Hoi lieve wolven en burgers (pick a side
),
Afgelopen tijd zijn we met het forumteam druk bezig geweest de rollenlijsten te herzien en hebben we (letterlijk) urenlange vergaderingen gehad om tot mooie ontwikkelingen te komen die hopelijk de spellen op het forum nog leuker kunnen maken! In dit overzicht willen we jullie op de hoogte stellen van de veranderingen en wat eraan zit te komen.
Aanpassingen rollenlijst
We hebben alle rollen uitgebreid besproken en hierin ook behoorlijk wat aanpassingen gedaan. Een groot deel hiervan is puur tekstueel of in kleine details, maar daarnaast zijn er ook wat rollen weg/toegevoegd of drastischer aangepast. Neem vooral voor de aankomende spellen de rollen even door en bekijk ook goed als je een rol krijgt of de rol nog hetzelfde is als voorheen. Hierbij worden de belangrijkste dingen even benadrukt, maar bekijk de rest vooral in de nieuwe rollenlijst zelf.
Stoorwolf/Verhullende wolfDe stoorwolf is uit het spel gehaald en de verhullende wolf is in plaats daarvan teruggehaald. Deze rol lijkt erg op de stoorwolf, maar in plaats van dat er een rol wordt gekozen waarmee doden in het infotopic komen te staan komt er expliciet te staan dat de rol verhuld is.
GokkerDe gokker is helemaal aangepast, waarin het niet meer mogelijk is om wakkerdammers op de bank te zetten en gewoon te gaan rentenieren. We wilden het gok-aspect meer stimuleren en belonen. Gokken is nu verplicht, maar je verliest je inzet niet als je verliest. Voor meer details, lees vooral even de nieuwe beschrijving van de gokker!
Grafdelver/VervloekteDe grafdelver krijgt geen hint meer naar zijn lijk, maar mag in plaats daarvan elke dag drie spelers opvragen om te weten te komen of zijn lijk daartussen zit. De vervloekte mag ook eenmalig per spel een speler opvragen om te weten te komen of deze speler slecht is. Voor de precieze uitleg is de rolbeschrijving uiteraard te lezen.
Hacker -> Raddraaier
Gezien de nogal opvallende thematiek van een Hacker in middeleeuwse setting, wordt deze voortaan de Raddraaier. De rol blijft verder hetzelfde, al zijn wel enkele onduidelijke situaties verhelderd.
Aanpassingen welpWe hebben niet langer de genummerde welpen, maar enkel nog de kettingwelp (voorheen welp 3) en de gewone welp (voorheen welp 1). De welp met moederwolf (voorheen welp 2) is er niet meer, in plaats daarvan zijn de bloedbroeders geïntroduceerd (zie hieronder).
BloedbroedersDe bloedbroeders zijn een nieuwe extra rol, die de slechte tegenhanger van zielsverwant is. De bloedbroeders krijgen ook een eigen board zoals bij zielsverwanten. Dit kan een manier zijn waardoor bv. hulpjes elkaar onderling kennen of al bij voorbaat contact met een wolf hebben.
Verplaatsen deadline bij dagactiesEr was soms wat onduidelijkheid over of deadlines wel of niet verplaatst worden als er een dagactie wordt gedaan. Om verwarring en frustratie te voorkomen is hierom besloten dat hier een vaste vuistregel voor komt: Als er binnen 12 uur voor de deadline een dagactie wordt gedaan, en dit heeft tot consequentie dat er iemand sterft, dan wordt de deadline met 24 uur verplaatst. Wanneer er niemand dood gaat of we nog meer dan 12 uur voor de deadline zitten, zal de deadline dan ook blijven staan.
NachtvolgordeEr zijn grote veranderingen gedaan aan de nachtvolgorde, waar we niet meer met 8 uren werken maar met meer uitgesplitste momenten voor elk van de acties. Ondanks dat we de chaos van acties op volgorde van insturen soms leuk vinden, waren er ook veel gevallen waarin er gewoon onduidelijkheid was over hoe rollen elkaar beïnvloeden. Ook hebben we niet langer rollen die 'de hele nacht’ werken, zoals voorheen het geval was voor bijv. de beschermengel en de yeti. Bekijk vooral de nieuwe nachtvolgorde voor je een spel met deze nieuwe volgorde gaat spelen.
Bekijk hier de nieuwe nachtvolgorde. Deze is aangegeven in "stappen", we zullen minder vaak het woord uren gebruiken omdat je dan wel een erg lange nacht hebt.
Maar je mag ze zo noemen als je wil.
Spoiler
0 (Vóór de nacht): Verkiezing van de burgemeester, lynch, (sterven aan) inactiviteit
1: Grafrover
2: Gezegende, Slotenmaker, Vervloekte (normale actie)
3: Yeti
4: Welp, Kettingwelp (de moorden die zij plegen)
5: Huidenwisselaar
6: Vriend
7: Wisselaar
8: Apostaat, Beschermengel (voor de lunch)
9: Lunch, Conversiewolf
10: Heks
11: Apostaat, Beschermengel, Illusiewolf
12: Dorpsgek, Helderziende, Sjamaan, Ziener, Vervloekte (visioen); Grafdelver (zowel maken als visioen), Hacker/Raddraaier, Pyromaan, Ziener
13: Heks, Lijk, Ork
14: Stalker, Valse Engel, Verhullende wolf
15: Geliefde (sterft), Welp (groeit op)
De overgang naar nieuwe rollen/nachtvolgordeTijdelijk zullen zowel de nieuwe als de oude details voor rollen en nachtvolgorde beschikbaar zijn, gezien dat er nu nog spellen lopen met de oude structuur. Vanaf het eerstkomende spel zullen we overgaan naar de nieuwe rollen en nachtvolgorde. Als er geen lopende spellen meer zijn met de oude rollen en nachtvolgorde zullen we deze informatie archiveren.
Suggesties voor nieuwe rollenEr is altijd al een topic geweest voor ideeën voor nieuwe rollen of rol-aanpassingen. Dit is echter zo vol dat we door de bomen het bos niet meer zien en we willen juist proberen dit initiatief weer wat nieuw leven in te blazen. Om deze reden hebben we het topic leeg gemaakt (de oude voorstellen zijn te vinden in het archief) en willen we vanaf nu in de vergaderingen met de spelleiders elke keer de suggesties doorlopen. Mocht een rolvoorstel nu naar het archief zijn verplaatst waarvan je vindt dat het niet de aandacht heeft gekregen die het verdiende, gooi hem dan vooral even opnieuw in het topic!
SpelgedragDe laatste tijd hebben we wat acties in spellen voorbij zien komen waarvan we vinden dat dit niet bevorderlijk is voor het spelplezier. Daarom willen we deze gelegenheid ook meteen gebruiken om twee van deze situaties nog even aan te stippen.
Het is niet toegestaan om na je dood met levende spelers over het spel te praten. Of dit nou gaat over teleurstelling, woede, frustratie of complimenten. Na het spel kan er uitgebreid nabesproken worden, maar zoek tijdens een lopend spel geen contact met levende spelers.
Het is niet de bedoeling om mensen te laten zweren dat ze goed zijn op familie/andere levende dingen of juist in ruil voor producten/geld als ze liegen. Liegen is deel van dit spel en is het niet het idee dat spelers door de mand vallen als ze niet aan zulke weddenschappen deel willen nemen.
Hopelijk kan iedereen hierop letten zodat we met zijn allen lekker van het spel blijven genieten.
We hopen dat jullie je in de aanpassingen kunnen vinden en horen graag hoe jullie erover denken!
Veel speelplezier,
Liefs van het forumteam