Nieuws:

Welkom op het nieuwe locatie van het forum
Op dit moment wordt de .nl website doorgestuurd naar de .be website.

Hoofdmenu

Testrollen en Rolaanpassingen

Gestart door Falsifica, 8 augustus 2025, 12:44:07

Vorige topic - Volgende topic

Falsifica

De volgende rollen en rolaanpassingen zitten mogelijk in dit spel:

Dronkaard (geheime rol, uit BOTC)
Eigenschappen:
De dronkaard weet zelf niet dat hij de dronkaard is. De dronkaard heeft bij aanvang van het spel een andere goede rol (met een actie, maar niet per se een nachtelijke) ontvangen en denkt dat hij die rol is. Hij kan ook acties doen als die rol, zelfs dagacties. Hij zal echter altijd mislukkende acties hebben waarbij de spelleider hem valse informatie kan geven. Bijvoorbeeld een verkeerde rol of alliantie indien hij iemand "bekijkt". Andere rollen zien de dronkaard ook als de rol die hij aangenomen heeft. Enkel de spelleider weet dat de dronkaard de dronkaard is. Indien de dronkaard sterft wordt zijn rol wel bekend gemaakt als Dronkaard.
De Dronkaard denkt altijd een goede rol te zijn en is ook goed.
Als de Dronkaard op één of andere manier van rol of alliantie verandert (wissel, conversie) dan hoort hij dat naar waarheid en kan zoals normaal eventuele nieuwe acties uitvoeren. Hij weet echter nog steeds niet dat zijn vorige rol Dronkaard was.
Iemand die de rol van de Dronkaard overneemt, bijvoorbeeld door met hem te wisselen, heeft hetzelfde probleem en zal valse acties gaan uitvoeren vanaf dat moment.
Beperkingen:
De Dronkaard kan nooit iemand vermoorden, ook niet als hij bijvoorbeeld denkt Beul te zijn.
Tijd van de actie:
Zoals de rol die hij denkt te zijn.

Lycantroop (credits: Wazigekip)
Eigenschappen:
Wordt door andere rollen behandeld als een weerwolf: elke zienende rol ziet hem als een weerwolf (dus ook de sjamaan), hij telt mee als de wijze burger het aantal gewone wolven opvraagt, wissels mislukken op hem, de welp kan hem niet welpen op lycantroop.
Een voordeel dat hij heeft: de eerste keer dat de wolven hem proberen te lunchen, zal dit mislukken. Daarna gaat het wel door.
Beperkingen:
Geen.
Tijd van de actie:
Geen.

Spiegelaar (credits: Damon e.a.)
Eigenschappen:
Elke nacht kiest de spiegelaar één speler uit. Wanneer deze speler die nacht een actie uitvoert, dan zal deze actie terugkaatsen en op zichzelf worden uitgevoerd. Alle nachtacties die deze persoon uitvoert zullen worden gespiegeld. Een wisselaar wisselt met zichzelf, een wolf luncht zichzelf (kans 1/aantal wolven) en een helderziende bekijkt bijvoorbeeld ook zichzelf.
Beperkingen:
De Spiegelaar kan niet twee nachten achtereen de dezelfde persoon spiegelen.
Als de gespiegelde persoon geen gerichte actie uitvoert op een specifieke persoon, dan heeft de spiegeling geen effect. Bijvoorbeeld een heks die haar levensdrankje inzet of een Yeti die buitenkomt.
Tijd van de actie:
De nacht.

Gifmenger (uit BOTC)
Eigenschappen:
De Gifmenger is een hulpje. Hij mag elke nacht iemand vergiftigen. Diens actie van die nacht wordt daardoor verwillekeurd.
Een zienende rol krijgt een willekeurige rol als antwoord. Een rol die op een specifiek persoon wordt uitgevoerd zonder dat daar normaal antwoord op komt (beschermengel, gezegende) wordt op een willekeurige speler uitgevoerd. Een eenmalige algemene actie (zoals Grafdelver) lijkt gelukt te zijn maar is dat niet. Als de Gifmenger een wolf kiest dan is er kans van 1/aantal wolven dat de lunch gerandomized wordt.
Net als de Vervloekte mag de Gifmenger eenmaal in het spel overdag aan de spelleider vragen of een bepaalde speler slecht is of niet.
Beperkingen:
De Gifmenger kent de andere slechtjes niet en zijn actie zit ook slechtjes dwars.
Tijd van de actie:
De nacht.

Scherprechter (credits: yasu)
Eigenschappen:
De Scherprechter is een hulpje zonder toegang tot het wolvenboard. Hij mag eenmalig in het spel, net als de Beul, een speler publiekelijk proberen te vermoorden.
Hij doet dit door net als de Beul zichzelf bekend te maken op het speltopic als Beul en een speler te beulen. Voor spelers zal het echter niet duidelijk zijn of hij echt de Beul is of de Scherprechter.
Indien de Scherprechter zijn actie doet op een speler met de IJzeren Hein bijrol, dan zal de actie terugkaatsen en zal de Scherprechter zelf sterven.
Net als de Vervloekte mag de Scherprechter eenmaal in het spel overdag aan de spelleider vragen of een bepaalde speler slecht is of niet.
Beperkingen:
De Schermrechter kent de andere slechtjes niet en kan daardoor dus ook een mede slechtje vermoorden.
Tijd van de actie:
Overdag.


Rolaanpassingen:


Omegawolf
Eigenschappen:
De omegawolf is een wolf die aan de onderkant van de keten staat. Hij maakt daardoor makkelijk contact met goedjes die dat ook zijn.
Één keer in het spel mag hij een speler doorgeven: als deze speler een burger, dronkaard of weerhamster is, dan converteert hij deze speler tot weerwolf.
Als de actie mislukt door een andere reden dan dat het doelwit een verkeerde rol had, dan mag de Omegawolf het opnieuw proberen.

Beperkingen:
Zoals gewoonlijk kan hij geen zielsverwant converteren, ook niet als die toevallig een van de converteerbare rollen heeft.
De beschermengel beschermt ook tegen de conversie door de omegawolf.

Tijd van de actie:
De nacht.

Bisschop
Eigenschappen:
De Bisschop kan in een nacht naar keuze proberen een burger, dronkaard of weerhamster in te zegenen. Als de persoon die de Bisschop uitkiest een van die rollen is, zal die ingezegend worden en vanaf dan priester worden. Indien dit een slechte burger of weerhamster betreft, dan gaat de inzegening ook door en gaat die speler vanaf dan verder als slechte priester
Als de actie mislukt door een andere reden dan dat het doelwit een verkeerde rol had of het doelwit op het moment van de actie dood is, dan mag de Bisschop het opnieuw proberen. In deze gevallen krijgt de Bisschop te horen dat zijn actie mislukt is.

Beperkingen:
De Bisschop krijgt maar 1 kans en alleen bovengenoemde rollen kunnen ingezegend worden. Bij andere rollen zal het mislukken.
De Bisschop krijgt enkel te horen dat zijn actie mislukt is als er een andere reden voor deze mislukking is dan dat het doelwit een verkeerde rol had.

Tijd van de actie:
De nacht.

"You can always trust a dishonest man, to be dishonest. It is the honest man you should not trust, for you never know when he would be dishonest."
- Captain Jack Sparrow

Falsifica

Ik merk dat er veel vragen zijn naar hoe ik de rollen Gifmenger en Dronkaard hanteer als deze erin zouden zitten. Ik zal vanavond wat extra uitleg geven hierover. Gezien de rollen testrollen zijn en dit nog verwarrend kan zijn voor velen.
"You can always trust a dishonest man, to be dishonest. It is the honest man you should not trust, for you never know when he would be dishonest."
- Captain Jack Sparrow

Falsifica

Gifmenger

Gifmenger die actie doet op een zienende rol (Ziener, Helderziende, Slaapwandelaar, Dorpsgek).
De zienende rol die vergiftigd is krijgt een willekeurige gevorderde rol die alles behalve Dronkaard kan zijn.

In het geval van eenmalige acties zal bijv een pyromaan de actie van mislukken, maar krijgt die te horen dat de actie doorgaat. Veel rollen werken op die manier. Let dus goed op of je daadwerkelijk je actie hebt gedaan als dit een eenmalige betreft.


Dronkaard

De dronkaard is wat lastiger, gezien er meer vrijheid is voor de spelleider ermee om te gaan.
Vandaar dat er een simpele vuistregel is en dat is dat het antwoord 'onzin' is. Dit is niet per definitie een foutief antwoord, de dronkaard is niet de rol die die denkt te zijn. Dus het antwoord kan kloppen.

Stel er is een dronken stalker in dit spel. Dan zijn er speltechnisch 3 uitkomsten als die stalkt. Hij ziet een actie, hij ziet geen actie of de actie mislukt. Hypothetisch gezien, zou als de stalker 2 nachten op rij een foutief antwoord krijgt, die kunnen roepen 'oh het is het tegenovergestelde dan'. Dit is onjuist, het antwoord is 'onzin', maar dat hoeft niet fout te zijn. Je weet als dronken stalker niks door je antwoord van mij. Dus het zou gewoon echt zo kunnen zijn dat je doelwit een actie deed en je daar het juiste antwoord van kreeg. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat indien je doelwit gestorven is in de nacht, je wel een actie zag.

Kortom, het is afhankelijk van wat je rol is als dronkaard hoe je 'onzin' antwoord eruit kan zien. Ben je een dronken zienende rol is je 'onzin' antwoord ook met een bepaalde logica die altijd erop neerkomt 'het is onzin'.

Ga er niet van uit dat ik als spelleider een dronkaard zal kwellen. Nee, ik vind het juist belangrijk dat je tijdig doorhebt dat je acties 'onzin' zijn. Dus het zou zomaar kunnen dat na 1 actie je al doorhebt dat je Dronkaard zou kunnen zijn. Het kan ook zomaar zijn dat er andere roltechnische redenen zijn dat acties dit spel niet lopen zoals ze normaal lopen. Maar blijf vooral doorgaan met drankjes drinken!

Zoals mijn vriendin altijd roept: 'Er is een systeem', zo ga ik ook om met de Dronkaard.


Dit topic gaat open, dus mochten er meer vragen zijn kunnen jullie die hier of mij prive sturen!  O0
"You can always trust a dishonest man, to be dishonest. It is the honest man you should not trust, for you never know when he would be dishonest."
- Captain Jack Sparrow

Wesp in Glas

Het "onzin" antwoord is gewoon een willekeurig antwoord?

Falsifica

"You can always trust a dishonest man, to be dishonest. It is the honest man you should not trust, for you never know when he would be dishonest."
- Captain Jack Sparrow

BloodWolf14

"Dus het zou zomaar kunnen dat na 1 actie je al doorhebt dat je Dronkaard zou kunnen zijn."

Ik denk dat deze zin heel bepalend is.

Voor bijvoorbeeld een Ziener is het lastig om dit te hanteren echter. Die krijgt namelijk een 'rol' te zien, maar met de logica van hierboven kan ik me voorstellen dat je ook te horen krijgt "ja actie mislukt". Dat krijgt een Ziener normaal gesproken nooit te horen, dus dat zou nu een Dronkaard betekenen.

Scheelt voor goed denk ik wel dat Fals de rol op die manier hanteert :P