Rolvoorstellen

Gestart door adriaan, 7 oktober 2022, 10:36:58

Vorige topic - Volgende topic

Simile

de goede vriend

Aanpassing op de vriend, met als reden dat ik de vriend late-game min of meer ondoodbaar is in de nacht en hooguit pech kan hebben in het begin.

De goede vriend is een vriend die niet alleen uit logeren gaat, maar ook graag gasten bij hem thuis in de watten legt. Als hij een keer uit logeren is geweest, nodigt hij de volgende keer dat hij een actie doet iemand bij hem thuis uit.

Beperkingen:
Zelfde als originele vriend.
Ook voor het logeren bij de vriend geldt dat elke speler maar eenmalig uitgenodigd kan worden.
De goede vriend mag altijd kiezen om een nacht alleen door te brengen, maar is dus wel verplicht om uitgaan en uitnodigen af te wisselen.


CarnageRazor

De waarzegger(ster)

De waarzegger

noemt elke dag in pm  3 namen van spelers en 5 rollen

als een speler uit de drie namen één van deze rollen heeft krijgt zij een "ja"
wanneer dit niet machted krijgt ze "nee" te horen.

de rollen moeten minstens 1 goede, neutrale & 1 slechte rol bevatten.

Once is by chance,
Twice is a coïncidence,
Three is a pattern.

Perry26

#32
Dit rolvoorstel ben ik al een flinke tijd over aan het nadenken, en laat ik eerst met de rede komen voor ik de rol voorstel:

Situatie: Sommige spellen vallen dood als er een pseudo-publiek goedje of sterk goedjesnetwerk is en men het bestaan van een conversiewolf kan uitsluiten. Het kan zijn dat de goedjes gewoon erg goed hebben gespeeld of omdat een beul zich heeft bewezen, of om allerlei andere redenen. Uiteindelijk wint goed meestal. Je zou kunnen stellen dat de goedjes dan ook terrecht winnen, maar het maakt spellen in mijn ervaring soms echt een stuk minder spannend en leuk aangezien de slechtjes vrij weinig tegen het netwerk kunnen doen maar het spel nog wel een flinke tijd door kan gaan.

Hier zou de conversiewolf iets tegen kunnen doen (daar is die rol ook voor ontworpen), maar ...

Observatie: Vrijwel alle "sterke" rollen in onze rollenlijst hebben een alternatieve variant, die vaak minder sterk is, behalve de conversiewolf.
Voorbeelden hiervan zijn:
- De ziener is niet de enige rol met een visioen: we hebben ook de dorpsgek en de helderziende. Daarnaast vervult de wisselaar een soortgelijke rol
- De goedjes kunnen op 2 manieren een slechtje overdag vermoorden: via de beul of via de priester
- De goedjes kunnen lynchstemmen manipuleren via de adellijke of via de gokker.
- De weerwolven kunnen visioenen verwarren via een wolventovenaar of een illusiewolf.

De mogelijkheid dat er een conversie in het spel zou kunnen zitten is, vergelijkbaar met visioen of het verstoren van visioenen, erg belangrijk voor het spel zoals we het hier spelen. Tegelijkertijd zijn conversies een van de weinige acties waarbij we maar één "versie" van de rol hebben*, waardoor ze makkelijk zijn uit te sluiten door een wijze burger of door naar de rolverdeling te kijken.

Dit maakt in mijn optiek de wijze burger ook een stuk saaier dan nodig: het is m.i. net iets te verleidelijk om gewoon de hoeveelheid conversiewolven op te vragen; ik heb als wijze burger zelf nog nooit iets anders gedaan.

* Okay, we hebben de omegawolf. Ik beschouw dit niet als alternatief omdat hij erg beperkt is in welke spelers hij wel of niet mag converteren. Zodra een speler zich bewijst met iedere rol die niet burger of weerhamster is weet je zeker dat hij nooit door een omegawolf geconverteerd kan worden; dit helpt dus niet met mijn probleem op te lossen..

Oplossing: extra "zwakkere" variant van de rol conversiewolf. Op zichzelf gaat deze rol weining toevoegen / niet echt interessant zijn, maar ik denk dat het onze spellen in het algemeen gewoon zal verbeteren om bovengenoemde redenen.


Weerwolf met bekeringsdrang
Eigenschappen:
De conversiewolf kan éénmalig een goede of neutrale speler een slechte speler maken. Hij kiest zelf welke speler en welke nacht hij dit wil doen.
Als hij een goede speler bekeert veradert hij in een apostaat.
Als hij een neutrale speler bekeert houdt deze zijn rol, maar wordt hij slecht-neutraal.
Als hij een slechte speler bekeert verliest deze zijn rol; de weerwolf met berekingsdrang mag dan niet opnieuw proberen.

Beperkingen/tijd van actie:
Hetzelfe als conversiewolf.

CarnageRazor

Citaat van: Perry26 op  6 juli 2024, 20:37:34
Dit rolvoorstel ben ik al een flinke tijd over aan het nadenken, en laat ik eerst met de rede komen voor ik de rol voorstel:

Situatie: Sommige spellen vallen dood als er een pseudo-publiek goedje of sterk goedjesnetwerk is en men het bestaan van een conversiewolf kan uitsluiten. Het kan zijn dat de goedjes gewoon erg goed hebben gespeeld of omdat een beul zich heeft bewezen, of om allerlei andere redenen. Uiteindelijk wint goed meestal. Je zou kunnen stellen dat de goedjes dan ook terrecht winnen, maar het maakt spellen in mijn ervaring soms echt een stuk minder spannend en leuk aangezien de slechtjes vrij weinig tegen het netwerk kunnen doen maar het spel nog wel een flinke tijd door kan gaan.

Hier zou de conversiewolf iets tegen kunnen doen (daar is die rol ook voor ontworpen), maar ...

Observatie: Vrijwel alle "sterke" rollen in onze rollenlijst hebben een alternatieve variant, die vaak minder sterk is, behalve de conversiewolf.
Voorbeelden hiervan zijn:
- De ziener is niet de enige rol met een visioen: we hebben ook de dorpsgek en de helderziende. Daarnaast vervult de wisselaar een soortgelijke rol
- De goedjes kunnen op 2 manieren een slechtje overdag vermoorden: via de beul of via de priester
- De goedjes kunnen lynchstemmen manipuleren via de adellijke of via de gokker.
- De weerwolven kunnen visioenen verwarren via een wolventovenaar of een illusiewolf.

De mogelijkheid dat er een conversie in het spel zou kunnen zitten is, vergelijkbaar met visioen of het verstoren van visioenen, erg belangrijk voor het spel zoals we het hier spelen. Tegelijkertijd zijn conversies een van de weinige acties waarbij we maar één "versie" van de rol hebben*, waardoor ze makkelijk zijn uit te sluiten door een wijze burger of door naar de rolverdeling te kijken.

Dit maakt in mijn optiek de wijze burger ook een stuk saaier dan nodig: het is m.i. net iets te verleidelijk om gewoon de hoeveelheid conversiewolven op te vragen; ik heb als wijze burger zelf nog nooit iets anders gedaan.

* Okay, we hebben de omegawolf. Ik beschouw dit niet als alternatief omdat hij erg beperkt is in welke spelers hij wel of niet mag converteren. Zodra een speler zich bewijst met iedere rol die niet burger of weerhamster is weet je zeker dat hij nooit door een omegawolf geconverteerd kan worden; dit helpt dus niet met mijn probleem op te lossen..

Oplossing: extra "zwakkere" variant van de rol conversiewolf. Op zichzelf gaat deze rol weining toevoegen / niet echt interessant zijn, maar ik denk dat het onze spellen in het algemeen gewoon zal verbeteren om bovengenoemde redenen.


Weerwolf met bekeringsdrang
Eigenschappen:
De conversiewolf kan éénmalig een goede of neutrale speler een slechte speler maken. Hij kiest zelf welke speler en welke nacht hij dit wil doen.
Als hij een goede speler bekeert veradert hij in een apostaat.
Als hij een slechte speler bekeert houdt deze zijn rol, maar wordt hij slecht-neutraal.
Als hij een slechte speler bekeert verliest deze zijn rol; de weerwolf met berekingsdrang mag dan niet opnieuw proberen.

Beperkingen/tijd van actie:
Hetzelfe als conversiewolf.

Erg voor de te vinden misschien kunnen we hem de dwepende wolf noemen.

Once is by chance,
Twice is a coïncidence,
Three is a pattern.

Rampposi

Kapitein
Alliantie: Goed

Eigenschappen:
De Kapitein is een hoogaangeschreven burger van Wakkerdam door zijn diensten voor het dorp. Met zijn invloed kan hij 2x per spel zijn directe, levende buren beschermen tegen moorden.

Beperkingen:
De Kapitein is gelimiteerd tot 2x uitvoeren van de actie.
De beschermde buren zullen tijdens de bescherming worden gezien alsof ze tot de goede alliantie behoren. (Effect op Orakel, Helderziende)
Controlerende rollen die alleen een rol krijgen te horen, hebben geen last van de verstoring van de alliantie, ze zien immers enkel de rol.
De Kapitein is die nacht zelf niet beschermd.
De Kapitein krijgt te horen of een van zijn buren die nacht is aangevallen, maar niet door wat en ook niet wie.
Als de actie mislukt, krijgt de Kapitein hier geen bericht van. Hij kan het dus ook niet nogmaals proberen.

Tijd van de actie:
De nacht

Rampposi

Vampier
Alliantie: slecht (hulpje)

Eigenschappen:
De Vampier kan eenmalig een persoon aanvallen in de nacht. Deze persoon zal de dag erna pas sterven.

Beperkingen:
De actie van de Vampier kan maar eenmalig uitgevoerd worden.
De aangevallen persoon krijgt bericht van zijn aanval en weet dus dat hij/zij stervende is.
Als de actie mislukt, krijgt hij hier bericht van. Hij hoort niet wat zijn actie heeft doen laten mislukken. Hij kan het een andere nacht nogmaals proberen.
De Vampier is een hulpje en heeft dus geen toegang tot het wolvenboard.

Tijd van de actie:
De nacht (zelfde uur als orc)

Rampposi

Hora
Alliantie: Neutraal

Hora is de beheerder van tijd, en kan deze eenmalig naar haar eigen hand zetten.

Eigenschappen:
Hora kan 1x in het spel de volgorde van de nacht aanpassen naar hoe zij het wil. Ze stuurt alle personen in een volgorde van eerst naar laatst in.

Beperkingen:
Hora kan haar actie maar 1x uitvoeren.
De lunch vind plaats op de plek van de persoon die de lunch heeft gepost.
Hora's actie kan niet mislukken, ze bepaalt zelf de volgorde en dode mensen kunnen hier dus geen verandering in brengen, behalve door er "tussenuit" te vallen in de volgorde.
De persoon die op de lynch terechtkomt, mag niet in het lijstje voorkomen (die is immers die dag doodgegaan).

Tijd van de actie:
De dag/nacht
(Na de lynch, voor het vallen van de nacht)

Rampposi

Vroege vogel
Extra rol

Eigenschappen:
De vroege vogel is er altijd vroeg bij, hij voert zijn nachtactie dus eerder uit dan anderen. Dit betekent dat hij bij de nachtverwerking 1 plek eerder zal worden verwerkt dan normaal.

Beperkingen:
De Vroege vogel kan zijn actie niet eerder uitvoeren als deze actie de eerste is in de nacht, hij zal dan de eerste blijven.

Rampposi

Visionair
Alliantie: Goed

Eigenschappen:
De Visionair stuurt elke nacht een naam van een persoon in. Mocht de Visionair die nacht sterven, of tijdens de daaropvolgende dag, dan zal de rol van de ingestuurde persoon openbaar bekend gemaakt worden.

Beperkingen:
De Visionair mag niet 2x op rij dezelfde naam insturen.
De Visionair mag maar 2x dezelfde naam insturen.
De actie van de Visionair is geldig in dezelfde nacht, t/m de lynch. Haar actie heeft dus nooit effect in de uren 1 t/m 7 van de nacht.
De Visionair krijgt niet te horen of haar actie is gelukt of mislukt.

Tijd van de actie:
Nacht (uur 8)

Motivatie achter het rolvoorstel:
We hebben nu enkel de Jager die 'na de dood' invloed kan hebben. Met een additionele rol die hier ook betrekking op heeft, kan er meer variatie ontstaan.

Rampposi

Bezetene
Extra rol

Eigenschappen:
De Bezetene is bezeten door een paranormale entiteit en heeft de keuze om een tegenstem aan iemand te geven, die pas ingaat na zijn dood.

Beperkingen:
De Bezetene mag elke nacht van naam wisselen, de laatste naam die staat die geldt.
De Bezetene moet van te voren dus een keuze maken, en mag deze niet aanpassen nadat de Bezetene dood is.
De gekozen persoon zal na de dood van de Bezetene, permanent 1 tegenstem ontvangen bij alle opvolgende lynches.

Tijd van de actie:
De nacht (1e uur)

CarnageRazor

De visionair

Alliantie: goed

Wanneer de stroper op een wolf stemt zal zijn stem de volgende nacht dubbel tellen.

Beperking: hij krijgt enkel een dubbele stem wanneer hij op een wolf stemt, en krijgt hiervan geen PM.

Once is by chance,
Twice is a coïncidence,
Three is a pattern.

CarnageRazor

Goochelaar:

Alliantie: Neutraal

De goochelaar kan elke even nacht rollen door elkaar gooien in visioenen. Zo kan bij bv weerwolven als burgers tonen.

Beperking: De goochelaar kan enkel één specifieke rol wijzigen voor een andere. Zijn truc werkt enkel op rolzienende visioenen en niet op alliantiezienende visioenen. De Goochelaar moet voor het einde van dag 1 zijn alliantie kiezen. Dit doet hij door wanneer hij slecht kiest een pm naar de spelleider te sturen. Of goed te kiezen door niets te doen.

Once is by chance,
Twice is a coïncidence,
Three is a pattern.

Rampposi

Conversiewelp

Alliantie: slecht (hulpje)

Eigenschappen:
De conversiewelp kan elke nacht iemand welpen. Als de rol en persoon een match is, zal deze persoon geconverteerd worden i.p.v. vermoord.

Beperkingen:
De conversiewelp mag maar 1 succesvolle conversie hebben, daarna zal deze opgroeien tot weerwolf.
De conversiewelp groeit niet automatisch op in nacht 5 zosls andere welpen.
Als de conversiewelp een mismatch instuurt, krijgt de gewelpte persoon bericht dat hij/zij mislukt is gewelpt. Hij/Zij krijgt niet te horen om welke welp het gaat.

Tijd van de actie:
De nacht (conversie uur)

Motivatie: na nacht 3 rollenclaimfestijn. Dit zou dat eventueel tegen kunne gaan en geeft een andere dimensie aan zowel welpen als conversies.

Perry26

Gespleten persoonlijkheid (extra rol)
Eigenschappen:
Dit is een extra rol die 2 spelers van dezelfde alliantie met elkaar verbindt. Dus 2 goede spelers of 2 slechte spelers.
De spelers met een gespleten persoonlijkheid kunnen (in tegenstelling tot geliefde) prima zonder elkaar leven, maar zij delen wel een lichaam. Dit betekent dat ze met zijn tweeën maar één keer kunnen stemmen en maar één persoon nachtacties kan uitvoeren

Nachtacties:

  • Alleen de nachtactie(s) van de persoon die zijn actie als eerste instuurt zal gelden. De andere speler krijgt niet te horen waarom zijn actie mislukt is.

Stemmen:

  • Indien beide spelers op dezelfde persoon stemmen, telt één van hun stemmen dubbel. Degene die zij willen lynchen krijgt dus 3 stemmen tegen zich in totaal. Beide spelers krijgen dit na de lynch te horen, en weten dus dat zij op dezelfde persoon als hun andere persoonlijkheid hebben gestemd.

  • Indien een speler op zijn/haar andere persoonlijkheid stemt, krijgt de andere persoonlijkheid (degene die de stem ontvangt) dit óók via een pb te horen. Dit gebeurt ook na de deadline

  • In alle andere gevallen telt de stem van één van de twee spelers niet. Welke stem niet telt wordt bepaald door een muntje op te gooien.

Perry26

#44
Kwaadaardige tweeling (alliantie: slecht, credits: Geïnspireerd door de gelijknamige rol in Blood on the Clocktower)
Eigenschappen:
De kwaadaardize tweeling is een weerwolf en kent dus zijn medewolven. Hij lijkt echter sprekend op een andere speler in het dorp, zijn tweelingbroer. Door de identiteit van zijn broer aan te nemen, hoopt de kwaaraardige tweeling dat de dorpelingen niet doorhebben dat hij een weerwolf is.
Op dag 2 moet hij een speler uitkiezen die niet op het wolvenboard zit. Deze krijgt de bijrol goedaardige tweeling, en krijgt te weten wie zijn kwaadaardige tweelingbroer is. Voor de rest van het spel zal de kwaadaardige tweeling worden gezien als de rol van zijn tweelingbroer door de ziener en de dorpsgek, en hij weet welke rol dit is. Hij wordt als goed worden gezien door de helderziende en het orakel.
De dorpelingen moeten er op letten dat ze de kwaadaardige tweeling vermoorden, en niet zijn broer. Als de dorpelingen de goedaardige tweeling doodmaken, verliezen alle goede spelers hun kracht en worden zij normale burgers.

Beperkingen:
De kwaadaardige tweeling moet een tweelingbroer kiezen die niet op het wolvenboard zit. Als hij geen speler kies of iemand kiest die wel op het wolvenboard zit zal de spelleider een willekeurige speler voor hem kiezen.
Het uitkiezen van de goedaardige tweeling gebeurt voor de nacht en kan niet mislukken.
De kwaaraardige tweeling en goedaardige tweeling kennen elkaar, maar ze kunnen niet samen winnen.

Tijd van actie
De nacht


Goedaardige tweeling (alliantie: extra rol)
Eigenschappen:
De goedaardige tweeling is een rol die door de kwaadaardige tweeling in het spel wordt gebracht.
De goedaardige tweeling lijkt sprekend op de kwaardaardige tweeling, maar hij is de goedheid zelve. Als een speler deze rol krijgt, zal hij altijd een goede speler worden, ongeacht de alliantie die normaal bij zijn rol hoort. Als bijvoorbeeld de sjamaan een goedaardige tweeling wordt, zal hij dus veranderen in een goede sjamaan en meewinnen met de dorpelingen. Alleen de alliantie verandert, en niet de rol. (Vergelijkbaar met de raddraaier)
Deze rol is, vergelijkbaar met het lijk, imuum voor de weerwolven en kan dus alleen door acties van goede spelers vermoord worden. Als de dorpelingen onverhoopt de goedaardige tweeling doden in plaats van zijn broer, verliezen alle geode spelers hun kracht en veranderen zij in normale burgers.

Beperkingen:
De goedaardige tweeling kan niet door de wolven en hun hulpjes vermoord worden, maar wel door goede spelers. Als dit gebeurt zijn alle goede spelers hun kracht kwijt.
De goedaardige tweeling kan nooit van rol veranderen, dat betekent dat hij imuum is voor de wissellaar, conversiewolf, bisschop, omegewolf en de raddraaier en ook niet kan opgroeien als hij een welp is.
Indien de grafrover of grafdelver een goedaardige tweeling is, kunnen die diens krachten niet meer gebruiken.