Nieuws

Heb je problemen met het forum? Contacteer Shaddow of Perry.

Welkom, vreemdeling!

Je kunt inloggen middels de velden hieronder, of jezelf registreren als je dat nog niet hebt gedaan.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Omgang, verduidelijking huidige regels  (gelezen 481 keer)

Roandraak

• De Draak
  • Bewoner
  • Overwinningen: +23/-41
  • Geslacht: Man
  • Forumbitch, dat je het weet...
Omgang, verduidelijking huidige regels
« Gepost op: 26 maart 2019, 23:40:53 »

Lieve leden,

Het viel ons op dat we de laatste tijd steeds meer conflicten zien. Dat lijkt ons niet de bedoeling en daarom hebben de spelleiders hier over gesproken.
We willen in ieder geval de volgende dingen duidelijk maken.

Aanvallen
Het is lastig te definiëren, maar wij gaan als forumteam uit van het spel.
Dat betekent dat acties in twijfel getrokken kunnen worden, gek genoemd kunnen worden of afgekraakt kunnen worden.
Bij ons ligt de grens echter bij de actie en zodra uitspraken over spelers gaan, zullen wij ingrijpen.

Dit is lastig te bepalen, aangezien een actie dom noemen er ook toe kan leiden dat een speler vindt dat hij/zij dom genoemd wordt.
Daarom willen we jullie ook verzoeken om te letten op woordkeuze.
Met andere woorden.
"Roan ik vind het onhandig dat je als wijze burger opvroeg of er een wijze burger in het spel zat"
"Roan ik vind het idioot dat je als wijze burger opvroeg of er een wijze burger in het spel zat"
"Roan ik vind jou een mongool dat je als wijze burger opvroeg of er een wijze burger in het spel zat"
(Voor de kleurenblinden onder ons, eerste is oké. Tweede een grensgeval en de derde echt niet oké)

Hoe te handelen
1. Als je een uitspraak niet vindt kunnen is de beste optie de spelleider benaderen. Dit geldt voor zowel uitspraken over jou, als over anderen.
2. Als een uitspraak niet door de beugel kan en direct wat aan gedaan moet worden. Rapporteer het bericht dan. Ieder forumteamlid met toegang tot het board krijgt dan een melding. Binnen het forumteam weten wij dat we het niet over spellen hebben waar we zelf in zitten, maar dan kan iemand de desbetreffende spelleider benaderen/bellen of zelf handelen.
3. Als je zelf reageert, is dat prima. Maar besef je dat je open staat voor eventuele sancties als je zelf besluit dat iemand als reactie de huid vol schelden de beste optie is. Waar er twee vechten hebben er twee schuld. Netjes zeggen "Roan, dat vind ik niet zo heel erg netjes en wil graag dat je het hier bij laat" kan geen kwaad. Maar "Wat je zegt ben je zelf met je kop door de helft ik vind je een ongelofelijke graftak. Stop er mee" kan dus niet.

Spelbederf
Spelbederf is als speler zelf niet te zien. Het kan afhangen van ontzettend veel context. Die mis je als speler, omdat je niet alle informatie hebt.
Een jager die op een goedje schiet hoeft geen spelbederf te zijn, aangezien de jager het aannemelijk kan achten dat iemand slecht is.
Een jager die echter doelbewust op een goedje schiet omdat hij die persoon niet mag, kan wel weer spelbederf zijn.

In feite is spelbederf:
"Het opzettelijk handelen tegen de geest van het spel in in de breedste zin van het woord"
Dit kan dus het delen van PM's/screenshots zijn (klassieke geval), maar dus ook zonder na te denken op dag 2 iemand beulen die zich een uur daarvoor bewezen heeft met een gelukte priesteractie (it happened, trust me  ::)).

De laatste tijd merken wij dat spelbederf nogal los in de mond ligt en speler het vaak benoemen.
Daarom scherpen wij de regels omtrent spelbederf aan.

"Spelbederf mag alleen nog genoemd worden in een PM naar de spelleider. Als je spelbederf vermoed mag je dit melden."
De spelleider beoordeelt of er sprake is van spelbederf. Eventueel vraagt hij een second opinion.
Een spelleider is echter niet verplicht om jou te vertellen of er spelbederf gepleegd wordt. Dit kan namelijk weer leiden tot méér spelbederf.
Het benoemen van spelbederf en het hinten hiernaar in het discussietopic, in ander contact met spelers stelt je open voor de consequenties en grillen van de spelleider.

Het forumteam in spellen
Wij doen als forumteam ook mee aan spellen.
In enkele conflicten zijn wij echter ook betrokken geraakt. Het idee van objectiviteit is dan moeilijk om te zien.

Daarom willen wij het volgende duidelijk maken.
"Forumteamleden die meedoen aan spellen, zijn op dat moment spelers. "
Uiteraard zijn ze zich bewust van hun voorbeeldfunctie, maar ze willen geen continue struggle over de balans tussen teamlid en speler. Als Lyne bijvoorbeeld meedoet, kan ze het hard spelen, maar ze neemt de bovenstaande punten wel in acht. Ook hier geldt, als je bepaalde opmerkingen niet vindt kunnen. Verwittig de leidende spelleider. Hij/zij zal (eventueel in overleg met anderer teamleden die niet meespelen) objectief beslissen. De teamleden die meespelen, zijn immers maar spelers ;)

Klachtencommissie
Ja, commissiewerk. Net een studievereniging dit.

Nee, zonder grappen. We zullen binnen onze gelederen ook een vertrouwenspersoon / aanspreekpunt aanstellen.
Deze persoon zal in geschillen optreden als mediator. Controleren of eventuele waarschuwingen oké zijn en op de hoogte zijn van alle problemen en conflicten.
Deze persoon mag je altijd benaderen met vragen of opmerkingen over andere spelers, het is vertrouwelijk.

Naast de vertrouwenspersoon is het belangrijk dat er een tweede persoon is. Deze persoon kan je benaderen als je problemen hebt met het aanspreekpunt vanuit het forumteam. Hij/zij zal dit dan in vertrouwen behandelen en oplossen.
We updaten jullie later wie dit zullen zijn!

Nu weer lief doen, anders moeten we jullie de roedel uit trappen  :-*

Ik doe niet aan sarcasme, ik bén sarcasme. -!- Ik loop in 6 sloten tegelijk, 7 is te veel.

Aappen21

• Bewoner
  • Overwinningen: +13/-27
  • Riep iemand risco? I'm in!
Re: Omgang, verduidelijking huidige regels
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2019, 08:06:44 »

Dus eig word het gezien als een aanval wanneer je gaat schelden?of als ik zeg ik vind dit geen goede post?
Vēnī, vīdī, vīcī

Roandraak

• De Draak
  • Bewoner
  • Overwinningen: +23/-41
  • Geslacht: Man
  • Forumbitch, dat je het weet...
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2019, 09:31:43 »

Schelden is sowieso niet de bedoeling :)

Ding is meer, dat je acties onhandig kan vinden, maar je mensen nooit persoonlijk aanvalt. En als je acties onhandig vindt, let dan op de verwoording.

Ik doe niet aan sarcasme, ik bén sarcasme. -!- Ik loop in 6 sloten tegelijk, 7 is te veel.

Aappen21

• Bewoner
  • Overwinningen: +13/-27
  • Riep iemand risco? I'm in!
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2019, 13:03:39 »

Oké zal 3en poging doen  :P
Vēnī, vīdī, vīcī
Pagina's: [1]   Omhoog