Nieuws:

Heb je problemen met het forum? Contacteer Shaddow, redeast of yasu.

Hoofdmenu

[Bordspel dag 8] Onitama

Gestart door adriaan, 2 december 2022, 23:19:48

Vorige topic - Volgende topic

adriaan

Deze speldag spelen we Onitama. Dit is een simpel schaakachtig spel waarin je steeds de keuze hebt uit twee wisselende kaarten die een zet omschrijven die je kan doen met één van je vijf stukken. Het doel is om de meester van de tegenstander te slaan of om met jouw meester het huis van de tegenstander in te nemen.
Geschreven regels (Engels): https://www.arcanewonders.com/wp-content/uploads/2021/05/Onitama-Rulebook.pdf
Filmpje (Nederlands): https://www.youtube.com/watch?v=z8yjj-KoX-I

Team Iedereen begint.

Als Team Iedereen wint, dan krijgt het goedje of goed-neutraaltje dat over het hele spel genomen (minus BM-stemmingen en bonusstemmingen) de minste stemmen heeft gekregen 1 stem aftrek.
Als Team Slecht wint, dan krijgt het slechtje of slecht-neutraaltje dat over het hele spel genomen (minus BM-stemmingen en bonusstemmingen) de minste stemmen heeft gekregen 1 stem aftrek.

Als het spel niet op tijd af komt: als een team opzettelijk vertraagt of veel meer tijd gebruikt dan het andere team, dan verliest dat team. Anders eindigt het spel in remise/gelijkspel en wint niemand een voordeel. Als het spel onwinbaar lijkt voor beide teams mag er ook eerder al remise worden aangeboden.

yasu

Algemeen aanzicht:

Het aanzicht vanuit team iedereen, met aan de rechterkant de kaart die zij gaan krijgen na het spelen van hun beurt:

Het aanzicht vanuit team slecht:

RoodHapje

Op basis van hetzelfde systeem van het vorige spel, graag A5 naar B4, we gebruiken daarvoor de Mantis.

Awards
2025: Forumkoppel <3 AGR    |    Vunzig pratend lid (+ Carnage & AGR)    |    Niet geniaal meesterplan
2024: Ongeëvenaard verspreker    |    Beste netwerker
[close]

yasu

Team slecht mag. Ik heb er letters bijgepakt om het hopelijk wat duidelijker te maken (dank RoodHapje voor het idee). Ik heb wel dat voor beide teams de coördinaten gelijk zijn (links naar rechts optellend en boven naar onder de letters. Ik probeer ook steeds de foto te uploaden met het perspectief van het team dat aan de beurt is. Mocht toch iedereen zoiets hebben van maak een grid die voor beide teams gelijk is dan zal ik dat aanpassen :) Ik heb de vorige zet dus nog gedaan met jou coördinaten RoodHapje, maar zal vanaf nu de coördinaten op de foto's gebruiken.

yasu

Adriaan is niet aanwezig deze middag en ik ben zo ook een aantal uur offline, verwacht in die tijd geen updates hier qua foto's

yasu

Team slecht speelt de Elephant en zet (vanuit jullie aanzicht dus) A5 naar B4.

RoodHapje

Awards
2025: Forumkoppel <3 AGR    |    Vunzig pratend lid (+ Carnage & AGR)    |    Niet geniaal meesterplan
2024: Ongeëvenaard verspreker    |    Beste netwerker
[close]

yasu

adriaan

Het spel is in remise/gelijkspel geëindigd.