De nachtvolgorde

Gestart door Skunki, 29 april 2020, 11:39:48

Vorige topic - Volgende topic

Skunki

Haai :D I'm back, ditmaal weinig problemen met vriend :-* , maar ik zat te kijken naar de nachtvolgorde.

Ja, ik weet dat die geupdatet wordt op dit moment, maar ik dacht ik stel wat vragen voor de nachtvolgorde later alsnog weer op de schop moet nadat ie is geupdatet.




Zoals de nachtvolgorde nu staat zijn de volgende rollen tegelijk actief voor/ tijdens de nacht:
- Beschermengel
- Gokker
- Stalker
- Valse engel
- Vriend
- Yeti
- Apostaat
- Illusiewolf
- Stoorwolf
- Slotenmaker

In mijn ogen is het vaak het geval dat Yeti voor alles komt en dan de rest komt, maar zoals het hier staat kan één van bovengenoemde rollen zijn actie "veiligstellen" door dit direct na de deadline te doen voor de Yeti zijn actie doorgeeft, zodat de actie van een van bovenstaande rollen voor de Yeti gebeurd. Klopt dit?

Verder ben ik persoonlijk van mening dat ik het nogal "ruk" vind, dat een Valse engel die al sporadisch iemand correct "vervalst" (of welk werkwoord je hiervoor wilt gebruiken), een kans heeft dit mislukt te krijgen door een yeti. XD Maar dat ben ik.

Tevens vind ik het vreemd dat zoals het hier staat, bovenstaande rollen allemaal niet tegen gehouden kunnen worden door gezegenden of vervloekten. En dus als mijn vraag met betrekking tot yeti klopt, dat zelfs een Yeti geen roet in het eten kan schoppen van deze rollen als zij het eerder insturen.

Verder zou ik de vriend lekker in het tweede uur zetten, net als huidenwisselaar  (A)

In het zesde uur staat dat Yeti kan moorden, dit slaat erop dat een Yeti die buiten komt gelijktijdig met een Orc een Orc zou omleggen. Echter staat een Yeti net als vele andere moordende rollen in het zesde uur. Dus mijn conclusie hieruit is, dat een moordende rol die voor de Yeti opstuurt de Yeti te vermoorden in het zesde uur, kan voorkomen dat de Yeti de Orc dood maakt. Klopt dit?
En als dat klopt, dan kan een Orc als deze de Yeti vermoord en instuurt voor de Yeti voorkomen dat diezelfde Yeti de Orc doodmaakt. Klopt dit?
En als dit alles niet klopt en het is zo dat de Yeti, ongeacht sterven tijdens de nacht of sterven tijdens het zesde uur, een Orc sowieso dood maakt die buiten komt, dan hoort de Yeti niet te staan in het zesde uur van de nacht.

Wordt de weerwolf met orccontrole, als die al gebruikt wordt, gebruikt als er gekeken wordt naar tijdstip dat de orc ging moorden. Of het tijdstip waarop de orc 1 zijn slachtoffer doorgeeft. Of het laatste tijdstip van beide, dus zodra de tweede van hun twee de actie hebben doorgegeven. (Mogelijk ook handig in de nachtvolgorde te benoemen).

Tevens iets wat ik me altijd afvroeg als er een apostaat bij mij in het team zat. Hoe bekijkt een spelleider de apostaat. De persoon die de apostaat aanwijst, laat de spelleider die persoon zowel niet bekeken worden als niet beschermd worden of is het nacht 1 (als de apostaat dat opgeeft) niet beschermd, en nacht 2 (als de apostaat dat opgeeft) niet te bekijken. Ik vind de rol apostaat wat dat betreft een "gekke" en dus zou ik opheldering fijn vinden en mogelijk meer mensen.

Einde vragen.

(Al kan er eventueel nog bij een nachtvolgorde benoemd worden dat voor de nacht een jager, burgemeester en dat soort rollen voor de deadline/ nacht moeten aangeven wie zij willen raken, indien zij sterven).

Shaddow

Over de Yeti-Orc-kwestie, dit staat bij de rol Orc "Wanneer de orc de yeti als doelwit heeft, zal volgorde van buitenkomst bepalen of de orc nog een poging mag doen in het vermoorden van de yeti."
Dit heb ik persoonlijk altijd geïntepreteerd dat als de Orc eerder is met insturen, de orc de yeti kan doden. Tevens impliceert dit ook dat hij daar alsnog een 50% kans voor heeft.

Skunki

Oeps, ja, daar heb je gelijk in!  O0

Perry26

Ik vind inderdaad de volgorde zoals nu beschreven heel vreemd, maar hou mijn kritiek maar even voor me tot de bijwerking af is :P

Ik wil overigens ook kwijt dat dit topic blijkbaar wel een keer is geupdatet met de slotenmaken maar niet met de andere rollen, en de slotenmaker daar anders instaat dan nu op de nachtvolgorde pagina.
(Misschien is het achteraf handiger om de nachtvolgorde-knop weer terug te laten linken naar dat topic, zodat jullie maar een ding hebben om up to date te houden dat bovendien door alle spelleiders kan worden bijgewerkt)

Mexicanobroeder

Ik heb nog altijd meerdere dingen bij de nachtvolgorde die ik sowieso onlogisch vind. Zo is het enige wat de Gezgende kan als ie een goedje zegent:

Voorkomen dat de apostaat effect heeft
Voorkomen dat de slotenmaker effect heeft
Voorkomen dat de yeti effect heeft

Maar 2 van die 3 kunnen genegeerd worden door het feit wat die rol zelf kan. (Al zou de slotenmaker die de gezegende opsluit de actie wel moeten laten mislukken, maar de gezegende en vervloekte zouden wat mij betreft boven het muntje van de yeti moeten staan)

Verder vind ik de orc/yeti situatie ook nog altijd raar. De yeti vermoordt de orc, maar dat kan ie pas doen nadat de orc iemand gedood heeft - maar omdat de yeti er is heeft het wel 50% kans op mislukken. Ik vind dat dat geen instuurredenering moet hebben - Orc + Yeti buiten = Orc dood en geen moord, wat mij betreft. Anders kan goed zonder gezegende niks doen om de orcmoord 'zeker' te voorkomen. Waar bij een lunch nog meerdere beschermingsmiddelen zijn.
Juist die onduidelijke regels zorgen voor meer verwarring.

Maar dit zijn dingen die er nu zijn en die niet liggen in mogelijke aanpassingen.

Kevindemen

Citaat van: Skunki op 29 april 2020, 11:39:48
Haai :D I'm back, ditmaal weinig problemen met vriend :-* , maar ik zat te kijken naar de nachtvolgorde.

Ja, ik weet dat die geupdatet wordt op dit moment, maar ik dacht ik stel wat vragen voor de nachtvolgorde later alsnog weer op de schop moet nadat ie is geupdatet.




Zoals de nachtvolgorde nu staat zijn de volgende rollen tegelijk actief voor/ tijdens de nacht:
- Beschermengel
- Gokker
- Stalker
- Valse engel
- Vriend
- Yeti
- Apostaat
- Illusiewolf
- Stoorwolf
- Slotenmaker

In mijn ogen is het vaak het geval dat Yeti voor alles komt en dan de rest komt, maar zoals het hier staat kan één van bovengenoemde rollen zijn actie "veiligstellen" door dit direct na de deadline te doen voor de Yeti zijn actie doorgeeft, zodat de actie van een van bovenstaande rollen voor de Yeti gebeurd. Klopt dit?
Dit klopt niet. Yeti heeft effect op alle acties in de nacht. Zal het later duidelijker in de nachtvolgorde zetten.

Verder ben ik persoonlijk van mening dat ik het nogal "ruk" vind, dat een Valse engel die al sporadisch iemand correct "vervalst" (of welk werkwoord je hiervoor wilt gebruiken), een kans heeft dit mislukt te krijgen door een yeti. XD Maar dat ben ik.
Hier heb ik geen antwoord op

Tevens vind ik het vreemd dat zoals het hier staat, bovenstaande rollen allemaal niet tegen gehouden kunnen worden door gezegenden of vervloekten. En dus als mijn vraag met betrekking tot yeti klopt, dat zelfs een Yeti geen roet in het eten kan schoppen van deze rollen als zij het eerder insturen.
Onjuist. Alle rollen kunnen zoals ze er staan (op vriend na) worden vervloekt of gezegend. Immers gaan gezegende en vervloekte direct slapen na de actie en moeten de anderen wakker blijven op de momenten dat hun rol van toepassing is. Hun actie mislukt als ze worden gezegend of vervloekt. Vriend uitgezonderd omdat die niet thuis is.
Verder zou ik de vriend lekker in het tweede uur zetten, net als huidenwisselaar  (A)

In het zesde uur staat dat Yeti kan moorden, dit slaat erop dat een Yeti die buiten komt gelijktijdig met een Orc een Orc zou omleggen. Echter staat een Yeti net als vele andere moordende rollen in het zesde uur. Dus mijn conclusie hieruit is, dat een moordende rol die voor de Yeti opstuurt de Yeti te vermoorden in het zesde uur, kan voorkomen dat de Yeti de Orc dood maakt. Klopt dit?
En als dat klopt, dan kan een Orc als deze de Yeti vermoord en instuurt voor de Yeti voorkomen dat diezelfde Yeti de Orc doodmaakt. Klopt dit?
En als dit alles niet klopt en het is zo dat de Yeti, ongeacht sterven tijdens de nacht of sterven tijdens het zesde uur, een Orc sowieso dood maakt die buiten komt, dan hoort de Yeti niet te staan in het zesde uur van de nacht.
Volgorde is hierin relevant. Als de Orc eerder instuurde kan die de Yeti omleggen. Orc sterft daarentegen alsnog want gelijktijdig buiten.

Wordt de weerwolf met orccontrole, als die al gebruikt wordt, gebruikt als er gekeken wordt naar tijdstip dat de orc ging moorden. Of het tijdstip waarop de orc 1 zijn slachtoffer doorgeeft. Of het laatste tijdstip van beide, dus zodra de tweede van hun twee de actie hebben doorgegeven. (Mogelijk ook handig in de nachtvolgorde te benoemen).
Ik kijk altijd naar de Orc, want die voert de moord uit.

Tevens iets wat ik me altijd afvroeg als er een apostaat bij mij in het team zat. Hoe bekijkt een spelleider de apostaat. De persoon die de apostaat aanwijst, laat de spelleider die persoon zowel niet bekeken worden als niet beschermd worden of is het nacht 1 (als de apostaat dat opgeeft) niet beschermd, en nacht 2 (als de apostaat dat opgeeft) niet te bekijken. Ik vind de rol apostaat wat dat betreft een "gekke" en dus zou ik opheldering fijn vinden en mogelijk meer mensen.
Deze vraag wordt letterlijk beantwoord door de rolomschrijving. Je moet als apostaat doorgeven of je van de zienende rollen afschermd of van de lunch die nacht bij inzenden.

Einde vragen.

(Al kan er eventueel nog bij een nachtvolgorde benoemd worden dat voor de nacht een jager, burgemeester en dat soort rollen voor de deadline/ nacht moeten aangeven wie zij willen raken, indien zij sterven).
Wie van jullie kan door zich zorgen te maken ook maar één dag aan zijn levensduur toevoegen? Matteüs 6:27.

Kevindemen

Citaat van: Shaddow op 29 april 2020, 11:48:59
Over de Yeti-Orc-kwestie, dit staat bij de rol Orc "Wanneer de orc de yeti als doelwit heeft, zal volgorde van buitenkomst bepalen of de orc nog een poging mag doen in het vermoorden van de yeti."
Dit heb ik persoonlijk altijd geïntepreteerd dat als de Orc eerder is met insturen, de orc de yeti kan doden. Tevens impliceert dit ook dat hij daar alsnog een 50% kans voor heeft.
Klopt :D
Wie van jullie kan door zich zorgen te maken ook maar één dag aan zijn levensduur toevoegen? Matteüs 6:27.

Kevindemen

#7
Citaat van: Mexicanobroeder op 29 april 2020, 12:03:10
Ik heb nog altijd meerdere dingen bij de nachtvolgorde die ik sowieso onlogisch vind. Zo is het enige wat de Gezgende kan als ie een goedje zegent:

Voorkomen dat de apostaat effect heeft
Voorkomen dat de slotenmaker effect heeft
Voorkomen dat de yeti effect heeft

Maar 2 van die 3 kunnen genegeerd worden door het feit wat die rol zelf kan. (Al zou de slotenmaker die de gezegende opsluit de actie wel moeten laten mislukken, maar de gezegende en vervloekte zouden wat mij betreft boven het muntje van de yeti moeten staan)
Met het rode ben ik het eigenlijk persoonlijk eens, maar zo is de rol niet gehanteerd tot nu toe.

Verder vind ik de orc/yeti situatie ook nog altijd raar. De yeti vermoordt de orc, maar dat kan ie pas doen nadat de orc iemand gedood heeft - maar omdat de yeti er is heeft het wel 50% kans op mislukken. Ik vind dat dat geen instuurredenering moet hebben - Orc + Yeti buiten = Orc dood en geen moord, wat mij betreft. Anders kan goed zonder gezegende niks doen om de orcmoord 'zeker' te voorkomen. Waar bij een lunch nog meerdere beschermingsmiddelen zijn.
Juist die onduidelijke regels zorgen voor meer verwarring.
Ik vind zelf de instuurredenering logischer, om dan overal zoveel mogelijk 1 lijn te trekken en niet tal van uitzonderingen te moeten maken per rol dan straks.
In het geval dat de Orc de Yeti als target had krijgt die nog een kans onder de dood uit te komen.
Mochten andere spelleiders ook kunnen reageren hoe zij dit interpreteren, zou dit fijn zijn :D


Maar dit zijn dingen die er nu zijn en die niet liggen in mogelijke aanpassingen.
Wie van jullie kan door zich zorgen te maken ook maar één dag aan zijn levensduur toevoegen? Matteüs 6:27.