We hebben met de spelleiders overlegd en collectief het volgende standpunt:
- De Reus waren we vrij snel uit: vervelend om te balanceren. dat wat ik zei de rol moeilijk te balanceren maakt. Het 'niet vroeg claimen' argument snap ik wel, maar je hebt al wel eens spellen waarbij je ziet dat als er nog 1 wolf over is het eigenlijk al wel klaar is, de Reus versterkt dit en je wil slecht juist niet nog een extra trap na geven als het al niet zo lekker gaat.
De tovenaar en kapitein hebben plussen en minnen.
- De tovenaar is wel erg sterk. Als neutraaltje kan hij ook nogal moeilijk zijn met de balans, bovendien lijkt hij erg veel op de huidenwisselaar. Maar het is wel een rol die op zichzelf in een gevorderdenspel wat extra denkwerk kan leveren en het geeft extra opties qua mogelijke neutrale rollen. Misschien dat hij in een verzwakte versie beter werkt.
- De kapitein: Op zichzelf is het altijd leuk om een rol te hebben waarbij je wat meer na moet denken over visioenen. Lunchbescherming is ook zeker niks op tegen, maar om twee mensen semi-permanent lunchbescherming te geven is wel heel sterk.
Misschien is het beter om bijvoorbeeld te wisselen naar boven/onderbuur per dag, dat je op even dagen effect hebt op de onderbuurman en op oneven dagen op de bovenbuurman.
Verder speelt natuurlijk mee dat het veel uitmaakt of je een conversiewolf of een ziener afdekt met deze bescherming en dat is door de spelleider niet echt vooraf te bepalen (maar wel vooraf te zien). Dat zou je kunnen voorkomen door vooraf namen op te geven, maar dat speelt vriendjespolitiek wellicht te veel in de hand, omdat je zonder echter voorkennis namen op moet geven voor lunchbescherming. Verder kan de kapitein daar wellicht ook op inspelen als hij neutraal zou zijn ipv goed.
Dit is een rol die met aanpassingen zeker in een testrollenspel meegenomen kan worden.
Heb je zelf suggesties voor aanpassingen op basis van deze feedback, dan horen we dat graag. Dat maakt het kansrijker om rollen in testrollenspellen terug te zien dan wanneer de spelleider die het testrollenspel organiseert zelf moet kijken hoe de balans iets beter aan te brengen is in een rol.