Discussie - Hij speelt met verzwaarde dobbelstenen!

Gestart door redeast, 14 augustus 2026, 19:51:45

Vorige topic - Volgende topic

LustigeWolf

Nee wacht ik vergeet iets. Als ik gehangen word raak ik mijn stemrecht kwijt. Met een nachtdode is het dan 1 tegen 1 in de stemming. Dan wint goed alleen als de BM bij goed zit...

Kaasje

Citaat van: LustigeWolf op 13 september 2026, 21:18:07Nee wacht ik vergeet iets. Als ik gehangen word raak ik mijn stemrecht kwijt. Met een nachtdode is het dan 1 tegen 1 in de stemming. Dan wint goed alleen als de BM bij goed zit...
Ik vrees dat jij, en eigenlijk alle anderen, sowieso overgeleverd zijn aan de keuzes die ik als BM en jager maak... XD

Als we er even vanuit gaan dat er geen IH meer is, zijn dit de opties (tweede aanname: er is nog 1 wolf):
- Ik word gelyncht. Ik schiet iemand. Is dat de wolf, GG. Is dat niet de wolf, dan hapt de wolf het overgebleven goedje. GG.
- DF of OK wordt gelyncht. De wolf moet mij dan happen in verband met het jagerschot (anders is iedereen dood). Ik schiet iemand. Is dat de wolf, GG. Is dat het overgebleven goedje, wint de wolf.
- LW wordt gelyncht en blijkt niet prins, zie scenario hierboven.
- LW wordt gelyncht en blijkt prins en hij overleeft. We zijn met vier spelers over. Wederom moet de wolf mij lunchen wil die winnen. Ik schiet de wolf, GG. Ik schiet het overgebleven goedje (ik schiet niet de bewezen prins natuurlijk), dan wint de wolf ongeacht BM (de prins heeft geen stemrecht), GG. Stel ik schiet niemand, dan wint de partij die ik BM maak.
- Stel, de wolf hapt mij niet in scenario 2 of 4, maar een ander niet-bewezen goedje, dan zijn we met 3 over, waaronder een bewezen prins. In dit scenario wint goed met mij (2 tegen 1).
- Stel, de wolf hapt de bewezen prins na scenario 4, dan blijven we met 3 over en bepaalt de lynch wie het spel wint: ofwel ik word gelyncht en schiet het laatste goedje dan wel de wolf, ofwel de wolf wordt gelyncht (GG), ofwel het laatste goedje wordt gelyncht en het spel eindigt in iedereen dood. Weliswaar de op metaniveau leukste optie, maar erg onwaarschijnlijk als iedereen trouw is aan diens alliantie.

Take aways:
- De wolf heeft de grootste kans om te winnen als die mij nu wegwerkt met de lynch.
- Word ik niet gelyncht, dan moet de wolf mij lunchen voor een kans om te winnen.
- Het spel is na deze dag/nacht afgelopen, tenzij ik besluit niemand te schieten of we de prins lynchen en de wolf besluit de prins te lunchen.

Hetzelfde geldt voor een G/S koppel. Die wil mij er bij deze lynch uit hebben, anders verliezen ze sowieso. In dat geval bepaalt wederom mijn jagerschot de winnaar. Ik acht de kans op nog een koppel verwaarloosbaar omdat ik nog steeds leef.

Tot zover mijn analyse: het komt basically neer op: deze lynch hebben we allemaal nog een keuze. Daarna is het aan mij om de winnaar te kiezen door het jagerschot te plaatsen.

Zit er toch een IH in, dan verandert de situatie, maar dan is het volgens mij min of meer dezelfde berekening alleen dan gaat het om wie BM wordt: wederom de keuze aan mij.

DIES IRAE DIES ILLA
CALAMITATIS ET MISERIAE DIES MAGNA ET AMARA VALDE

LustigeWolf

Ik snap deze beredenering volledig. En je brengt het leuk, maar ik mis hierin nog wel het scenario waar jij de wolf zou zijn.
In dat scenario win jij altijd als jij niet hangt. Misschien mis ik iets, maar ik kan nergens iets vinden wat jou op 100% goed zou zetten. Daarin kom ik tot de volgende conclusie:
- We zijn met 4, de claims zijn als volgt: Jager, Burger, Goede Welp, Prins
- OK heeft wat mij betreft het voordeel dat hij vanaf vroeg deze claim had, maar ik heb even niet scherp wat er gebeurt als hij voor slecht gekozen zou hebben, zou hij dan alsnog opgroeien? Zo niet, dan ga ik er vanuit dat hij gewoon voor goed gekozen heeft, anders zou het nu 2v2 moeten zijn, en dat geloof ik niet.

Enkel gekeken naar de claims en niet naar de randzaken kom ik op de volgende statistiek:
- Jager hangen -> 25% kans op wolf + 25% (1/3 van 75%) kans op correct jagerschot = 50% winkans voor dorp
- Prins/Burger/Welp hangen -> 25% kans op wolf + 25% (2/3e kans op jager, dus bij lunch, 1/2 kans op correct schot -> 1/2 van 2/3 = 1/3 van 75%)

Uiteindelijk maakt het dus niet uit wie er hangt, met de claims die er liggen is het statistisch gezien vanaf hier dus altijd een 50/50. Daar vind ik dus wel dat Kaasje een vertekend beeld geeft bij de voorgaande post.

Enige uitzondering is als de laatste wolf inderdaad IH heeft, dan moet die nu gehangen worden, maar dat zullen we niet kunnen weten dacht ik.

Kaasje

Ja, als OK slecht heeft gekozen als neutrale en welp had gekregen, was hij opgegroeid tot weerwolf.

Ik redeneer in mijn post vanuit mezelf en dus met de jagerbril op. Obviously als ik wolf ben en jullie hangen mij dan is het spel klaar, maar dat gaat ervan uit dat ik wolf ben en ik weet zelf dat ik dat niet ben :P

Overigens behoorlijk opvallend dat je je nu pas in de discussie begint te mengen, na zo'n twee dagen radiostilte en een zeer last minute stem. Denk dat het zo een welles-nietus verhaal wordt waarin jij je pijlen op mij gericht hebt en ik probeer te achterhalen op wie ik mijn jagerschot moet plaatsen.
DIES IRAE DIES ILLA

Orange-King

Citaat van: Orange-King op 15 augustus 2026, 00:22:44Geen idee wat dit laatste spel gaat brengen, maar om in ieder geval iets bereikt te hebben wil ik gaan voor het burgemeesterschap.

Nou, toch leuk dat we het tot het eind hebben geschopt met z'n vieren. Ik ga ervanuit dat we nog één weerwolf te gaan hebben. Hieronder mijn analyse op basis van alle stemmingen. De getallen staan voor de hoeveelste stem het was op deze speler (door de vele stemwisselingen heb ik het een paar keer globaal gedaan XD )

DragonflyKaasjeLustigeWolfOrange-King
Dag 1 (BM)FalsificaShaddowOrange-KingWannas
Dag 2inactiefPerry (17/25)Perry (15/25)Perry (7/25)
Dag 3CarnageRazor (3/3)Bloodwolf14 Mexicanobroeder (3/4)Mexicanobroeder (4/4)Kid(1/1)
Dag 4Ingrid420 Mexicanobroeder (11/13)Ingrid420 (4/12)Ingrid420 (14/12)Ingrid420 (10/12)
Dag 5Ingrid420 (19/21)Ingrid420 (12/21)Ingrid420 (20/21)Ingrid420 (2/21)
Dag 6Angelique (7/7)Moonzzz Skunki Moonzzz (6/10)Moonzzz (5/10)Moonzzz Aintgotrythm Moonzzz (7/10)
Dag 7Williambz (1/1)Skunki (3/16)Skunki (12/16)Skunki (9/16)
Dag 8EliasTheBest (10/14)EliasTheBest (2/14)EliasTheBest (11/14)EliasTheBest (7/14)
Dag 9Wesp in Glas (4/5)thelight288 (3/6)inactiefthelight288 (5/6)
Dag 10LustigeWolf thelight288 (6/8)thelight288 LustigeWolf thelight288 (4/8)thelight288 (8/8)thelight288 (1/8)

Hierin vallen mij twee zaken op:
- Dragonfly stemt op dag 9 voor een weerwolf terwijl ze ook met haar stem (op dat moment) een lijk eruit had kunnen werken.
- LustigeWolf zit vaak achteraan in de trein bij stemmingen.

Het zou een meesterlijke zet zijn van Dragonfly om Wesp op te offeren, maar door deze actie ga ik haar wel op goed zetten. Dan blijven voor mij Kaasje en LustigeWolf over. Dan vind ik het stemgedrag van LW verdachter dan het stemgedrag van Kaasje. Ook vind ik het waarschijnlijker dat er twee ketters in het spel zitten (het is toch al één groot watergevecht, dus dan wil je slecht zichzelf ook laten verdedigen :P ) dan twee prinsen.

LustigeWolf

Citaat van: Kaasje op Gisteren om 14:10:20Overigens behoorlijk opvallend dat je je nu pas in de discussie begint te mengen, na zo'n twee dagen radiostilte en een zeer last minute stem.

Ik heb in het weekend eigenlijk nooit tijd, mijn excuses daarvoor.

Op de post van OK:
Je vergeet er wel bij te vermelden dat ik op dag 3 een 5e stem zette op de wolf terwijl het op dat moment tussen 3 spelers nek aan nek ging, daar had ik als wolf ook een goedje door kunnen drukken, dat is dus hetzelfde argument als wat je geeft bij DF.

Dat ik vaak laat in de trein aansluit is logsich met mijn schema, overdags werk ik, dus als ik online is dat vaak vlak voor de deadline helaas.

Dragonfly

Voor mij zijn Kaasje en Lustigewolf de meest waarschijnlijke wolven. Ik wil voor Kaasje gaan. Hoewel het me eerst onwaarschijnlijk leek, denk ik toch dat er die Lynch 3 slechtjes op de lynch stonden waardoor er veel door wolven op wolven gestemd is en er een vertekend beeld is ontstaan waardoor Kaasje er goed vanaf is gekomen al die tijd.

LustigeWolf

Kaasje

Tja, dan heb ik weinig keus he :P

LW is wel degene die ik zelf het meest verdacht vind, plus het feit dat hij als hij echt prins is niet sterft en de winst voor goed dan een jagerschot weg is.
DIES IRAE DIES ILLA

Kaasje

Nog even de stemmen doorgenomen, ook vooral gekeken of er slechtjes op een van ons gestemd hebben. Dat is sinds nacht 3 of zo niet meer het geval voor zover ik het op mijn telefoon heb kunnen nagaan.

Wat ik voor Dragonfly vind spreken is de stemming op Wesp. Daar had ze prima op iemand anders kunnen stemmen zonder dat het verdacht was geweest.

En dag 10 werd het ook al vrij heet onder LWs voeten, maar werd het uiteindelijk toch TheLight op aanraden van Beertje. Daarvoor was er het spreidingsidee van BloodWolf (nota bene de priester die LW gewaterd heeft). LW werd op dat punt zeker meer verdacht dan ik door verschillende mensen (BloodWolf en Beertje - bewezen goedjes). Laten we dat niet vergeten.

Als ik het slechtje was, waarom zou ik dan sturen op degene die prins claimt? Dat zou voor mij het minst voordelige lynchtarget zijn: een slechtje kan hem ook gewoon lunchen en de lynch idealiter besteden aan iemand anders indien mogelijk.

Een beetje stream of consciousness maar denk zelf dat we met LW een slechtje te pakken hebben. Dan is het hopen dat er niet nog een is stiekem :P
DIES IRAE DIES ILLA