Nieuws:

Welkom op het nieuwe locatie van het forum
Op dit moment wordt de .nl website doorgestuurd naar de .be website.

Hoofdmenu

Gitaar!

Gestart door Xindar, 1 maart 2009, 12:17:16

Vorige topic - Volgende topic

Wat vind jij, wel of geen plectrum?

Ja, bij gitaar en basgitaar.
0 (0%)
Ja, bij gitaar, maar niet bij een basgitaar
4 (33.3%)
Nee, plectrums zijn voor mietjes. :P
5 (41.7%)
Wat is een gitaar?
3 (25%)

Totaal aantal stemmen: 12

Stemmen gesloten: 13 april 2013, 19:00:54

Xindar

Speelt er hier iemand gitaar?

Ik heb gister namelijk een akoestische gekocht en ik wil een beetje leren mezelf te begeleiden en ik heb wat vraagjes. Namelijk:

Wat is het handigste om mee te beginnen? Akkoorden o.i.d.? [ben ik nu mee bezig XD maar goed]
Is er iets dat je tegen die pijn aan je vingers kan doen? >.> Of moet je maar even doorbijten?
Zijn er liedjes die makkelijk te spelen zijn voor beginners? [Zoja kan je er wat noemen?  (A)]

Bij voorbaat anus. :D

Jnusch

Niet teveel spelen :P. Oftewel, gewoon lekker bikkelen en zachtjes huilen tijdens het spelen. Dat is ook lekker emo enzo.

Verder weet ik niks :D

js1493

Ja ik speel gitaar. :D
De meeste beginnen gewoon met een paar simpele liedjes enzo :P
Maar er zijn er ook die doen gewoon alleen akkoorden.
En welke pijn in je vingers? :D Soms zit het een beetje irritant, maar ik heb nooit echt pijn ofzo. :D
Een paar makkelijke liedjes weet ik wel, zal es kijken of ik die nog terug kan vinden.:P

Xindar

Die pijn aan de vingers van je linker hand omdat je de snaren in drukt. Of ik heb gewoon verkeerde snaren. Ik ga denk ik even mn vingers intapen. xD

js1493

Je moet ook niet te hard drukken hea?:D
Maar dat had ik volgens mij ook in het begin ja :P
Daar wen je wel aan ofzo, of je moet gewoon niet te hard drukken :P

Xindar

dan is ie keivals en stom. XD

ik ga maar eelt kweken.

Erwipro

Stalen snaren zeker? :P Heerlijk om mee te beginnen XD Maar idd, die pijn in je vingertoppen is gewoon even doorbijten, had ik ook. Gewoon vaak spelen (in tegenstelling tot wat janusch zei XD).
Je zou liedjes kunnen gaan spelen in A. Daarvoor heb je vooral de akkoorden E, A en D nodig die ongeveer het makkelijkst zijn. Op E-mineur na, maar die is lastig te combineren ofzo. B-septiem is voor als je wat verder bent en B is nog lastiger :P A-mineur is dan wel weer te doen. En probeer anders ook meteen de akkoorden G en C. Dan heb je de basis wel gehad.
Misschien klink ik nu alsof ik er goed in ben maar dat is dan ook weer niet zo :P

Xindar

E Mineur en Majeur zijn wel vet simpel om te spelen. En E-majeur is echt een vet mooi akkoord op mijn gitaar. :P C en G na elkaar spelen is KUT, echt verschrikkelijk. Ik had een of ander super raar G akkoord, komt mijn broer aan 'Nee die moet je zó pakken.' Omg -.-' Ik probeer [met nadruk op probeer] nu een liedje te spelen dat met D-mineur begint en dan overgaat in een Dsus2 septiem akkoord. Heel leuk maar eigenlijk toch nog vet simpel. xD Maar het lukt nog niet echt. Ik ga verder pingelen! Ik vind trouwens een B akkoord vet raar. Ik heb echt zo lang zitten zoeken voor ik die greep had en waarschijnlijk doe ik 'm ook verkeerd, maar goed.

js1493

B akkoord komt volgens mij ook nie zo veel voor, ik ken m zo even niet uit mn hoofd :P

Xindar

E A D G B E
x x 4 4 4 7

Is Bmaj. :D

js1493

Nog nooit gespeeld dus :P

Erwipro

Whow wat een rare Bmaj heb jij dan. Ik pak gewoon een A met een barré op de 2e fret. Dus:
EADGBE
x24442
Maar bij die 3e 4 kan ik niet zo goed met mijn pink dus die pak ik gewoon niet en dan heb ik een Bsus2, maar dat klinkt vaak ook wel. :P

Trouwens, als je een nummer in toonsoort G speelt kan je hele gave dingen doen! Je pakt een G-akkoord niet als 320003 maar als 320033. Dan kan je gewoon de 'C' als x32033 pakken en de 'D' als xx0233. Dan hoef je je pink en ringvinger nooit los te laten en toch klinkt het heel cool :D Eventueel kan je ook de E-mineur pakken als 022033. Maar dan moet je wel rekken met je vingers. :P

Een soortgelijk (maar iets moeilijker) trucje is trouwens uit te halen met liedjes in E, heb ik net geleerd. De E pak je dan als 0799000, de B als 024400, de A als 002200 en de C-mineur als 046600. Je ziet: de 3e en 4e snaar zijn altijd gelijk, de 2e snaar is 2 minder, en de rest is altijd 0. Houd nu continu je hand gelijk met je wijsvinger op de 2e snaar en je middelvinger en ringvinger op resp. de 3e en 4e snaar. Je hoeft alleen nog maar te schuiven. :)

Erwipro

Niemand die dit even probeert? (A)

js1493

Nee, ik doe niet zoveel akkoorden :P
Ik speel lekker in een groepje wat hartstikke cool is natuurlijk 8)

Xindar

Ik probeer het maar het lukt niet echt, blijf ze door elkaar halen en onzuiver spelen. Daarnaast klinken C, D en G niet zo heel goed bij elkaar...