 4 stemmen
Dzjengis 3 stemmen - met een leugenstem hier dus eigenlijk 2 stemmen
Op dit moment is het voor Alexander al zeer gevaarlijk*

Alexander 3 stemmen

Vervolgens kwam 30 seconde voor de deadline Dzjengis zijn stemwijziging, wat de stemming bracht naar:
Alexander 4 stemmen
Dit is eigenlijk het enige scenario waar je zou kunnen denken, ja hier moet Alexander gered worden. Want ondanks dat hij slecht is, staat de nepstem op Dzjengis en ondanks de zichtbare gelijkspel gaat hij dus dood.

*Dit is daarom het moment dat ik zou verwachten dat de leugenwolf in zou grijpen en zijn leugenstem terug zou trekken. Het moment dat je als leugenwolf zichtbaar op een goede speler stemt en je medewolf dreigt hierdoor in gevaar te komen, ben je namelijk wel heel dom bezig als je hier niet ingrijpt. Het was dus logischer geweest als de leugenwolf zijn leugenstem zou terugtrekken en ik op Dzjengis had meegestemd om hem op de lynch te gooien. Dan was het namelijk geworden:
Alexander 4 stemmen
Dzjengis 5 stemmen
George 2 stemmen
Zonder dat iemand zou weten dat er een leugenwolf is, en nogmaals, die uitleg zou ik daarna wel kunnen verzinnen.
[close]

Scenario 5: Alexander, Dzjengis én ik zijn gezellig samen wolf. Hierin maakt het vrij weinig uit op welk van de twee de leugenstem staat.
Spoiler
Dzjengis 3 stemmen

Dzjengis 4 stemmen

Alexander 4 stemmen – met de leugenstem hier dus eigenlijk 3 stemmen
Dzjengis 4 stemmen
Moet ik hier zelfs woorden aan vuil maken? Waarom zou Dzjengis hier zijn stem gewijzigd hebben? Dan gaat de lynch van het lynchen van een goedje dankzij de leugenwolf stem, naar het lynchen van een slechtje. Dan kan je beargumenteren dat ik natuurlijk op het wolvenboard gezegd zou hebben dat ik over zou stemmen naar George, maar dan komen we terug bij de argumentatie van scenario 1 en 2, namelijk: als hij wist dat ik zou overstemmen naar George, waarom zou hij dan niet op George blijven staan in plaats van de leugenwolf bekend laten worden?
[close]

Wie ik dan zelf denk dat de leugenwolf is? Ik ga ervanuit dat de leugenwolf op een medewolf gestemd heeft, omdat dit natuurlijk lekker is voor als een van de twee dood gaat.
Ik denk dat dit een speler is die vroeg heeft gestemd, dus de eerste óf tweede stem op Alexander of Dzjengis. Op dat moment had George namelijk nog genoeg stemmen en was het veilig om op een medewolf te stemmen. Beiden werden zo vroeg nog niet extreem verdacht, en één of twee stemmen zijn niet zo'n groot risico als er 4 stemmen op een ander goedje staan met ook nog eens een leugenstem erbij. Op die manier stem je op een wolf zonder die wolf echt in gevaar te brengen.
Dit zou dus betekenen dat de leugenwolf zit tussen:
- (Alexander)
- Oda
- Nelson
- Lili
Persoonlijk denk ik dan dat of Oda of Lili de leugenwolf is. Ik denk dat mijn post op dit moment echter al lang genoeg is, dus ik hoop dat jullie het mij vergeven dat ik op dit later terug kom :')

Ik wil nog wel antwoord op de vraag geven waarom weer lastminute overstemmen op in dit geval George. Ik heb het al een beetje verteld in scenario 1, maar voor de mensen die de scenario's hebben overgeslagen nogmaals. Deze stemwissel kwam voort uit Cleopatra haar lastminute wissel. Cleoopatra haar lastminute wissel zorgde er (zichtbaar) voor dat Dzjengis lynch ging worden. Ik wist niet of Dzjengis zichzelf ging redden, maar wilde hem wel graag redden. Ik was er – op dat moment – namelijk van overtuigd dat Alexander en Oda samen wolf waren. Dat betekende dat er twee wolven op Dzjengis stonden, en Dzjengis hierbij in mijn ogen sowieso goed was. De manier om Dzjengis te redden was voor mij om op George te stemmen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik bij George niet écht het idee had dat hij slecht was. Hij deed echter nul moeite om te participeren of het dt te lezen en bleef maar zeuren dat hij het allemaal zo zwaar had. Dzjengis had ik vrij goed contact mee via pb en participeert wel. Als ik dan moet kiezen tussen een actief goedje dood of een passief goedje dood, zal ik altijd voor het passieve goedje kiezen – sorry.

Mijn stemwissel had ik dus al klaar gezet op het moment dat Cleo overstemde en was ik van plan weer 10 seconden voor de deadline te posten. Ik klikte op verzenden en kreeg een waarschuwing dat er gepost was, wat de stemwissel van Dzjengis was. Ik moet eerlijk toegeven dat ik hier in paniek raakte omdat ik dus nog 10 seconden over had om te beslissen wat ik ging doen. Ik had geen tijd meer om een naam te wijzigen, dus het was of laten zitten of deze stem gewoon posten wetende dat het weer een verdachte nietszeggende lastminute wijziging zou zijn. Ik heb toen besloten om voor het laatste te kiezen (again, reacties uitlokken) en de stem door te zetten, maar het was dus niet mijn bedoeling dat ik daar George alsnog mee zou vermoorden. Ik dacht dat er een bm-keuze tussen Alexander en Dzjengis zou komen, hoopte dat Elizabeth Alexander zou kiezen en daar meer informatie mee zou geven.

Tot zover.

Liliʻuokalani[729]

Ok heb een cocktail gepakt, maar dat past niet bij je advies...
Mag ik het nu alsnog lezen?

Liliʻuokalani[729]

Mijn eerste indruk is waardering dat je de tijd neemt om zoveel tekst en uitleg te tikken. Mijn tweede indruk is dat de cocktail mijn beoordelingsvermogen beinvloed en ik het toch beter een keer zonder alcohol in mijn lijf kan teruglezen. Vooralsnog ben ik er nog niet uit wat ik ervan moet vinden, behalve blij te zijn dat er nog spelers zijn die zoveel moeite in een spelletje steken.

Lauaki Mamoe[729]

Ja en daarom stond cocktail niet in mijn advies.. veel te sterk.

En ach, deze post heeft me maar zo'n 5 kwartier van mijn leven gekost. En wat is die vijf kwartier als jullie daardoor beseffen dat ik geen wolf ben en blijf leven?

Oda Nobunaga[729]

Nieuwe conclusie? Ik zou medewolf zijn van Dzjengis (terwijl ik ook al medewolf van Alexander wordt genoemd) of lili medewolf van Alexander. Of pas ik minder in het verhaal en heb ik wel met mijn medewolf meegestemd en van dzjengis een nieuw target gemaakt.

Oprechte vraag want ik werd eerst aan George en/of Alexander gekoppeld. George is nu dood dus in theorie zeg je dat ik met Alexander slecht ben. Maar in je verhaal zou de leugenwolf ook op zijn medewolf hebben gestemd en zou ik dus nu ook gekoppeld zijn aan Dzjengis.

Verder wel eens met je verhaal dat jij zelf nergens in het plaatje past als leugenwolf, ik stoorde me alleen weer aan de late stemwissels in het algemeen alweer.

Waarom is Nelson een minder logische optie?

Oda Nobunaga[729]

Wel respect voor de post trouwens, mijn hemel wat een werk haha

Liliʻuokalani[729]

Maar dat Luladinges geen leugenwolf is, was toch heel het spelersveld het al over eens? Tenzij ze van Georgie naar Georgie heeft gelogen...

Oda Nobunaga[729]

Sorry, nergens in het plaatje past als wolf/slechtje samen met de leugenwolf... niet als leugenwolf zelf.

Lauaki Mamoe[729]

Ik zal later nog een post maken met wie ik denk dat de leugenwolf is met wie en waarom :p Ik denk wel vanavond nog, maar moet eerst even koken en eten enzo (prioriteiten eerst posten dan eten :'))

Maargoed. Nee ik kan uiteraard geen leugenwolf zijn, dat leek me ook duidelijk. De post is gebaseerd op het feit dat mensen uitleg wilden, en leken te denken dat ik wist dat er een leugenstem op George stond dus daarom naar hem switchte om een medewolf (Alexander/Dzjengis) te redden.

Liliʻuokalani[729]

Citaat van: Lauaki Mamoe[729] op  7 juni 2024, 20:52:03
Ja en daarom stond cocktail niet in mijn advies.. veel te sterk.

En ach, deze post heeft me maar zo'n 5 kwartier van mijn leven gekost. En wat is die vijf kwartier als jullie daardoor beseffen dat ik geen wolf ben en blijf leven?
Sterkte hangt ook maar van de cocktail af. Een Amerato Sour of Mojito slaat niet snel in.

Op het moment  vind ik Lauaki nog wel verdacht  maar vind ik het eigenlijk voor het spel niet leuk haar eruit te stemmen. Ik ben het na herlezen niet echt eens maar vind haar zo dik verdacht erop liggen dat ik hoop dat een beetje wolf minder het "verdacht zijn" opzoekt. Lauaki schreeuwt bijna: "vind mij verdacht, please!"

Liliʻuokalani[729]

Lauaki Mamoe[729]

Citaat van: Liliʻuokalani[729] op  7 juni 2024, 21:47:41
Sterkte hangt ook maar van de cocktail af. Een Amerato Sour of Mojito slaat niet snel in.

Op het moment  vind ik Lauaki nog wel verdacht  maar vind ik het eigenlijk voor het spel niet leuk haar eruit te stemmen. Ik ben het na herlezen niet echt eens maar vind haar zo dik verdacht erop liggen dat ik hoop dat een beetje wolf minder het "verdacht zijn" opzoekt. Lauaki schreeuwt bijna: "vind mij verdacht, please!"

Dat hangt er natuurlijk ook maar net van af hoe goed jij tegen drank kunt :p

Met welk deel ben jij het niet eens?

Liliʻuokalani[729]

Het deel waarin ik potentieel slecht ben, daar ben ik het niet over eens <3

Alexander de Grote[729]

Waar ik nog benieuwd naar ben, waarom laat je achterwege dat we alle drie goed kunnen zijn? Stel jij was op Oda gebleven had de leugenstem nog effect gehad dat de bm niet kon kiezen. Dat had sowieso chaos geschept. Als leugenwolf op mij heeft gestemd was dzjengis dan Lynch en werd ik waarschijnlijk als slecht bestempeld en vice versa. Als een van ons slecht is denk ik ook dat de leugenstem een slechtje redden niet zozeer veel nut heeft. Mijn eerste gedachte was Oh dzjengis zal idd wel slecht zijn. Maar na wat contact denk ik niet dat dzjengis perse slecht is. Cleopatra enable t wel, maar idk of ze als slecht zichzelf zo in de kijker zou spelen. Dan blijft Nelson mij toch weer opvallen van de opties die potentieel leugenwolf zijn. Dat Lauaki slecht is denk ik dus niet, maar dat slecht er baat bij heeft 2 goedjes zo nog proberen op de Lynch te krijgen zie ik wel als optie. Ik ga morgen nog even verder kijken.

Alexander de Grote[729]

Naast Nelson zijn Indira en Napoleon ook nog meest waarschijnlijke optie waar de leugenwolf zit