Nieuws

Heb je problemen met het forum? Contacteer Shaddow of Perry.

Welkom, vreemdeling!

Je kunt inloggen middels de velden hieronder, of jezelf registreren als je dat nog niet hebt gedaan.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: 3. Hoe werkt het spel?  (gelezen 1206 keer)

Sil

  • Bewoner
  • *****
  • Overwinningen: +25/-42
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4.381
  • Don't dream your life, live your dreams!
    • Sweek
3. Hoe werkt het spel?
« Gepost op: 27 augustus 2017, 15:00:21 »

Je weet nu al een beetje waar dingen te vinden zijn op het forum en hoe je je moet voorbereiden op een spel. Tijd voor de laatste horde: het leren kennen van het spel, zoals wij dat op dit forum spelen.

Om te beginnen even een heel basale uitleg van het spel weerwolven:
De spelers worden onderverdeeld in twee teams: de burgers en de weerwolven. De burgers willen van de weerwolvenplaag afkomen, terwijl de weerwolven alle burgers willen opeten. De burgers hebben elke dag een stemming waarbij ze kunnen proberen een wolf op te hangen, terwijl de weerwolven elke nacht een burger mogen opeten. De weerwolven zijn in de minderheid, maar weten wel van elkaar wie ze zijn. De weerwolven willen hun identiteit verborgen houden, terwijl de burgers hen juist willen ontmaskeren. Het team dat als eerste erin slaagt het andere team volledig uit te schakelen, wint.

Dit filmpje legt duidelijk uit hoe het 'echte' spel werkt.

Het basisprincipe van het spel is op dit forum precies hetzelfde als in bovenstaand filmpje. Een aantal dingen werken hier echter anders:
- Persoonlijk contact tussen spelers is toegestaan
- De weerwolven kunnen met elkaar overleggen
- Er zijn meer rollen en sommige originele rollen zijn bewerkt
- Het spel bevat naast het spelelement (soms) ook een verhaalelement
- Er bestaat naast 'burgers' en 'wolven' (of goed en slecht) nog een derde alliantie: neutraal. Neutrale rollen horen in het begin nog niet bij één van beide teams, later meestal wel

Spelverloop
Het spel heeft twee verschillende delen die elkaar telkens afwisselen: een dag en een nacht. Tijdens de dag vindt er een stemming (de lynch) plaats waarbij de burgers iemand kunnen ophangen. Tijdens de nacht eten de weerwolven iemand op (de lunch). Daarnaast zijn er nog verschillende rollen met acties die ofwel tijdens de dag ofwel tijdens de nacht worden uitgevoerd.

De spellen hebben elke 48 of 72 uur een deadline. Elke deadline is één speldag en één spelnacht. Dit houdt in dat je tijdens de dag ook alvast je acties voor de nacht 'voorbereidt'. Zo moeten de weerwolven al tijdens de dag doorgeven wie ze in de nacht willen opeten. De spelleider verwerkt na de deadline handmatig alle gegevens van de afgelopen 48 of 72 uur en plaatst dan een post met de uitslag van zowel de dag als de nacht. Vanaf het moment dat dat bericht is geplaatst, gaat de volgende dag in.

Zoals eerder genoemd, draait het op dit forum niet alleen om het spelgedeelte; sommige spellen hebben een thema (vaak gebaseerd op bestaande films / boeken), en bij dat thema hoort een verhaal. Bij die spellen moet of mag je elke deadline (verschilt per spel) naast stemmen en acties uitvoeren ook een verhaaltje schrijven dat binnen het thema past. Dit verhaaltje schrijf je vanuit het oogpunt van het personage dat je voor het spel hebt gemaakt. Het is de bedoeling dat je verhaaltje aansluit bij het thema en bij wat andere spelers geschreven hebben. Precieze regels rond het schrijven verschillen van spel(leider) tot spel(leider).

De dag
Het belangrijkste onderdeel van de dag is de lynch, de stemming waar iemand ter dood wordt veroordeeld. Dit is de belangrijkste manier voor burgers om weerwolven weg te werken. Het is daarom belangrijk dat de burgers goed discussiëren (zowel in het openbare 'discussietopic' als via persoonlijke berichten achter de schermen), om erachter te komen wie de weerwolven zijn. Weerwolven nemen natuurlijk ook deel aan deze discussie, omdat ze zich voor willen doen als burgers.
Naast de lynch kunnen sommige rollen overdag een actie uitvoeren.

De nacht
'De nacht' als apart tijdsgedeelte bestaat op deze site dus niet. Alle nachtacties moet je al tijdens de dag insturen, waarna de nacht door de spelleider verwerkt wordt. Dat gebeurt volgens de volgorde die hier te vinden is.
In de nacht is het aan de weerwolven om een burger op te eten. Daarnaast hebben veel rollen een actie die ook in de nacht gebruikt wordt.

Opbouw van een spelboard

Het board van een spel ziet er ongeveer als volgt uit:



Spel 404

In het wit staan de sticky topics. Dit zijn de belangrijkste topics van het spel waar alle nodige informatie in te vinden is.

[spoiler text=Sticky topics]Verhaaltopic
In dit topic zet je je verhaalposts neer.

Stemtopic
In dit topic stem je voor de verkiezingen en de lynches. De uitslagen van de nacht worden door de spelleider in dit topic gepost.

Mededelingen
Meestal hebben de spellen ook nog een mededelingentopic waarin de spelleider belangrijke dingen communiceert met de spelers.[/spoiler]
Daarnaast zijn er nog een aantal niet-sticky topics die toch heel belangrijk zijn.

[spoiler text=Niet-sticky topics]Discussietopic
In dit topic wordt gediscussieerd over het speltechnische gedeelte. Wie is er weerwolf, wie moet er juist niet opgehangen worden, etc.

Reactietopic
In dit topic wordt gepraat over het verhaaltechnische gedeelte. Je kunt hier samen met je medespelers afspreken wat je als volgende stukje schrijft of een compliment geven voor een verhaal van iemand anders.

Infotopic
In dit topic staat een overzicht van de spelers die meedoen aan het spel, hun personages en een aantal speltechnische dingen.

Nachtentopic
In dit topic staat aangegeven wanneer de deadlines zijn.

Nabespreking
Na het spel wordt er een nabesprekingtopic geopend waarin je kunt napraten. Deze zal er in het begin van het spel dus nog niet zijn.[/spoiler]
Tegelijk met de nabespreking worden de gesloten boards (wolvenboard, dodenboard, etc.) voor iedereen openbaar gemaakt. Ook deze zijn dus in het begin nog niet zichtbaar op de plek waar ze nu bij spel 404 staan.

Voorbeeld
Een klein voorbeeld van de eerste speldag en -nacht.

Je hebt net een PM gekregen: het spel is begonnen en je rol is ziener! De eerste deadline is over drie real-life dagen en je moet nu een burgemeester kiezen. Omdat je graag zelf burgemeester wilt worden, laat je in het discussietopic zien dat je enthousiast bent. Je probeert je medespelers om te kopen met koekjes en vertelt vervolgens zelf op wie jij stemt en waarom. Daarna plaats je in het stemtopic je stem. Je bent heel gemotiveerd en besluit in al je ijver meteen het verhaal te gaan schrijven, zodat je dat niet meer vlak voor de deadline hoeft te doen. Je overlegt met je medespelers over een verhaal dat je in je hoofd hebt en na een uur zwoegen plaats je je verhaal. Je hebt nu het meeste werk al gedaan. Het enige dat je nog moet doen, is bedenken wie je in de nacht wilt bekijken. Om daarachter te komen, stuur je een paar medespelers een PM (persoonlijk bericht). Je stelt ze een paar vragen, en één van de spelers wekt je interesse. Je besluit een PM te sturen naar de spelleider dat je hem wilt bekijken. Nu is het enige dat je nog hoeft te doen afwachten tot de nacht.
Als de deadline eenmaal is geweest, post de spelleider in het speltopic wie er burgemeester is geworden en wie 's nachts overleden is. Enkele minuten later krijg je van de spelleider een PM dat de persoon die je wilde bekijken weerwolf is. Tijd om hem de volgende dag op te laten hangen, zonder bekend te laten worden dat je ziener bent!



Tot slot
Je weet nu alles dat je nodig hebt om te kunnen beginnen aan je eerste spel op deze site. Er staan ervaren leden klaar die je vanaf dit punt verder willen helpen. Neem gerust contact op met een spelleider of iemand die aardig wat berichten gepost heeft en die je aardig lijkt - we helpen je graag!

Als je hier klikt, krijg je een Wordbestandje met een checklist waar nog één keer alle te nemen stappen overzichtelijk op een rijtje staan.

Veel succes met je eerste spel!
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2018, 12:27:36 door Sil »
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog