Nieuws:

Je vindt onze discordserver hier!

Hoofdmenu

Wat vind jij bijzonder aan een spel?

Gestart door Remus457, 17 oktober 2010, 02:29:18

Vorige topic - Volgende topic

wat voor type gamer ben jij? (meerdere antwoorden mogelijk)

Spades: Ik draai elk blaadje om om te kijken of er iets moois onder ligt/ik ken de hele wereld uit mijn hoofd
9 (42.9%)
Hearts: Zolang ik met mijn vrienden rond kan lopen vind ik het al leuk genoeg
3 (14.3%)
Clubs: Beesten afmaken, andere spelers afmaken, gebouwen afmaken, de WERELD AFMAKEN!!! alles wat ka
5 (23.8%)
Diamonds: ik behaal elke doelstelling die er is en loop met de mooiste uitrustingen rond. Dan kan iedereen zien dat ik goed ben!
5 (23.8%)
ALLES!
3 (14.3%)

Totaal aantal stemmen: 21

Remus457

Als leerling in de International Game Architecture and Design (IGAD) krijg ik opdrachten om onder andere een (bord)spel te maken.
Klinkt simpel, maar hoe goed je ideeën ook zullen zijn. Als het publiek er niks aan vind, zullen ze het niet spelen.

Hiermee vraag ik of jullie willen neerzetten WAT jullie leuk vinden in een game en wat ervoor zorgt dat je het werkelijk blijft spelen.

Je kunt alles posten wat jouw mening is over bepaalde spellen en waarom het zo is, elk argument is welkom en ik waardeer alles wat jullie zeggen.
Bijv  Diablo 2:
Ik vond het zo mooi dat in Diablo 2 alle mappen random waren en je elke keer dat je het opnieuw speelde in een compleet nieuwe wereld rondliep. Dit gaf veel meer plezier in het opnieuw spelen van het spel. Het is bijna alsof je een ander spel speelt wat net zo leuk is als het vorige. Meestal is het zo saai wanneer je ergens loopt waar je al vaak genoeg geweest bent. Dit moeten ze zeker houden.

hieruit zal ik als gamedesigner leren dat er spelers zijn die het leuk vinden om spellen opnieuw te spelen wanneer ze het gespeeld hebben, en ze het leuk vinden wanneer niet alles hetzelfde is zodat ze verder kunnen met het ontdekken van de wereld.

Ik hoop een hoop positieve posts te lezen hier waar ik veel mee kan.
Alvast bedankt allemaal :)

poll1:
Als er een vervolg op een spel komt: wat wil je het lief veranderd hebben en wat niet
betere graphics (mooier is beter)
7 (10.1%)
Hou de graphics in dezelfde stijl die er al was
6 (8.7%)
een compleet nieuwe groep personages
3 (4.3%)
Bepaalde personages die terugkeren
12 (17.4%)
een verhaal die verder gaat waar het vorige deel mee gestopt is
6 (8.7%)
Een gloednieuw verhaal
4 (5.8%)
Bepaalde uitdagingen die je zeker terug wilt zien in het vervolg
6 (8.7%)
dezelfde spelbesturing als het vorige deel
10 (14.5%)
meer knopjes voor de nieuwe functies die zullen komen
4 (5.8%)
Verwijzingen naar het vorige spel (bijv een beeld van de held uit het vorige spel met kleine inscriptie, of een handelaar die ook in het vorige spel rondliep en net zo irritant was als nu)
10 (14.5%)
anders namelijk: ............
1 (1.4%)

Meister

Njah ik heb een gloednieuw verhaal gekozen aangezien ik zelf niet zo van de follow ups ben. Meestal vind ik die tegenvallen omdat ze te veel vasthouden aan oude ideeën, wat de nieuwe beperkt.

Graphics vind ik meestal niet belangrijk, zolang je maar goed kunt zien wat wat is dan is het voldoende. Hoeft geen hoogstaand iets te zijn, veel belangrijker vind ik de gameplay. Dus nieuwe uitdagingen, variatie in het spel en de mogelijkheden om jezelf te kunnen onderscheiden van anderen.

Tot slot iets wat ik zelf zou vergeten: De besturing ZEKER hetzelfde houden xD hotkeys ed linker of rechter muisknop HEEL belangrijk. Maw een stuk herkenning zonder dat het hetzelfde is :P

"Where ignorance is bliss, 'tis folly to be wise."

Ralmuski

Graphics stijl en besturing in grote lijnen.

Dat is samen de hele feel van een game. Als dat niet vertrouwd voelt, maak dan gewoon een nieuwe game. FF 11 of 12, wat was het, ging daarmee voor mij de deur uit. De besturing was compleet anders. Ik had niet meer de feel die ik met de 10 delen ervoor wel had. Ongetwijfelt leuk, maar niet voor mij. Geen goed vervolg als dat niet klopt.

Linqy

Ik heb gekozen voor betere graphics, maar dan niet in de zin van "verander de hele stijl en maak een compleet nieuwe wereld met nieuwe graphics.". Het is dan wel belangrijk om vast te houden aan de oude stijl, de feel zoals Ralmuski al zegt, maar verbetering moet er altijd zijn.

Ook vind ik dat de controls hetzelfde moeten blijven, misschien met uitbreidingen maar in grote lijnen gelijk. Het doorspelen van een spel laat jezelf wennen aan die besturing, totdat die automatisch zal gaan, een heel nieuwe set keys is dan beetje vervelend bij een nieuw spel.

Voor mij is echter het verhaal het allerbelangrijkste. Ik hou van games met ellenlange verhaallijnen, karakters die uitgewerkt worden en quests waar een betekenis achter zit. Dan is het in een follow-up voor mij belangrijk dat uit het vorige spel wel zaken terugkomen, inderdaad personages uit het ene spel, misschien met een nieuwe quest die aansluit op de vorige, melding van zaken, dat soort dingen. Het verhaal moet blijven en weer net zo hard aantrekken,

Remus457

Vasthouden aan de oude stijl lijkt mij ook logisch ja, als er opeens een Super Mario op de markt komt met super realistische achtergronden en vijanden (dus niet meer die gekke paddestoelen en schildpadden) dan zouden er veel mensen geïnterreseerd in dat spel zijn.

Als er nou een compleet nieuw spel op de markt komt, dat helemaal geen voorgangers heeft.
Hoe belangrijk vind je het dat dat bijv. de spring knop op dezelfde plek zit als in de meeste andere spellen. (volgens mij is dat de Spatiebalk)
Zodat je niet gelijk aan een compleet nieuwe besturing hoeft te wennen.
Dat speelt denk ik een stuk fijner dan dat een of andere gek het leuk vind om springen aan ''E'' (Oblivion) te koppelen.

En dat ze dat expres doen omdat de spatiebalk een andere functie heeft die mensen veel vaker nodig hebben? (Spatie is wel makkelijker te vinden)

Wat is jullie mening hierover?

Meister

Algemene controls zijn gewoon heel belangrijk vind ik. Bijvoorbeeld als je Command en Conquer en Age of Empires hebt. Bij de een moet je links selecteren en links aanvallen en de ander links selecteren en rechts aanvallen. Als je beide games speelt is dat heel frustrerend nu zijn ze van microschoft nog zo aardig geweest om je te laten kiezen tussen die twee alleen als je dus links en recht gewend bent en je moet overstappen naar alleen links dan is dat gewoon vervelend xD

"Where ignorance is bliss, 'tis folly to be wise."

Floris

Citaat van: Ralmuski op 17 oktober 2010, 03:05:19
Graphics stijl en besturing in grote lijnen.

Dat is samen de hele feel van een game. Als dat niet vertrouwd voelt, maak dan gewoon een nieuwe game. FF 11 of 12, wat was het, ging daarmee voor mij de deur uit. De besturing was compleet anders. Ik had niet meer de feel die ik met de 10 delen ervoor wel had. Ongetwijfelt leuk, maar niet voor mij. Geen goed vervolg als dat niet klopt.

Ja dat kan ik me voorstellen. En die verandering in gameplay is nu juist wat ervoor zorgde dat ik het wél ging spelen :P

Ik vind het leuk als er oude bekenden terugkomen in het vervolg. Hoeft niet eens dezelfde hoofdpersonages te zijn maar gewoon van die kleine dingetjes die hetzelfde blijven. En de graphics mogen beter, maar moeten wel in dezelfde stijl blijven. De gameplay hetzelfde houden bij een spel wat al leuk was is inderdaad ook belangrijk, want als ik de gameplay kut vond zou ik het spel sowieso niet spelen. Ik kan geen spellen spelen alleen maar omdat ze mooi zijn :P

Mus

Het verhaal, heel duidelijk.
Dialogen.
En daarna gameplay.

Ik ben dan heel erg fan geweest van Final Fantasy
FF7 was mijn eerste ontmoeting met dit gigantisch spel.
En vaak zijn mijn eerste liefde's dan ook mijn favo. (Daarom misschien dat ik van oude zooi hou; Sega, Atari, NES)

FF8 had ook een geweldig verhaal, heel veel personage's, en gameplay was hetzeldfe.
FF9 vond ik ook nog wel leuk maar de delen erna hebben mij niet weten te pakken.
Ik denk dat het komt omdat FF10 de personage's gingen praten.
En FF10 (dat was volgens mij met die Leonardo Dicaprio look-a-like, en dat blitzball) was te kleurijk, het zag er te vrolijk uit.
Het heeft me nooit geboeid, en FF-x ook niet, en naja..sindsdien ben ik niet meer zo'n gamer.

Broken Sword is ook leuk, het is zo'n 'klik-en vind spel'
Vooral om het verhaal en de diversiteit aan puzzels.
You can't buy happiness but you can bloody well charge it.

Vakonov

Ik vind games leuk als ze met heel veel mensen gespeeld kunnen worden. Daarom geef ik ook de voorkeur aan de Wii, want daar zijn lekker veel partygames voor :D

Ralmuski

Ik vind FF-X juist de beste van allemaal. Ik heb hem pas weer opnieuw uitgespeeld.  8) Blitball ftw. :P

Remus457

Citaat van: Vakonov op 17 oktober 2010, 17:42:07
Ik vind games leuk als ze met heel veel mensen gespeeld kunnen worden. Daarom geef ik ook de voorkeur aan de Wii, want daar zijn lekker veel partygames voor :D

Heb je voorkeur naar split screen (bijv mario cart) of naar alles op 1 scherm (Super Smash Bros Brawl)?

Vakonov

Ligt eraan. Ben een grote fan van Mario Party. Daar is het de ene keer alles op 1 scherm, afgewisseld met splits. Maar splits vind ik ook niet erg hoor.

Zabulus

Het verschilt heel erg welk spel. Sommige spellen zijn echt gemaakt voor de grafics, en daar moet je die altijd top houden. Een verandering van setting kan wonderen doen waardoor het wel als nieuw word ervaren, maar ook de betrouwbare feel heeft.

Soms is een update van gameplay gewoon nodig. En er mogen best nieuwe spelelementen in komen als het spel er zich voor leent.

Maar zoals ik al zei: het verschilt enorm per spel

Ralmuski

Met veel mensen is idd leuk. Ik vind de Buzz ook cool.  8)

Ramoth

Een verhaal die verder gaat waar het vorige deel mee gestopt is is iets wat ik graag zou zien bij een vervolg, maar hier moet ik wel een kanttekening bij maken; namelijk dat als het al teveel spellen zijn, of een verhaal echt afgesloten was, dat er dan een gloednieuw verhaal moet komen. Dan is het vooral belangrijk dat er verwijzingingen komen naar het vorige spel, zodat je wel het gevoel heb dat je nog hetzelfde spel speelt. En ook is het leuk als er oude personages alsnog terugkeren.

Maar bij dit alles moet ik wel opmerken. Ik heb voor mijn verjaardag een tijdje terug Tales of Symphonia: Dawn of a New World gehad, het vervolg op Tales of Symphonia (een van de beste GameCube spellen allertijden). In dit spel zitten zeer veel verwijzingen uit het vorige spel, komen bijna alle personages terug, en het is zowel een gloednieuw verhaal als een verhaal dat verder gaat (2 jaar na het oorspronkelijke spel).

Maar na 3 uur spelen heb ik het, voor nu, opgegeven. De charme van het oude spel is verdwenen door allemaal nieuwe functies die niet bij het spel passen, nieuwe besturing die niet goed werkt (je kan geen GameCube controller gebruiken, maar de Wii Remote gebruikt enkel knopjes die ook op de GC controller zit), slecht uitgewerkte personages, en de grootste fout is om de held uit het oorspronkelijke spel als slechterik af te beelden. Het verhaal wordt er ongeloofwaardig door.

Dus:
*Bepaalde personages die terugkeren
*Een verhaal die verder gaat waar het vorige deel mee gestopt is
*dezelfde spelbesturing als het vorige deel
*Verwijzingen naar het vorige spel

Maar het moet allemaal wel logisch op elkaar aansluiten. Anders werkt het niet.