Zoiets is recent toegevoegd: een jager die in zijn dying breath het winnende schot geeft (als in: letterlijk degene waardoor het spel voorbij is) wint mee.

Op zich is je laatste suggestie leuk, enige is dat die in de praktijk altijd subjectief is, en dat je dan waarschijnlijk mensen gaat krijgen die vinden dat ze recht hebben op een plusje, terwijl je dat als spelleider niet vindt. En sommige mensen zullen daar vast goed mee omgaan, maar soms levert het minder leuke discussies op. Ik denk niet dat die discussies het waard zijn, vanwege onderstaande:
Punt is: de meeste mensen spelen niet met karma in hun achterhoofd

als je net begint, is het een leuke feature en hecht je er waarde aan, maar na verloop van tijd gaat dat weg. Ik denk dat iedereen met, like, 20 gespeelde spellen of meer (of al met minder) kan bevestigen dat karma niet zo belangrijk is en dat eigenlijk niemand echt naar karma kijkt.
Mijn advies zou zijn: neem karma met een korrel zout, en beschouw het als doel om winnend en levend de eindsprint te halen. Mocht je een heldendaad doen vlak voor het einde en alsnog niet mee winnen, dan krijg je misschien geen plusje - maar je krijgt wel respect van je medespelers, en dat is iets dat een stuk langer blijft hangen dan een getalletje waar uiteindelijk toch niemand meer iets om geeft.