Weerwolven van Wakkerdam

Archief => Weekendspellen => Vragen en Voorstellen => Topic gestart door: Skunki op 25 april 2020, 20:36:01

Poll
Vraag: Moet de Vriend in het zesde uur terug naar huis?
Optie 1: Ja (Vriend kan dood door Welp, Huurling, Orc et cetera) stemmen: 11
Optie 2: Nee, die aanpassing lijkt mij niet nodig stemmen: 1
Optie 3: Nee, maar wel een andere aanpassing! (Laat deze weten) stemmen: 3
Optie 4: Nee, maar hij moet wel een nacht rust houden zoals de Huidenwisselaar. stemmen: 1
Optie 5: Het maakt mij niet uit stemmen: 3
Titel: Probleem met vriend
Bericht door: Skunki op 25 april 2020, 20:36:01
Ik wil graag aangeven dat ik de rol vriend te sterk vind, omdat hij als hij bekend is niet geluncht of gewelpt kan worden tenzij er een vervloekte is.

Ik vind het een sterkere variant op huidenwisselaar die een nacht rust moet houden en gevaar loopt tegen slechte rollen.

Graag jullie mening!
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Castiel. op 25 april 2020, 20:49:12
Geheel mee eens. Zou vriend graag wat afgezwakt zien worden. Een vriend kan op dag 1 gewoon meteen claimen en is vrijwel niet te doden voor slecht. Heel makkelijk om een netwerk op te bouwen en je kan jezelf in dat netwerk zelfs bewijzen. Het zou bijvoorbeeld al schelen als vriend WEL welpbaar zou zijn. Of als de vriend eerder gelunchd wordt dan dat hij zijn actie ingestuurd heeft dus nog wel thuis is en dus alsnog dood gaat.
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Zabulus op 25 april 2020, 20:52:19
Ik heb er zelf nog niet echt zo naar gekeken en vond het altijd wel een leuke rol, maar als je het zo zegt geef ik je wel gelijk dat de vriend een sterkere rol is dan de huidenwisselaar. Zeker ook omdat hij geen natuurlijke tegenhanger heeft. Een weerhamster bv is erg sterk om niet opgegeten te worden, maar kan wel dood door Orc, ziener enz. Huidenwisselaar kan zoals je al aangaf op een nacht dat hij niet wisseld. Beschermengel kan zichzelf maar drie keer beschermen. Dus van al die verschillende rollen is het verreweg de sterkste omdat het bijna geen zwakke plek heeft in de praktijk. Natuurlijk kunnen er twee sterven in de nacht door invloed van de vriend, maar dat komt relatief zelden voor.

Dus ik ben het eigenlijk wel eens met Skunki
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Kid op 25 april 2020, 21:00:23
Citaat van: Skunki op 25 april 2020, 20:36:01
Ik wil graag aangeven dat ik de rol vriend te sterk vind, omdat hij als hij bekend is niet geluncht of gewelpt kan worden tenzij er een vervloekte is.

Ik vind het een sterkere variant op huidenwisselaar die een nacht rust moet houden en gevaar loopt tegen slechte rollen.

Graag jullie mening!

Een vriend die rust moet houden zou ik zelf ook veel leuker vinden. Vind precies dit ook al een tijdje. Ander alternatief: de vriend blijft precies hetzelfde, maar kan wel gewelpt worden, ook als deze niet thuis is (want dat is eigenlijk het grote probleem met vriend ten opzichte van andere sterke rollen).
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Mexicanobroeder op 25 april 2020, 21:29:29
Huidenwisselaar vind ik nog altijd wel sterker omdat het een bewijsbare rol is. Maar ik begrijp het punt wel. Alleen vind ik het met een nachtje rust wel een hele zwakke en niet-gebalanceerde rol
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Castiel. op 25 april 2020, 21:37:40
Citaat van: Mexicanobroeder op 25 april 2020, 21:29:29
Huidenwisselaar vind ik nog altijd wel sterker omdat het een bewijsbare rol is. Maar ik begrijp het punt wel. Alleen vind ik het met een nachtje rust wel een hele zwakke en niet-gebalanceerde rol

Echter, kan je er dan aan toe voegen dat de speler waar de vriend vij geslapen heeft een berichtje krijgt van de spelleider. Dat de vriend op bezoek is geweest. Op die manier maak je het bewijsbaat ;)
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: redeast op 25 april 2020, 21:42:53
Citaat van: Castiel. op 25 april 2020, 21:37:40
Citaat van: Mexicanobroeder op 25 april 2020, 21:29:29
Huidenwisselaar vind ik nog altijd wel sterker omdat het een bewijsbare rol is. Maar ik begrijp het punt wel. Alleen vind ik het met een nachtje rust wel een hele zwakke en niet-gebalanceerde rol

Echter, kan je er dan aan toe voegen dat de speler waar de vriend vij geslapen heeft een berichtje krijgt van de spelleider. Dat de vriend op bezoek is geweest. Op die manier maak je het bewijsbaat ;)
Laten we het niet nog sterker maken :P
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: BloodWolf14 op 25 april 2020, 21:44:54
Ik weet trouwens niet of dit per se uitmaakt. Ik houd zelf in rolverdelingen al mee met het feit dat een Vriend eigenlijk onlunchbaar is tenzij slecht geluk heeft en dus netwerkjes op kan bouwen.

Verder zouden aanpassingen, in mijn ogen, de rol inderdaad afzwakken. Nachtjes rust betekent dat de hele functie van de rol (iedere nacht ergens anders of bewust thuis) wegvalt. Als je dan gaat kijken naar een mogelijkheid waarin een Vriend gewelpt kan worden vind ik het wel weer fair. Dan moet de Vriend namelijk net als iedere andere rol voorzichtiger omgaan met zijn rol en valt de hele mogelijkheid om op dag 1 te claimen weg. Ik denk dat je daarmee de Vriend wel beter in spellen kunt gebruiken waarin je niet direct 1 'bewezen' goedje wil stoppen :P
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Mexicanobroeder op 25 april 2020, 22:13:46
Citaat van: BloodWolf14 op 25 april 2020, 21:44:54
Ik weet trouwens niet of dit per se uitmaakt. Ik houd zelf in rolverdelingen al mee met het feit dat een Vriend eigenlijk onlunchbaar is tenzij slecht geluk heeft en dus netwerkjes op kan bouwen.

Verder zouden aanpassingen, in mijn ogen, de rol inderdaad afzwakken. Nachtjes rust betekent dat de hele functie van de rol (iedere nacht ergens anders of bewust thuis) wegvalt. Als je dan gaat kijken naar een mogelijkheid waarin een Vriend gewelpt kan worden vind ik het wel weer fair. Dan moet de Vriend namelijk net als iedere andere rol voorzichtiger omgaan met zijn rol en valt de hele mogelijkheid om op dag 1 te claimen weg. Ik denk dat je daarmee de Vriend wel beter in spellen kunt gebruiken waarin je niet direct 1 'bewezen' goedje wil stoppen :P
Je zou kunnen zeggen dat de vriend vrij vroeg weer naar huis gaat en in nachtdeel 6 wel gevaar loopt.
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Perry26 op 25 april 2020, 22:39:30
Even tussen twee haakjes: kan de nachtvolgorde (https://www.weerwolvenvanwakkerdam.nl/uitleg/nachtvolgorde.php) pagina misschien worden geupdate? Ik zou graag input leveren op deze discussie maar ik weet eignelijk niet precies zeker wanneer de vriend van huis is? Werkt een gezegende/vervloekte bijvoorbeeld op een vriend?
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: BloodWolf14 op 25 april 2020, 23:26:28
Citaat van: Perry26 op 25 april 2020, 22:39:30
Even tussen twee haakjes: kan de nachtvolgorde (https://www.weerwolvenvanwakkerdam.nl/uitleg/nachtvolgorde.php) pagina misschien worden geupdate? Ik zou graag input leveren op deze discussie maar ik weet eignelijk niet precies zeker wanneer de vriend van huis is? Werkt een gezegende/vervloekte bijvoorbeeld op een vriend?
Volgens mij hangt dit af van moment van insturen. Stuurt een Vervloekte in dat hij zijn actie op de Vriend doet voordat de Vriend een slaapplek doorgeeft, dan gaat die actie dacht ik niet door. Een Gezegende heeft effect op de hele nacht dus volgens mij maakt het dan niet uit wanneer wat gebeurt.

Ik geloof ook dat het in principe geld dat wanneer iemand een actie instuurt die niet per se vastligt in de nachtvolgorde het gaat om moment van insturen of logica in counters/nullifiers.
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: DemocratischeZwijmelaars op 25 april 2020, 23:52:05
Misschien de Vriend vervangen door de Slet? Das een rol die ook iedere nacht bij iemand kan blijven slapen, maar wel gewelpt kan worden. Lijkt me sterk genoeg ;)
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Kevindemen op 26 april 2020, 00:04:32
De Vriend is in principe De Slet zoals wij hem hier kenden. Alleen dan een naam meer gericht op alle leeftijden. Verder eens dat de Vriend best sterk is. Heb deze al meermalen als schuilrol en tevens echte rol zo ingezet dat je gewoon claimed het te zijn omdat je toch bijna niet dood kan gaan. Andersom is de Vriend ook makkelijk te faken. Het is niet dat je zomaar iemand toevertrouwd waar je slaapt, wat toch wel belangrijk vaak is in jezelf bewijzen. Tenzij er toeval bij komt kijken natuurlijk dat waar je sliep toevallig werd gecontroleerd.
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Kevindemen op 26 april 2020, 00:06:43
Citaat van: BloodWolf14 op 25 april 2020, 23:26:28
Citaat van: Perry26 op 25 april 2020, 22:39:30
Even tussen twee haakjes: kan de nachtvolgorde (https://www.weerwolvenvanwakkerdam.nl/uitleg/nachtvolgorde.php) pagina misschien worden geupdate? Ik zou graag input leveren op deze discussie maar ik weet eignelijk niet precies zeker wanneer de vriend van huis is? Werkt een gezegende/vervloekte bijvoorbeeld op een vriend?
Volgens mij hangt dit af van moment van insturen. Stuurt een Vervloekte in dat hij zijn actie op de Vriend doet voordat de Vriend een slaapplek doorgeeft, dan gaat die actie dacht ik niet door. Een Gezegende heeft effect op de hele nacht dus volgens mij maakt het dan niet uit wanneer wat gebeurt.
Dit. Alles wat niet onder een vast kopje is te vatten (rolveranderingen, moorden, visioenen) etc interpreteer ik als eerste uur altijd en is dan de rest vd nacht actief tenzij gestopt. Een vriend stoppen die niet thuis is word lastig. Als de vervloekte eerder instuurt of het slaapadres vervloekt kan het. Of als een yeti buitenkomt want die doet geen specifieke actie op een persoon. Ook kan de Vriend zijn actie mislukken omdat die gaat slapen bij een Vriend die al uit slapen is. Ook al gebeurd in spellen die ik tot nu toe leidde met een Vriend erin.

Maar ja die pagina is nodig aan een update toe. Net als wat rolomschrijvingen. Al is er het een en ander achter de schermen wat niet werkt, dus moet allemaal vrij omslachtig.
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Kevindemen op 26 april 2020, 00:13:45
Citaat van: Castiel. op 25 april 2020, 21:37:40
Citaat van: Mexicanobroeder op 25 april 2020, 21:29:29
Huidenwisselaar vind ik nog altijd wel sterker omdat het een bewijsbare rol is. Maar ik begrijp het punt wel. Alleen vind ik het met een nachtje rust wel een hele zwakke en niet-gebalanceerde rol

Echter, kan je er dan aan toe voegen dat de speler waar de vriend vij geslapen heeft een berichtje krijgt van de spelleider. Dat de vriend op bezoek is geweest. Op die manier maak je het bewijsbaat ;)
Maar dan neem je wel weer het element weg dat het ook een leuke schuilrol voor slecht is. Tevens kan de vriend dan om de nacht blijven bewijzen niet geconverteerd of geen lijk te zijn.

Verder kan de Vriend ook heel lekker uitpakken voor slecht. Als namelijk het target word geconverteerd, dan zijn er met 1 actie dus twee nieuwe wolven. Hetzelfde voor lunch. Hiet houd ik in verdelingen ook al specifiek rekening mee. Tevens kan een Grafdelver met de Vriend op de lunch in mijn ogen twee lijken maken, trouwens wat weer minder voor slecht is.
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: DemocratischeZwijmelaars op 26 april 2020, 00:37:19
Citaat van: Kevindemen op 26 april 2020, 00:13:45
Verder kan de Vriend ook heel lekker uitpakken voor slecht. Als namelijk het target word geconverteerd, dan zijn er met 1 actie dus twee nieuwe wolven.

Oftewel de rol is moeilijk te balancen. Een dubbele infectie kan de balans super erg verstoren...
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Kevindemen op 26 april 2020, 00:41:49
Klopt. Dat heb je ook met de Grafrover die een conversiewolf rooft. Die combi's houd je rekening mee bij het maken van de verdeling dat de kansen ook weer niet te groot zijn dat zoiets gebeurd. Als het gebeurt is het idd erg sterk
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Kevindemen op 26 april 2020, 00:50:47
Ik heb een poll toegevoegd om een indicatie te krijgen hoe de meningen precies verdeeld liggen. Vind het wel tof dat dit soort dingen worden aangegeven, want zo kan er wel worden gekeken wat er nog beter kan aan het forum en de spellen :D
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: BloodWolf14 op 26 april 2020, 01:28:06
Ik heb voor nu gestemd voor de aanpassing dat een Vriend welp gewelpt kan worden, maar dan dus ook in het geval dat een Welp zijn actie voor die van de Vriend instuurt.

Op deze manier verander je niet al te veel aan de rol zelf, maar zorg je er wel voor dat niet iedereen zomaar kan roepen dat hij/zij Vriend is om zo een netwerk te starten. Tevens maakt dit Welpen in een spel ook belangrijker om te vinden voor slecht omdat ze anders enkel de Vriend via een lynch kunnen wegspelen. (Voornamelijk dan)
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Skunki op 26 april 2020, 02:09:24
Eens dat de nachtvolgorde pagina weleens geupdatet mag worden, als je als spelleiders een consistente aanduiding van rollen en regels wilt aanhouden.

Ben van mening dat vriend op z'n vroegst op hetzelfde uur als wissels moet plaats vinden en zeker niet hetzelfde uur als gezegendes en vervloekte, maar dat lijkt mij een andere discussie.
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Kevindemen op 26 april 2020, 04:26:40
Aanvullen nachtvolgorde heb ik bij dezen op mijn to do gezet.
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: maartenrambo op 26 april 2020, 13:43:56
Ik zou vriend wel welpbaar maken.
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Perry26 op 26 april 2020, 14:04:12
Persoonlijk heb ik eigenlijk nog niet eens zo'n probleem met het feit dat de vriend niet welpbaar/moordbaar is. Vriend claimen is, zoals reeds vermeld, toch een makkelijke claim en het verbaast me eigenlijk heel erg dat de wolven dat niet vaker doen.

Als je de vriend wilt nerfen zou ik eigenlijk gewoon de regels uit het kaartspel aanhouden: dat wil zeggen dat als de ziener, beschermengel, helderziende, conversie, etc. hun actie niet ook op de vriend uitvoeren als de vriend bij hun target slaapt. Dus eigenljk maak je het dan zo dat de vriend alleen imuum is voor alle acties als hij bij iemand anders slaapt, maar wel gelunched wordt als deze persoon door de wolven gelunched wordt, ookal wordt hij beschermd.
Op deze manier is ten eerste de rolverdeling een stuk voorspelbaarder: het risico dat je plots 2 extra wolven hebt inplaats van 1 door een conversie is geelimineerd. Voor de vriend is thuisblijven ook een serieuze optie nu (dan kan hij immers beschermd worden) en de vriend kan blijven fungeren als schuilrol voor de wolven.
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: BloodWolf14 op 26 april 2020, 15:47:09
Dus dan verander je de omschrijving naar een variant waarin alle acties op de Vriend geen effect hebben als die niet thuis slaapt, maar dat de Vriend wel mee geluncht wordt wanneer degene waar hij slaapt het doelwit is.
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Perry26 op 26 april 2020, 16:00:14
Dat ja
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: SharonNashor op 28 april 2020, 09:08:33
ik denk dat de vriend inderdaad te sterk is.
Als de vriend gewelpt kan worden maakt het hem al minder sterk.
Of misschien ook dood gaan als degene bij wie je slaapt gewelpt wordt? (of is dat al  ??? )

Als we het hebben over updaten van pagina's; er mag ook gekeken worden naar de rollen pagina, staan een aantal fouten en onduidelijkheden in  (A)
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: BloodWolf14 op 28 april 2020, 11:26:53
Staat op de To-do list :)

En ja de Vriend kan al gewelpt worden als zijn host gewelpt wordt. Ik weet echter niet zeker of dat net als bij de Huidenwisselaar met een 50/50 gedaan wordt of beide targets dood. Ik gok het laatste.
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Tom?100 op 28 april 2020, 11:34:25
Citaat van: BloodWolf14 op 28 april 2020, 11:26:53
Staat op de To-do list :)

En ja de Vriend kan al gewelpt worden als zijn host gewelpt wordt. Ik weet echter niet zeker of dat net als bij de Huidenwisselaar met een 50/50 gedaan wordt of beide targets dood. Ik gok het laatste.

Ik had dit in 514 toevallig nagevraagd, dit gaat alleen op als je de persoon waar de vriend slaapt welpt op vriend, dan sterft de vriend anders niet.
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Skunki op 28 april 2020, 12:02:11
Logisch ook, want een vriend die bij een andere rol dan vriend slaapt is immers een Vriend en niet die andere rol van anderen.
Mijn optiek, in de huidige vorm, zou degene bij wie de vriend nu slaapt "gewelpt" worden met zijn rol en hoort de vriend "je bent mislukt gewelpt".

Maar voor mij zou de oplossing inderdaad zijn dat de vriend welpbaar is, ook als hij niet thuis is. Dus is de enige uitzondering bij wie een welpactie niet op de man af kan huidenwisselaar, maar die kan dus om de nacht gewoon normaal gewelpt worden.

Verder ben ik van mening dat vriend in het tweede uur pas plaats zou vinden en niet in het eerste uur, zoals eerder vermeld werd.
En zoals gezegd ben ik ook wel groot voorstander van een update van de nachtvolgorde als er zoveel nieuwe rollen bij zijn gekomen, gewoonweg om inconsistentie tussen spelleiders weg te werken. Denk namelijk dat het niet netjes naar nieuwe (en oude) spelers is dat er per spel andere regels, volgordes en dergelijke worden aangehouden met betrekking tot rollen en regels. Die inconsistentie hoort niet, in mijn ogen.
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Kid op 28 april 2020, 13:40:42
Elke keer als ik deze topictitel zie, denk ik weer "waarom vraagt Skunki om relatie-advies?"
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Skunki op 28 april 2020, 13:41:52
Citaat van: Kid op 28 april 2020, 13:40:42
Elke keer als ik deze topictitel zie, denk ik weer "waarom vraagt Skunki om relatie-advies?"
:') Je bent niet de enige die dat dacht..  ;D Al meer mensen gehad die me persoonlijk over de titel aanspraken!
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: BloodWolf14 op 28 april 2020, 13:42:31
Ben ik het mee eens.

Ik denk trouwens wel dat alle acties hetzelfde moeten blijven op de Vriend (Dus zieners die dubbele rollen zien, een  Vriend die hoort mislukt gewelpt te zijn etc), maar dat dus alleen de welpbaarheid wordt aangepast. Als je de rol op die manier aanpast haal je de mogelijkheid weg om op dag 1 al lekker in het Dt te gaan claimen, maar verder wordt er niets aangepast.
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Kevindemen op 28 april 2020, 13:53:45
De volgorde van de nacht is per spel hetzelfde en wordt bij twijfel altijd onderling nagevraagd aan een spelleider die niet meespeelt. Zoals al vermeld, wordt aangepast. Ik ben de enige die dit denk aan kan passen vooralsnog (of Frank), aangezien dit niet via de admin kan, enkel door in de ftp te duiken en de pagina aan te passen. Alleen atm iets te druk voor helaas. Staat op to do :D
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Dragonfly op 28 april 2020, 18:11:58
Citaat van: Kid op 28 april 2020, 13:40:42
Elke keer als ik deze topictitel zie, denk ik weer "waarom vraagt Skunki om relatie-advies?"
Haha! ;D Ook mijn eerste gedachte bij het lezen van de titel. Ik was dan ook enigszins teleurgesteld toen het geen smeuïg verhaal was, maar om de rol vriend bleek te gaan. :P
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Kevindemen op 28 april 2020, 21:27:17
Moet je je eens bedenken wat de lading was geweest als er stond 'probleem met slet' :P
Ik heb trouwens een begin gemaakt aan het aanpassen van de nachtenvolgorde.
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Nobody op 29 december 2021, 21:39:19
Wat gebeurd er als een vriend logeert bij iemand die in de hack genomen word?
Word er dan 4 mensen gehacked? of kan de vriend niet gehacked worden als hij bij iemand slaapt?
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Skunki op 29 december 2021, 21:59:39
Citaat van: Nobody op 29 december 2021, 21:39:19
Wat gebeurd er als een vriend logeert bij iemand die in de hack genomen word?
Word er dan 4 mensen gehacked? of kan de vriend niet gehacked worden als hij bij iemand slaapt?
Vrij zeker dat er net als bijvoorbeeld een (huiden)wissel een muntje wordt opgegooid. Maar ik vraag het even aan de rest van de spelleiding :)
Titel: Re: Probleem met vriend
Bericht door: Kevindemen op 29 december 2021, 22:57:48
Citaat van: Nobody op 29 december 2021, 21:39:19
Wat gebeurd er als een vriend logeert bij iemand die in de hack genomen word?
Word er dan 4 mensen gehacked? of kan de vriend niet gehacked worden als hij bij iemand slaapt?
Dan werd de vriend in het verleden meegenomen in de hack. Alle acties die op de gekozen speler uitgevoerd worden, hebben automatisch ook effect op de vriend. En ja, terug op eerdere berichten, nu ik random deze topictitel zag, was relatieproblematiek ook mijn eerste associatie.