Nieuws:

Welkom op het nieuwe locatie van het forum
Op dit moment wordt de .nl website doorgestuurd naar de .be website.

Hoofdmenu

Probleem met vriend

Gestart door Skunki, 25 april 2020, 20:36:01

Vorige topic - Volgende topic

Moet de Vriend in het zesde uur terug naar huis?

Ja (Vriend kan dood door Welp, Huurling, Orc et cetera)
11 (57.9%)
Nee, die aanpassing lijkt mij niet nodig
1 (5.3%)
Nee, maar wel een andere aanpassing! (Laat deze weten)
3 (15.8%)
Nee, maar hij moet wel een nacht rust houden zoals de Huidenwisselaar.
1 (5.3%)
Het maakt mij niet uit
3 (15.8%)

Totaal aantal stemmen: 19

Stemmen gesloten: 1 mei 2020, 00:55:21

Skunki

Ik wil graag aangeven dat ik de rol vriend te sterk vind, omdat hij als hij bekend is niet geluncht of gewelpt kan worden tenzij er een vervloekte is.

Ik vind het een sterkere variant op huidenwisselaar die een nacht rust moet houden en gevaar loopt tegen slechte rollen.

Graag jullie mening!

Castiel.

Geheel mee eens. Zou vriend graag wat afgezwakt zien worden. Een vriend kan op dag 1 gewoon meteen claimen en is vrijwel niet te doden voor slecht. Heel makkelijk om een netwerk op te bouwen en je kan jezelf in dat netwerk zelfs bewijzen. Het zou bijvoorbeeld al schelen als vriend WEL welpbaar zou zijn. Of als de vriend eerder gelunchd wordt dan dat hij zijn actie ingestuurd heeft dus nog wel thuis is en dus alsnog dood gaat.
Your value does not decrease based on someones inability to see your worth.

Zabulus

Ik heb er zelf nog niet echt zo naar gekeken en vond het altijd wel een leuke rol, maar als je het zo zegt geef ik je wel gelijk dat de vriend een sterkere rol is dan de huidenwisselaar. Zeker ook omdat hij geen natuurlijke tegenhanger heeft. Een weerhamster bv is erg sterk om niet opgegeten te worden, maar kan wel dood door Orc, ziener enz. Huidenwisselaar kan zoals je al aangaf op een nacht dat hij niet wisseld. Beschermengel kan zichzelf maar drie keer beschermen. Dus van al die verschillende rollen is het verreweg de sterkste omdat het bijna geen zwakke plek heeft in de praktijk. Natuurlijk kunnen er twee sterven in de nacht door invloed van de vriend, maar dat komt relatief zelden voor.

Dus ik ben het eigenlijk wel eens met Skunki

Kid

Citaat van: Skunki op 25 april 2020, 20:36:01
Ik wil graag aangeven dat ik de rol vriend te sterk vind, omdat hij als hij bekend is niet geluncht of gewelpt kan worden tenzij er een vervloekte is.

Ik vind het een sterkere variant op huidenwisselaar die een nacht rust moet houden en gevaar loopt tegen slechte rollen.

Graag jullie mening!

Een vriend die rust moet houden zou ik zelf ook veel leuker vinden. Vind precies dit ook al een tijdje. Ander alternatief: de vriend blijft precies hetzelfde, maar kan wel gewelpt worden, ook als deze niet thuis is (want dat is eigenlijk het grote probleem met vriend ten opzichte van andere sterke rollen).

Mexicanobroeder

Huidenwisselaar vind ik nog altijd wel sterker omdat het een bewijsbare rol is. Maar ik begrijp het punt wel. Alleen vind ik het met een nachtje rust wel een hele zwakke en niet-gebalanceerde rol

Castiel.

Citaat van: Mexicanobroeder op 25 april 2020, 21:29:29
Huidenwisselaar vind ik nog altijd wel sterker omdat het een bewijsbare rol is. Maar ik begrijp het punt wel. Alleen vind ik het met een nachtje rust wel een hele zwakke en niet-gebalanceerde rol

Echter, kan je er dan aan toe voegen dat de speler waar de vriend vij geslapen heeft een berichtje krijgt van de spelleider. Dat de vriend op bezoek is geweest. Op die manier maak je het bewijsbaat ;)
Your value does not decrease based on someones inability to see your worth.

redeast

Citaat van: Castiel. op 25 april 2020, 21:37:40

Echter, kan je er dan aan toe voegen dat de speler waar de vriend vij geslapen heeft een berichtje krijgt van de spelleider. Dat de vriend op bezoek is geweest. Op die manier maak je het bewijsbaat ;)
Laten we het niet nog sterker maken :P

BloodWolf14

Ik weet trouwens niet of dit per se uitmaakt. Ik houd zelf in rolverdelingen al mee met het feit dat een Vriend eigenlijk onlunchbaar is tenzij slecht geluk heeft en dus netwerkjes op kan bouwen.

Verder zouden aanpassingen, in mijn ogen, de rol inderdaad afzwakken. Nachtjes rust betekent dat de hele functie van de rol (iedere nacht ergens anders of bewust thuis) wegvalt. Als je dan gaat kijken naar een mogelijkheid waarin een Vriend gewelpt kan worden vind ik het wel weer fair. Dan moet de Vriend namelijk net als iedere andere rol voorzichtiger omgaan met zijn rol en valt de hele mogelijkheid om op dag 1 te claimen weg. Ik denk dat je daarmee de Vriend wel beter in spellen kunt gebruiken waarin je niet direct 1 'bewezen' goedje wil stoppen :P

Mexicanobroeder

Citaat van: BloodWolf14 op 25 april 2020, 21:44:54
Ik weet trouwens niet of dit per se uitmaakt. Ik houd zelf in rolverdelingen al mee met het feit dat een Vriend eigenlijk onlunchbaar is tenzij slecht geluk heeft en dus netwerkjes op kan bouwen.

Verder zouden aanpassingen, in mijn ogen, de rol inderdaad afzwakken. Nachtjes rust betekent dat de hele functie van de rol (iedere nacht ergens anders of bewust thuis) wegvalt. Als je dan gaat kijken naar een mogelijkheid waarin een Vriend gewelpt kan worden vind ik het wel weer fair. Dan moet de Vriend namelijk net als iedere andere rol voorzichtiger omgaan met zijn rol en valt de hele mogelijkheid om op dag 1 te claimen weg. Ik denk dat je daarmee de Vriend wel beter in spellen kunt gebruiken waarin je niet direct 1 'bewezen' goedje wil stoppen :P
Je zou kunnen zeggen dat de vriend vrij vroeg weer naar huis gaat en in nachtdeel 6 wel gevaar loopt.

Perry26

Even tussen twee haakjes: kan de nachtvolgorde pagina misschien worden geupdate? Ik zou graag input leveren op deze discussie maar ik weet eignelijk niet precies zeker wanneer de vriend van huis is? Werkt een gezegende/vervloekte bijvoorbeeld op een vriend?

BloodWolf14

Citaat van: Perry26 op 25 april 2020, 22:39:30
Even tussen twee haakjes: kan de nachtvolgorde pagina misschien worden geupdate? Ik zou graag input leveren op deze discussie maar ik weet eignelijk niet precies zeker wanneer de vriend van huis is? Werkt een gezegende/vervloekte bijvoorbeeld op een vriend?
Volgens mij hangt dit af van moment van insturen. Stuurt een Vervloekte in dat hij zijn actie op de Vriend doet voordat de Vriend een slaapplek doorgeeft, dan gaat die actie dacht ik niet door. Een Gezegende heeft effect op de hele nacht dus volgens mij maakt het dan niet uit wanneer wat gebeurt.

Ik geloof ook dat het in principe geld dat wanneer iemand een actie instuurt die niet per se vastligt in de nachtvolgorde het gaat om moment van insturen of logica in counters/nullifiers.

DemocratischeZwijmelaars

Misschien de Vriend vervangen door de Slet? Das een rol die ook iedere nacht bij iemand kan blijven slapen, maar wel gewelpt kan worden. Lijkt me sterk genoeg ;)

Kevindemen

De Vriend is in principe De Slet zoals wij hem hier kenden. Alleen dan een naam meer gericht op alle leeftijden. Verder eens dat de Vriend best sterk is. Heb deze al meermalen als schuilrol en tevens echte rol zo ingezet dat je gewoon claimed het te zijn omdat je toch bijna niet dood kan gaan. Andersom is de Vriend ook makkelijk te faken. Het is niet dat je zomaar iemand toevertrouwd waar je slaapt, wat toch wel belangrijk vaak is in jezelf bewijzen. Tenzij er toeval bij komt kijken natuurlijk dat waar je sliep toevallig werd gecontroleerd.
Wie van jullie kan door zich zorgen te maken ook maar één dag aan zijn levensduur toevoegen? Matteüs 6:27.

Kevindemen

Citaat van: BloodWolf14 op 25 april 2020, 23:26:28
Citaat van: Perry26 op 25 april 2020, 22:39:30
Volgens mij hangt dit af van moment van insturen. Stuurt een Vervloekte in dat hij zijn actie op de Vriend doet voordat de Vriend een slaapplek doorgeeft, dan gaat die actie dacht ik niet door. Een Gezegende heeft effect op de hele nacht dus volgens mij maakt het dan niet uit wanneer wat gebeurt.
Dit. Alles wat niet onder een vast kopje is te vatten (rolveranderingen, moorden, visioenen) etc interpreteer ik als eerste uur altijd en is dan de rest vd nacht actief tenzij gestopt. Een vriend stoppen die niet thuis is word lastig. Als de vervloekte eerder instuurt of het slaapadres vervloekt kan het. Of als een yeti buitenkomt want die doet geen specifieke actie op een persoon. Ook kan de Vriend zijn actie mislukken omdat die gaat slapen bij een Vriend die al uit slapen is. Ook al gebeurd in spellen die ik tot nu toe leidde met een Vriend erin.

Maar ja die pagina is nodig aan een update toe. Net als wat rolomschrijvingen. Al is er het een en ander achter de schermen wat niet werkt, dus moet allemaal vrij omslachtig.
Wie van jullie kan door zich zorgen te maken ook maar één dag aan zijn levensduur toevoegen? Matteüs 6:27.

Kevindemen

Citaat van: Castiel. op 25 april 2020, 21:37:40

Maar dan neem je wel weer het element weg dat het ook een leuke schuilrol voor slecht is. Tevens kan de vriend dan om de nacht blijven bewijzen niet geconverteerd of geen lijk te zijn.

Verder kan de Vriend ook heel lekker uitpakken voor slecht. Als namelijk het target word geconverteerd, dan zijn er met 1 actie dus twee nieuwe wolven. Hetzelfde voor lunch. Hiet houd ik in verdelingen ook al specifiek rekening mee. Tevens kan een Grafdelver met de Vriend op de lunch in mijn ogen twee lijken maken, trouwens wat weer minder voor slecht is.