Iets wat ons als spelleiderteam is opgevallen, of wat op zijn minst zo lijkt, is dat er in toenemende mate "individueel" gespeeld wordt. Vaak lijkt men meer gericht op het behalen van het eigen plusje dan op het zekerstellen van de winst voor de gehele alliantie. We denken ook na over mogelijke oplossingen hiervoor.
Zo is er de optie van het terugbrengen van (wo)man of the match, om een extra stimulans te geven om je in te zetten voor winst van jouw alliantie. Bij (wo)man of the match wordt er na afloop van elk spel een poll geopend waarin je kan stemmen op wie jij vindt dat het spel het beste heeft gespeeld, dood of levend, en er wordt een klassement bijgehouden van wie er het vaakste deze poll wint.
Indertijd (2012 alweer!) is W/MOTM afgeschaft door het toenmalige forumteam door twee bezwaren die zij ertegen hadden: vriendjespolitiek (mensen stemden soms op wie ze aardig vinden of op iemand met wie zijzelf samenspeelden of in de alliantie zaten) en het probleem van zichtbaarheid (de beul die een slechtje doodde maar verder niks deed kreeg vaak meer stemmen dan de burger die het hele goedjesnetwerk aan elkaar wist te rijgen).
Een ander voorstel dat misschien een rol kan spelen is het aanpassen van winstcondities. Eigenlijk heel simpel: nu krijgt iedereen een plusje die aan het eind van het spel nog leeft en bij de winnende alliantie behoort. Je zou eraan kunnen denken om ook de dode spelers van de winnende alliantie een plus te geven. Het voordeel hiervan is dat mensen niet bang te zijn om zich op te offeren voor het grote goed van de alliantie (e.g. een sjamaan die zich voor de lynch gooit om een wolf uit zicht te brengen) omdat ze, gewoon officieel, nog steeds een winnaar van het spel kunnen zijn. Het nadeel is dat ook het goedje dat in nacht 1 geluncht is mee wint ondanks dat die niets heeft bijgedragen of dat vaker mensen mee winnen die de winst voor hun alliantie juist bemoeilijkt hebben.
We zouden graag jullie mening horen over bovenstaande ideeën en zouden het ook graag horen als jullie nog andere initiatieven hebben!
Beiden voorstander van.
Ik heb zelf nooit W/MOTM meegemaakt, maar ik heb wel vaak genoeg gehoord dat het gewoon niet werkt, dus ik zie niet echt een rede om dat nog een keer te proberen. En ik heb eerlijk gezegd ook niet echt het idee dat de wincondities aanpassen het spel erg gaat bevorderen.
Hier een random idee: Misschien dat de shop hier een oplossing kan bieden? Tel aan het eind van het spel hoeveel spelers er gewonnen hebben, en geef iedere winnende speler €100 keer dat aantal: dus als ik burger ben en ik win met 4 andere goedjes krijg ik €500. Misschien dat je alle dode goedjes dan nog een trootsprijs kunt geven van €50?
Met zo'n systeem zou je ook een lijk-overwinning duurder kunnen maken zodat het lucratief is om te delven voor een delver.
Het euvel waar wij mee zaten is dat mensen soms verder gaan dan "logisch" of "nodig" is in een spel, om maar te winnen.
Want je wint pas als je leeft en jouw partij wint.
Stel je bent een hulpje, dan is er in de huidige constructie geen enkele reden om jou te lynchen voor een wolf, aangezien jij verliest ongeacht of de wolf ofwel jij sterft.
Terwijl het "logischer" zou zijn als je jezelf liever opoffert dan dat je een wolfje kwijt zou raken.
We willen een manier vinden, waardoor men meer voor "zijn kant" speelt en minder voor "zichzelf".
Zo zaten wij er bijvoorbeeld ook aan te denken om de winconditie van jager aan te passen dat hij/ zij wint als zijn kant wint, plus hij een slechte rol geschoten heeft. Op dit moment heeft de jager in spellen geen "nut", tenzij hij/ zij de laatste wolf neerschiet.
Mochten jullie ideeën hebben hoe we hier iets aan kunnen doen ofwel ideeën hebben hoe we onderstaande ideeën aan kunnen passen dan horen we het graag van jullie. Mochten jullie van mening zijn dat jullie dit probleem absoluut niet ervaren of zien, dan horen wij dit ook graag! O0
Ik heb de (W/M)OTM nog levendig meegemaakt, en het was in de hele periode wat dubbel. We hebben momenten gehad dat er elke 3 dagen een spel begon en je nog 2 weken vooraf moest beginnen plannen om een plaatsje te hebben om je in te schrijven voor het spel (ja, er waren max aantallen voor de spelletjes en vol was vol). Toen had de verkiezing mijns inziens wel nog een meerwaarde omdat we met een hoop verschillende spelers waren en je minder het gedoe van vriendjespolitiek had. Wél was het zo dat zichtbaarheid een grote invloed had, maar meestal kregen mensen in het dodenboard nog wel zaken mee waardoor ze een vrij goed zicht hadden.
Het is deels afgeschaft omdat het spelersaantal wat minderde (de wvw-hype was wat voorbij) en er ook steeds minder stemmers waren. Ik volg bijvoorbeeld altijd het dodenboard en de discussie nog van een spel dat ik speel, sommigen keken er nooit naar en wisten dus niet wat er gebeurde. Op die manier ben je niet betrokken en weet je dus ook niet op wie je moet stemmen. Zo kreeg je de stemmen op de bekendere namen of gewoon een hoop mensen die niet stemden. Om het heel extreem te stellen, in een bepaald spel stemde iemand op Dragonfly (je moest toen stemmen door te posten) omdat ze zo actief netwerkt terwijl ze niet eens meegespeeld had dat spel... Ik vrees dat we hier ook in zo'n situatie terecht gan komen, dus in die optiek vind ik zo'n verkiezing minder goed.
Met de alliantie meewinnen is beter. Ja, de speler die nacht 1 geluncht wordt wint mee terwijl hij niets gedaan heeft - maar bekijk het ook langs de andere kant. Die speler wou misschien graag meespelen en actief zijn maar heeft gewoon de pech dat hij nacht 1 het random doelwit van slecht was. Het zou voor mij persoonlijk ook een leuke aanpassing zijn want als ik wolf ben voel ik me altijd schuldig voor die random lunch de eerste nacht.
Wel nog een kleine bemerking : ik vind dat je je als hulpje nu ook al moet opofferen voor het grote geheel. Dit is nog altijd maar een spelletje, ik heb nog nooit gespeeld voor het plusje op het einde maar wel voor de fun die ik haal uit een spel. Ik kijk eerlijk gezegd ook niet naar de cijfertjes bij spelers, enkel om te zien hoeveel spellen ze al gespeeld hebben.
Van mij mag het hele systeem van -/+ verwijderd worden. Laten we gewoon spellen spelen en iedereen proberen er bij te betrekken. Nu heb ik vaak t idee dat een iemand t hele spel stuurd de laatste tijd en als je niet op zijn manier wilt mee doen ben je verdacht.
Ik ben het met dit laatste ook wel eens. Het staat denk ik ook leuker om bijboorbeeld in je personagepagina (waar ik dat nu heb bijv.) een overzicht te maken van welke spellen je hebt gespeel, welke rol je had, of je dat spel hebt gewonnen etc. Daar haal ik zelf ook meer voldoening uit dan uit een plusje zonder context :P
Zoals t4nd ook al zegt denk ik dat best een groot deel van de spelers enkel speelt vanwege de fun en niet per se vanwege het plusje voor je naam. Bij het internationaal toernooi merkte je wel dat dat daar heel erg een ding was, want als je dood was mocht je niet meer door naar de volgende ronde (tenzij je gekozen werd als MOTM) en dus speelde iedereen daar heel anders dan hier al. Ik gok zelf dat het individualisme best meevalt eigenlijk.
Ja of je moet mensen dingen laten motiveren.
@BloodWolf14 (https://www.weerwolvenvanwakkerdam.nl/forum/index.php?action=profile;u=6504) : zoiets? (https://www.weerwolvenvanwakkerdam.nl/forum/index.php?topic=8796.0)
@Shaddow (https://www.weerwolvenvanwakkerdam.nl/forum/index.php?action=profile;u=1171) : Bij het motiveren viel iedereen af. Eerst was het een gewone poll (waarbij ook mensen die niet speelden konden stemmen), nadien moest je motiveren en dan stemde steeds minder volk.
Daar doelde ik dus op ja. Heb zelf ooit een begin gemaakt maar dat nooit doorgezet XD
Citaat van: BloodWolf14 op 2 november 2020, 16:59:49
Daar doelde ik dus op ja. Heb zelf ooit een begin gemaakt maar dat nooit doorgezet XD
heb dit ook een tijdje gedaan. alleen best wel veel werk dus weer mee gestopt.
Doe ook liever gewoon een spel mee voor de plezier dan om te winnen.
Ik doe het omdat ik het leuk vind en ik ook een fan ben van statistieken (A).
Ooit ben ik begonnen om bij te houden met welke spelers ik al samen gespeeld heb maar dat was iets te veel werk ::).
Maar op zich vind ik de statistiek 'gewonnen / verloren' aanpassen naar 'gespeelde spellen' best wel een acceptabel idee. Dan maak je ook duidelijk dat het op de site gat om het spelen van de spellen en niet over het winnen :-).
Als je inactief uitvalt krijg je geen extra gewonnen spel meer?
@t4nd (https://www.weerwolvenvanwakkerdam.nl/forum/index.php?action=profile;u=2104) dus dan krijgt elke speler dus een punt tenzij je inactief bent?
Als ik je goed begrepen heb
Ik ben ook een voorstander van meewinnen met de alliantie ik ben inderdaad ook bang voor weer vriendjespolitiek en ik zie op boardgamearena bijvoorbeeld bij weerwolven dat de hele alliantie ook wint en dan blijf je toch meekijken met het spel omdat je toch nog kan winnen en kun je jezelf sneller opofferen zonder gelijk te verliezen.
Persoonlijk vind ik het juist wel leuk om een + of een - te kunnen verdienen.
Meewinnen met de alliantie, terwijl je zelf al uit het spel bent vind ik heel vaag.
Jezelf opofferen om je alliantie te laten winnen, vind ik helemaal niet logisch.
Wel zou je nadrukkelijker, zeker naar beginnende spelers, uit kunnen leggen dat een hulpje echt de taak heeft om zijn alliantie aan de overwinning te helpen (eerder dan zelf winnen).
MotM zie ik niet als oplossing voor dit probleem overigens. Maar eigenlijk ervaar ik het hele probleem niet zo ;)
@t4nd (https://www.weerwolvenvanwakkerdam.nl/forum/index.php?action=profile;u=2104) inactief uitgevallen spelers krijgen sowieso al geen plusje. Ook al wint de alliantie wel. Overigens verdienen ze dan ook geen minnetje, maar dat maakt hiervoor niet uit :)
Gisteren viel het me op - die plusjes en minnetjes zijn ook gewoon een pest om bij te houden blijkbaar. Ik sta volgens het forum op +50 / -94 en volgens m'n eigen telling op +52 / -104. Als ik 543 niet meetel omdat het nog niet naar het archief is kom ik nog op een verschil van 11 spelletjes (A).
Komt omdat ze handmatig ingevuld moeten worden na elk spel. Ik geloof best dat er in 10 jaar 11x iets niet is ingevuld XD
Ik herrinner me ook dat het ooit is gebeurt dat iedereen op het forum 2 gratis plusjes heeft gekregen, omdat er destijds achter de schermen een knopje was om dat te doen blijkbaar. Dus dan zouden ze het 13 keer vergeten zijn :P
Ik denk dat er weinig spelers zijn voor wie het karma klopt dus