Nieuws:

Je vindt onze discordserver hier!

Hoofdmenu

[Docu] An inconvenient truth...

Gestart door Mathidinkske, 13 februari 2008, 17:20:23

Vorige topic - Volgende topic

Mathidinkske

Heb juist de documentaire vanmiddag op school gezien, samen met anderen die ook ingeschreven waren.

An Inconvenient Truth
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

An Inconvenient Truth (Engels voor: een ongemakkelijke waarheid) is een Amerikaanse documentairefilm over de mogelijke opwarming van de Aarde, geregisseerd door Davis Guggenheim en gepresenteerd door Al Gore, voormalig vice-president van de Verenigde Staten.

De film werd uitgebracht in mei 2006 en is grotendeels gebaseerd op een multimediapresentatie die Gore al vele jaren geeft als een onderdeel van zijn milieucampagne. Gore schreef ook een boek met dezelfde titel.

Op 25 februari 2007 kreeg de film van Gore een Academy Award voor Beste Documentaire. Scholieren uit diverse landen mochten vaak gratis de film bezoeken.

Inhoud
Inconvenient Truth is de gefilmde powerpointpresentatie waarmee Al Gore de wereld rondtrok om zijn ongerustheid te ventileren over klimaatverandering en het bagatelliseren van de risico's door politici. Hij gebruikt daarvoor indringende beelden van gevolgen van orkanen, gletsjers die in zee storten en effecten van verdroging en verwoestijning. Met een kaart laat hij zien dat ongeveer de helft van Nederland onder water zou verdwijnen als gevolg van de opwarming van de Aarde.

Gore visualiseert de toename van de temperatuur- en CO2 concentratie in de afgelopen 650.000 jaar met een hoogwerker waarop hijzelf plaatsneemt. Meestal schommelde de CO2-concentratie tussen de 180 en 280 ppm (0,018-0,028 volume%): het verschil tussen wel of geen ijstijd. Maar sinds het begin van de industriële revolutie gaat de curve bijna loodrecht omhoog naar het huidige niveau: 380 ppm. Als we doorgaan met emissies van CO2 op de huidige voet zal de concentratie over 50 jaar uitkomen op 600 ppm. De hoogwerker staat dan op zo'n 5 meter.

Al Gore tijdens een presentatie over klimaatverandering.Hij gebruikt ook voorbeelden uit zijn persoonlijke leven om zijn punt te maken, zoals zijn colleges van de klimaatexpert Roger Revelle aan de Harvard-universiteit, de dood van zijn zus aan longkanker en het bijna-fatale auto-ongeluk van zijn zoon. Ook refereert hij naar zijn verloren race om het presidentschap tegen George W. Bush: 'Voor u staat de voormalige volgende president'.

Gore waarschuwt met vooral ook voor de politieke consequenties van klimaatverandering. Bijvoorbeeld doordat het vaker zal voorkomen dat laagliggende gebieden overstromen zouden er 100 miljoen mensen op de vlucht kunnen slaan. Al Gore meent dat het beleid kan veranderen en de technologie al beschikbaar is om dit tegen te gaan. Dit maakt van hem geen doemdenker. Op het einde van de film vraagt Gore de kijkers politici aan te sporen tot actie.

Maatschappelijke invloed
An Inconvenient Truth en het bezoek van Al Gore in 2006 heeft veel invloed gehad op het klimaatbewustzijn in de wereld. Bijvoorbeeld Tony Blair en Jan Peter Balkenende lieten zich inspireren door de film. Ook TNT-bestuursvoorzitter Peter Bakker, Michiel de Haan van BCC, en de Rabobank raakten geïnspireerd en voeren nu een serieus klimaatbeleid.

Kritiek
Het KNMI meldt over An Inconvenient Truth dat de strekking van de film in overeenstemming is met de KNMI klimaatscenario's en dat in "het algemeen de klimaatproblematiek op een wetenschappelijk verantwoorde wijze [wordt] uitgedragen". Soms wordt echter de suggestie gewekt dat extreme weersverschijnselen als overstromingen, droogtes en langdurige hittegolven direct verband hebben met het versterkte broeikaseffect. Hier zou volgens het KNMI wel enige nuance op zijn plaats zijn. Het MNP meldt: "Vanuit wetenschappelijk standpunt schetst de film een redelijk volledig en afgewogen beeld, maar hij gaat op een aantal punten wat kort door de bocht en besteedt weinig aandacht aan de onzekerheden: oorzaak en gevolg in de reconstructie van CO2 concentratie en temperatuur is niet zo evident als Al Gore suggereert." Ook andere klimaatdeskundigen onderschrijven dat de meeste beweringen die Gore doet in overeenstemming zijn met wetenschappelijke inzichten over het klimaatsysteem.

Onder andere wegens bovengenoemde onjuistheden en overdrijvingen bepaalde een rechter in Groot-Brittannië, naar aanleiding van een proces tegen de verplichte vertoning van de film op Britse middelbare scholen, in oktober 2007 dat de film alleen op scholen vertoond mag worden als de docenten daarbij de (politieke) context van de film uitleggen en andere aanwijzingen geven die erbij moeten worden geleverd.

In de film wekt Gore de indruk:

Dat de temperatuur op korte termijn in sommige regio's meer dan 10°C kan stijgen. Het IPCC acht het echter waarschijnlijk dat de mondiaal gemiddelde temperatuur tussen de 2°C tot 4.5°C stijgt tussen 1990 en 2100;
Dat van 928 wetenschappelijke publicaties er niet één ontkent dat de mens verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde. Dat is op zich niet onjuist, maar er zijn er maar twaalf die de mens expliciet als oorzaak aanwijzen;
Dat de besneeuwde top van de Kilimanjaro verdwijnt door de opwarming van de aarde. In werkelijkheid trok het grootste deel van de ijskap zich al terug voor 1953;
Dat de zeespiegel 6 meter kan stijgen. Het IPCC gaat echter niet verder dan een stijging tussen 18 en 59 cm van 1990 tot 2100. Mogelijk komt daar nog 10 à 20 cm bij door versnelde afkalving van landijs;
Dat laag gelegen bewoonde atollen in de Stille Oceaan nu al overstromen als gevolg van de door mensen veroorzaakte stijging van de temperatuur. Daar is geen melding van;
Dat de warme golfstroom mogelijk als gevolg van de opwarming van de aarde tot stilstand komt. Volgens het IPCC is dat onwaarschijnlijk, hoewel de stroom wel af zou kunnen nemen;
Dat de grafiek van de stijging van de CO2 en de temperatuur over de afgelopen 650.000 jaar exact over elkaar passen. In feite volgt de CO2-stijging de temperatuurstijging met een vertraging van 800 ± 200 jaar;
Dat het opdrogen van het Tsjaadmeer het gevolg was van de opwarming van de aarde, terwijl het waarschijnlijker het gevolg is van bevolkingstoename, overbegrazing en lokale klimaatvariaties;
Dat de orkaan Katrina en de daardoor veroorzaakte overstroming van New Orleans een gevolg is van de opwarming van de aarde. Daar is echter geen bewijs voo, hoewel er aanwijzingen zijn dat orkanen krachtiger worden als de zeewatertemperatuur toeneemt;
Dat een recente wetenschappelijke studie had aangetoond dat voor het eerst ijsberen waren verdronken omdat ze geen ijs konden vinden. De betreffende ijsberen waren echter verdronken als gevolg van een storm;
Dat koraalriffen aan het bleken zijn als gevolg van temperatuurstijging. Het IPCC gaat echter niet verder dan dat, indien de temperatuur 1 tot 3 graden zou stijgen, er een toenemend bleken en sterven van koraal zou kunnen optreden, tenzij het koraal zich zou kunnen aanpassen. Het onderscheid tussen de gevolgen van opwarming van de aarde en de gevolgen van overbevissing en vervuiling (onder andere verzuring door CO2) is moeilijk te maken.
In maart 2007 werd een tegendocumentaire onder de naam The Great Global Warming Swindle uitgebracht, die kritiek op Gores visie bundelt.

Prijzen

Academy Award:
    • Best Documentaire
    • Beste Originele Lied
    • Al Gore won naar aanleiding van zijn klimaatcampagne, waar deze film een onderdeel van is, in 2007 de Nobelprijs voor de Vrede

Trailer van "An inconvenient truth"

Fragment uit "An Inconvenient truth"
Met tusseninformatie en interviews

Website van "An inconvenient truth"

En zeeeeeer schokkende film! Die moet je gezien hebben.[/list]

Floris

Ik heb hem met AK gezien. De gast manipuleert echt alles :P De helft ervan is niet eens waar xD

*Yes, another supporter of the Global Warming Swindle* De tegenhanger heb ik ook gezien, kan ik me veel meer in vinden. Natuurlijk is ook die niet helemaal waarheidsgetrouw, maar ik heb er een beter gevoel bij, en bovendien hebben ze er geen feiten in gestopt die totaal niet waar zijn. Wél gemanipuleerd, door gewoon niet alles te laten zien, natuurlijk. Maar die Inconvenient Truth, nee, daar heb ik totaal geen vertrouwen in. Vind 't ook geen leuke film overigens, best saai. :P

Selinde

*Is het einhunderd prozent met Flooros eens* !

Mijn pa is helemaal Al Gore-freak en in de veronderstelling dat onze generatie nog een ijstijd gaat meemaken :P As if.

Floris

Yay, een medestander! :D Het is best cool, want ik heb dat nu dus met AK :D

Xindar

Al Gore maakt het nogal erg bont, ik geloof de helft niet, maar sommige (alarmerende)  dingen kloppen wel.

Merel.

Ik heb An inconvenient truth nog niet gezien maar hij staat op m'n lijstje :P

Germelia

Is wel goeie film hoor... en Al Gore weet eht natuurlijk te brengen. Kijk, kritiek is er altijd en wetenschappers zijn het eignelijk bijna nooit met elkaar eens, maar zeker is dat hij veel publiciteit heeft gehad en aandacht heeft getrokken voor de milieukwestie. En dat vind ik minstens zo belangrijk.

Bovendien, veel van de feiten in de film kloppen wel... natuurlijk zijn conclusies soms te snel getrokken en verbanden te snel gelegd, maar het tegendeel is ook niet te beweren.

Mathidinkske

Citaat van: Xindar op 13 februari 2008, 18:55:04
Al Gore maakt het nogal erg bont, ik geloof de helft niet, maar sommige (alarmerende)  dingen kloppen wel.

Dat denk ik er ook over. Voor we de film zagen zei de leerkracht enkele zaken zoals 'Al Gore zegt dat er veel meer mensen zullen sterven van de warmte... wat hij er niet bijzegt is dat er minder zullen sterven van de koude'. Hij zegt eigenlijk maar de helft.

Maar ik geloof zeker de eesentie: We moeten onze CO2 uitstoot verminderen om de planeet leefbaar te houden.

Citaat van: Germelia op 13 februari 2008, 19:11:50
Is wel goeie film hoor... en Al Gore weet eht natuurlijk te brengen. Kijk, kritiek is er altijd en wetenschappers zijn het eignelijk bijna nooit met elkaar eens, maar zeker is dat hij veel publiciteit heeft gehad en aandacht heeft getrokken voor de milieukwestie. En dat vind ik minstens zo belangrijk.

Bovendien, veel van de feiten in de film kloppen wel... natuurlijk zijn conclusies soms te snel getrokken en verbanden te snel gelegd, maar het tegendeel is ook niet te beweren.

Dat is helemaal mijn mening erover...

Hij heeft zeker gelijk dat we ietsjes zuiniger moeten zijn met CO2. Dat de ijskappen smelten, is al door meerdere wetenschappers aangetoond. En de foto's Himalaya 1970 - Himalaya 2005 zijn ook waarheid.
De sneeuw smelt.

Onze planeet wordt heet. De afgelopen 14 jaren waren de warmste! Trouwens... iemand veel sneeuw gezien in Nederland of aan de kust in België? In de Ardennen viel er nog een beetje...

Terwijl tien jaar terug kon je ook aan de kust volop genieten van de sneeuw...

Kirsten

Wat hij zegt klopt wel. Maar er zijn verschillende theorieen daarover.
Sommigen zeggen zelfs dat de aarde sowieso al op warmt, en dat de mens daar weinig aan kan doen.
Natuurlijk kan de mens er wel wat aan doen, maargoed, er zijn zoveel onderzoeken daar over.
En het wordt allemaal ook een beetje overdreven door die Al Gore.. Amerikaans heh :P
Heel ironisch:
Hij bleek zelf ook heeel veel te stoken om zijn huisje lekker warm te houden :P

Maar wat Germelia ook zegt, hij heeft aandacht getrokken voor wat wij aan het doen zijn met de aardbol.
En dat is inderdaad heul belangrijk.
Ik denk daarnaast toch dat te weinig mensen er mee bezig zijn om er echt verandering in te brengen.
Maargoed, daar zullen we over een aantal jaren de gevolgen wel van inzien.

Wij zijn thuis trouwens wel heel milieuvriendelijk. ;D

Suzanne

Ik word een beetje klimaat/milieumoe en ik denk dat het probleem wordt overdreven. Jammer voor mij moet ik een heel werkstuk aardrijkskunde over dit probleem doen. En ik vind nu veel krantenartikelen waarin wetenschappers zeggen dat die documentaire inhoudelijk niet klopt.

Joshua

Al Gore overdrijft inderdaad. Waarom doet hij dat? Hij is democraat! En als democraat wil je natuurlijk dat mensen op jouw partij stemmen, en wat doen de democraten? Die pakken het milieu-probleem aan.

Angst is een belangrijk wapen in de politiek (Daarom heeft GW ook zetels)

himan

Er moet wat gebeuren al heb ik de film niet gezien, weet ik toch dat ie alles overdrijft

Joshua

CiteerOnze planeet wordt heet. De afgelopen 14 jaren waren de warmste! Trouwens... iemand veel sneeuw gezien in Nederland of aan de kust in België? In de Ardennen viel er nog een beetje...

Ik heb in maart nog heel veel sneeuw gezien in NL... geloof in 2006 ook nog heel veel, maar toen was ik op vakantie *snif*.

blastdragon

Ik ga hem gauw genoeg op school kijken. Hebben het er bij Scheikunde veel over. De school krijgt meer subsidie als les geeft over zo'n soort onderwerpen. Wel leuk dat we beide kanten bestuderen. Het is wel al bewezen dat de CO2 uitstoot omhoog gaat, maar er is nog geen direct bewijs dat dat ook de rede is dat de aarde warmer wordt.
Vindt het ook belachelijk dat bijna alle tv-zenders het maar van 1 kant bekijken. Laatst ergens op het nieuws, weet niet precies wat, overstroming in weet-ik-waar-land. Wordt erbij gezegd dat er gedacht wordt dat het door het broeikas effect komt. Weer eens heel mooi uitgelegd wat het broeikas effect is en het hele rampenscenario weer eens opgenoemd (Limburg aan Zee en dat gedoe), MAAR je hoort niks erover dat het nog niet eens zeker is. Hmmm, hoe zou het komen dat mensen dan gaan denken dat de wereld aan het vergaan is  ::).
Achja, er gebeuren zoveel veel te stomme dingen op aarde.
-Hongersnood in Afrika, wij eten en geld sturen, zij elke dag voor meer dan de helft van de kindergeboorte per dag zorgen. Yippie nog meer Afrikaantjes te voeden. Wordt er nog meer geld aan besteed.
-En over dat geld dat naar Afrika gaat, Nederland besteedt daar bijna net zoveel aan als een veel groter land als Frankrijk. Als er nou eerst wordt geprobeerd hier alles op orde te krijgen.
-Op dit moment hangen bijna alle wereldleiders aan de lippen van de president van Amerika, want het is een "grootmacht". Terwijl er voorspeld wordt dat over 10 jaar Amerika geen grootmacht meer is. China is the place to be dan.
Ik weet geen verdere stommiteiten maar ik weet 1 ding zeker, als ik God was dan zou alles er heel anders uit zien.
Sense, what's the fun in making sense!

himan

kijk ook eens naar deze theorie:

Als CO2 in de lucht komt krijg je een broeikaseffect. Hierdoor kan het dat warmte die de door de aarde terug wordt gekaatst sneller terug naar de aarde gaat.
De zon is het belangrijkst om het hier warm te houden. De zon schijnt op de CO2laag die de warmte dus weer terug de lucht in kaatst.

Conclusie: de gemiddelde warmte van de aarde blijft gelijk