Nieuws:

Welkom op het nieuwe locatie van het forum
Op dit moment wordt de .nl website doorgestuurd naar de .be website.

Hoofdmenu

WvW Boekenclub

Gestart door Ralinde, 25 november 2011, 23:49:21

Vorige topic - Volgende topic

Erwipro

Hm. Volgende ronde gaat ook niet lukken waarschijnlijk. Ik zit nog steeds met m'n Stieg Larsson. En hierna wordt het "3096 days" van Natascha Kampusch. Misschien kan het nog als die het wordt =)

Ralinde

Voor degenen die het gelezen hebben: wat vonden jullie er van? Positief, negatief? Waarom? Wat vond je van de plot(opbouw), karakters(ontwikkeling), schrijfstijl etc?
Ik heb nu niet veel tijd dus mijn 'oordeel' volgt morgen.

t4nd

Door alle werken in huis & feestdagen ben ik nog niet klaar geraakt, maar tegen volgend weekend is het boek normaal zeker uit en dan geef ik m'n mening xD.
∞ National Sarcasm Society ∞ Like we need your support. ∞

Ralinde

Geldt het voor meer mensen dat het beter uitkomt de deadline te verleggen naar komend weekend/maandag 9 januari?

Ralinde

Hm ik heb niet het idee dat mensen hier nog actief mee bezig zijn...  :-\

Maja, ik zal eerst mijn eigen oordeel eens plaatsen en dan ga ik wel even poken in het spampaleis (A)

--------------------------------------------------------------------

Persoonlijk vond ik het verhaal wat tegenvallen. Het zwalkte overal en nergens heen en soms was het gewoon echt niet duidelijk waar de verhaallijn gebleven was, zoveel zijsporen zaten erin (bijv. de hele verhandeling over de oorlog of over personages die alleen zijdelings iets met het verhaal te maken hebben). Het stuk over Pitaval en Pitamont was de enige uitwijking die voor mij echt iets toevoegde en ook een hoop duidelijk maakte. Wat mij betreft hadden de introductie en de epiloog best weggelaten kunnen worden, want die voegden echt totaal niets toe aan het verhaal. In het begin, toen Bertrand nog thuis woonde en hij op een gegeven moment naar Parijs ging, had het verhaal me best wel mee. Maar na een paar uitzwenkingen in Parijs was ik wel een beetje de weg kwijt als in waar het verhaal heen moest.
Het centrale idee van het boek vond ik best aardig (door de zonde van vader Pitamont is Bertrand een weerwolf) en ergens voelde ik ook wel medelijden met Bertrand. Zijn strijd tegen zijn 'ziekte' komt wel duidelijk naar voren. Je ziet bij hem goed hij zich ontwikkelt in de loop van het verhaal, naarmate hij meer over zichzelf te weten komt. Het personage van Aymar vind ik wat tegenstrijdig. Hij wil het huis in brand steken als Bertrand zoveel als een kip doodbijt en wil hem laten opsluiten zodra hij in Parijs hoort van grafschendingen, maar bij de mededeling wat Bertrand zijn moeder heeft aangedaan, reageert hij nauwelijks?  ??? Hij blijft verder ook wat vlak en ontwikkelt zich naar mijn gevoel nauwelijks; zijn gevoelens tegenover Bertrand aan het einde van het verhaal zijn praktisch hetzelfde als aan het begin van het verhaal.
Ik vond dat je wel duidelijk kon merken dat het door een man geschreven was XD De meeste vrouwen hebben een nogal, zeg maar, lage moraal (met name Josephine en Sophie, de vrouwelijke hoofdpersonages) en de mannen zijn 'voorbeelden van deugd'. Niet erg geloofwaardig, zeker niet in een tijd van revolutie. Een personage als Barral werkt op mijn zenuwen met zijn gekweel, geen wonder dat Sophie hem niet moest XD (hoewel Bertrand nou ook niet zo'n geweldige keuze was, maar goed). 
Ik denk dat het verhaal wel binnen de tijdgeest past waarin het is geschreven. Veel aandacht voor bovennatuurlijke/mytische verschijnselen, een zeker fatalisme en een drang naar realisme/(historisch) exotisme. Ook vond ik de geportretteerde tijdsgeest (Frankrijk halverwege 19e eeuw) wel aardig kloppen met hoe het er in die tijd ongeveer aan toe ging.
Al met al vond ik het verhaal wel de moeite waard, maar zonder de uitwijdingen zou het beslist meer geboeid hebben.

thehush

Vooraleerst moet ik bekennen, ik heb het boek niet volledig uitgelezen. Hij moest terug naar de bibliotheek en wat ik ook probeerde, de pc wou het boek niet verlengen. Ook diep in de ogen van de knappe (en jammer genoeg heteroseksuele) bibliothecaris kijken, leverde niets op.
Toch ben ik ver geraakt in het boek. Ik moest nog maar 50 blz lezen, dus ik heb juist het plot gemist.

Toen ik las welke titel het was geworden, dacht ik: 'Oh, nee, horror. Doe mij alles aan maar geen horror.' Die vrees bleek onterecht. Boeken van meer dan 50 jaar oud en de stempel horror, zijn eerder hilarisch dan griezelig. Meer dan eens verscheen er een glimlach op mijn gezicht door een stilistisch hoogstandje dat griezelig bedoeld was, en in die tijd misschien ook zo overkwam, maar nu niet meer als dusdanig wordt herkent.
Het boek was vlot geschreven, met hier en daar een uitweiding die op het eerste zicht niets te maken had met het verhaal, maar die toch wel nuttig waren. Enkel de proloog mocht weggelaten worden. Een proloog werkt niet op die manier. Een proloog dient om al een spanningsboog te zetten over iets waar het hoofdpersonage in het boek pas later van doen heeft, niet om even te het verhaal te settelen (al kan dat ook handig zijn).
In tegenstelling tot Ralinde, vond ik dat het verhaal wel ergens naartoe ging. Weliswaar maakte hij soms grote omwegen naar het plot toe, maar op geen enkel moment heb ik die als storend ervaren.
Al bij al kon het mij best bekoren.

Voor een volgend boek nomineer ik graag Tonio van A.F.Th Vanderheyden

Jesse

Ik heb de proloog gelezen en een deel van hoofdstuk 1. Ik kon er totaal geen verhaallijn in vinden wat ik nu ook wel begrijp als ik de beschrijvingen hier boven zie. Voor mij hoeft een boek ook niet bij bladzijde 1 boeiend te zijn, maar als je na een hele epiloog nog niet weet waar het overgaat zakt bij mij wel de moed in de schoenen...

t4nd

Ik heb het vorige week eindelijk beëindigd. De reden dat het zo lang duurde was eigenlijk de slepende verhaallijn. Zoals iedereen al opgemerkt heeft, mist het verhaal eigenlijk een verhaallijn. Tot de geboorte van Bertrand en zijn ontwikkeling als weerwolf in het dorpje vond ik het nog best ontspannend. Eens hij naar Parijs reist wijkt het verhaal echter de hele tijd af van de hoofdzaken en op den duur raak je eigenlijk half verloren. Het laatste deel heb ik dan ook letterlijk mezelf moeten dwingen verder te lezen.
De schrijfstijl is wat ouderwets, maar dat is nu eenmaal te verwachten bij zo'n oud boek. Zoals gezegd vond ik de ontwikkeling van Bertrand tot weerwolf mooi uitgewerkt (@Ralinde, als Aymar de hele tijd naar het vrouwentehuis gaat is hij niet direct een toonbeeld van 'deugd' :P) en ik was eigenlijk vol verwachting. In Parijs krijgt de oorlog de overhand en had ik het gevoel dat de schrijver meer een historische schets wou weergeven, met daarbij af en toe een stukje van het verhaal. Ook Aymar z'n gedachten begonnen me naar het einde mateloos te irriteren (de momenten dat hij de hele burgeroorlog vergelijkt met 'weerwolven' en de daden van Bertrand dus niet echt 'erg' te noemen zijn in contrast met het grotere geheel).
Tot slot vond ik 'horror' ook enorm overdreven, zelfs in die tijd. Het boek is van 1933, Dracula van Bram Stoker is uit 1897 en is stukken beter geschreven en ook effectief onder de noemer 'horror' te plaatsen. Voor mij was het boek dan ook een teleurstelling, maar ik hoop voor een beter 2de boek in de boekenclub ;)
(eentje dat ik deze keer niet kies :P)

Ralinde

Naja wellicht niet toonbeeld van deugd in die scene, maar de toon wordt eigenlijk wel een beetje gezet doordat Josephine zo'n 'losse moraal' heeft en hem verleid terwijl hij als brave borst in eerste instantie de boot afhoudt etc etc. En ook voor hij regelmatig naar het vrouwenhuis gaat is het Josephine die het initieert en Aymar voelt zich de hele tijd schuldig etc. Dat bedoelde ik meer met 'toonbeeld van deugd', alsof het alleen aan de vrouwen ligt dat dit soort dingen gebeuren. Het was ook meer sarcastisch ;)

Maar ik hoop inderdaad ook dat het volgende boek wat interessanter is.

t4nd

Wanneer gaan we met het volgende boek aan de slag?

Ralinde

Het boek voor de maand februari is geworden: Het middernachtscircus van Erin Morgenstern!

Bespreking ervan in de eerste week van maart.

Ralinde

Nog anderhalve week!
Wie heeft het boek al uit, wie is er nog in bezig, wie moet er (net als ik :-[) nog in beginnen?

thehush

t4nd

Ik heb het nog niet gevonden, al moet ik eerlijk zeggen dat ik sowieso ook nog geen tijd gehad heb om veel te lezen afgelopen maand :(.
Ik ga het in elk geval zeker zien te vinden want het lijkt me wel een goed boek. Het gaat me echter niet binnen de tijd lukken (A)

Ralinde

Ben er nu in bezig en tot nu toe bevalt het erg goed! @t4nd: bol.com, je hebt nog t/m zondag ;)