Nieuws:

Je vindt onze discordserver hier!

Hoofdmenu

Finale opdrachten

Gestart door Beertyah, 19 april 2009, 20:38:05

Vorige topic - Volgende topic

Beertyah

Dit zijn alle opdrachten voor de finale die we jullie al kunnen laten zien.




de opdrachten die germelia verzon voor naantje:

Op zoek naar de spelleider: finale opdracht deel 1

Introductie
Ik heb mijn best gedaan om vijf verschillende, uitdagende en creatieve opdrachten te bedenken voor Naantje. In de opdrachten komen verschillende aspecten van spelleiderschap aan bod waarbij verschillende vaardigheden nodig zijn.

Speltechnisch

Opdracht 1: Double Trouble
Spelleiders komen regelmatig met een nieuwe spelvariant om de spelers uit te dagen. In deze opdracht maak je een rolverdeling voor de spelvariant Double Trouble, waarbij er geen unieke rollen in het spel zitten. Er zijn 25 spelers.

Voorwaarden
-   Elke gebruikte rol komt minimaal 2 keer voor
-   De rolverdeling is in balans
-   Je gebruikt geen testrollen, maar je mag wel de rol van opdracht 2 gebruiken
-   Je stuurt een begeleidend schrijven mee om je keuzes te beargumenteren


Opdracht 2: Evolutie en Evaluatie
Regelmatig zijn er leden die een voorstel doen voor een nieuwe rol of een wijziging van een bestaande rol. Soms komt dit voorstel van een spelleider en de meest veelbelovende rollen kunnen getest worden in een spel. Als spelleider is het belangrijk dat je kijk hebt op de balans van een rol en de samenhang met andere rollen.
Jij ontwerpt zo'n nieuwe rol.

Voorwaarden
-   Je levert het resultaat volgens het format zoals die op de site gebruikt wordt
-   Het voegt iets toe aan het spel
-   De rol is uitgebalanceerd
-   Het mag ook een extra rol zijn
-   Je geeft in een begeleidende tekst toelichting

Alternatief
- Je past een bestaande rol aan zodat deze veel interessanter wordt.
- Je geeft duidelijk aan waarom deze rol aanpassingen vereist.
- De rol is uitgebalanceerd
- Het mag ook een extra rol zijn
- Je geeft in een begeleidende tekst toelichting


Voetnoot bij deze opdracht: Als je vindt dat de opdracht te moeilijk is, kan als alternatief een bestaande rol aangepast worden. In de begeleidende tekst moet dan tenminste een verwijzing staan waarom de gekozen rol aanpassingen vereist. Ook hier zijn testrollen niet toegestaan.


Creatief

Opdracht 3: De zieke spelleider
Het kan gebeuren dat een spelleider door omstandigheden niet in staat is het spel te leiden. In deze opdracht gaan we er vanuit dat jij een spelleider bent wiens spel net voorbij is. Een andere spelleider heeft vlak voor het eind van de inschrijvingen opeens een probleem; hij of zij is door wat voor reden dan ook verhinderd het spel te gaan leiden. Maar het genre is bepaald, spelers hebben zich ingeschreven en willen maar al te graag beginnen met het thema Science Fiction. Jij bent de enige die op dit moment spelloos is en jij wordt gevraagd dit spel over te nemen, in ieder geval totdat de spelleider weer zelf verder kan.
De opdracht is simpel. Jij schrijft een beginpost voor dit spel.

Voorwaarden
-   Het thema is Science Fiction
-   De post is minimaal 600 500 woorden lang
-   De speler moet duidelijk weten wat er van hem verwacht wordt.


Opdracht 4: Dood spel
Het is eeuwig zonde, maar het gebeurt regelmatig dat de personages niet de enige dodelijke slachtoffers zijn. Maar al te vaak sterft het verhaal een roemloze dood na enkele nachten. Een spelleider kan het verhaal buiten de nachten om af en toe een injectie geven om de spelers weer te motiveren.
Voor deze opdracht schrijf jij 3 posts om je verhaal en spel levend te houden.

Voorwaarden
-   Elke post is minimaal 150 woorden lang
-   Het thema is hetzelfde als in ronde 1
-   In maximaal 1 post mag een spelersactie gebruikt worden (priester, beul)
-   De posts mogen volledig losstaan van elkaar of niet; dat is aan jou.


Opdracht 5: De Finale
Passend voor een laatste opdracht en niet onbelangrijk als spelleider: in deze opdracht schrijf je een spetterend einde voor je spel. Voor spelers is het belangrijk dat het einde goed is en voor jou als spelleider is het de manier om het spel met een goed gevoel af te sluiten.

Voorwaarden
-   Het gaat om het thema van opdracht 1
-   Het minimumaantal woorden is 750 500
-   De slechteriken winnen
-   Er gaan minimaal 3 mensen dood



Edit Beertyah: de aanpassingen in het rood zijn van mij.


Beertyah

Dit zijn de opdrachten die naantje verzon voor germ:

SPELTECHNISCH

1/ Dat je de huidige spelregels behoorlijk beheerst, dat heb je wel al bewezen in ronde drie. Nu mag je bewijzen dat je ook nieuwe dingen kunt doen binnen de context van Weerwolven van Wakkerdam. Bedenk een nieuwe rol die een leuke aanvulling is op het spel.
alternatief: hetzelfde als bij haar opdracht, pas een bestaande rol aan

2/ Het verloop van de nacht... Zelfs de spelleiders zijn er nog niet volledig uit. In welke volgorde zou jij de gebeurtenissen (=lunch, visioen, dorpsgek, wisselaar, hacker, you know the drill) van de nacht laten verlopen, motiveer waarom je deze volgorde zou gebruiken.

VERHAALTECHNISCH

1/ Even een hypothetisch scenario: je bent aangesteld als vaste spelleider en moet je poll opzetten. Je weet zelf eigenlijk maar twee goeie thema's, en een normale poll heeft er drie. Tegen beter weten in zet je een derde thema in de poll, eentje waarvan je denkt dat het toch nooit zal winnen. Maar onverhoopt wint het thema "Browserwars" toch. Schrijf een openingspost van 300 à 600 woorden.

2/ Je bent overduidelijk in staat om goeie doodsoorzaken te bedenken in functie van het thema, anders zat niet jij maar jakarw met mij in de finale. Rest natuurlijk de vraag... Kan je ook de juiste doodsoorzaak bedenken voor het juiste personage? Gesteld dat Dixie's Casy zelfmoord zou plegen omdat haar geliefde gestorven is, dan is het waarschijnlijker dat ze een fles nagellakremover achteroverslaat dan dat ze zichzelf een kogel door de kop schiet... Schrijf één nacht waarin de personages Manny Itches (Ralmuski), Masha (Morana) en Moghedien (Beertyah) om het leven komen op een manier die bij hun persoonlijkheid past. Gebruik het thema uit ronde één en later, minimum 300 à 600 woorden.

3/ Je voelt het waarschijnlijk al aankomen: een spelopening, een spelnacht en logischerwijze een speleinde. Om het even welke partij wint, zomaar het spel stoppen is natuurlijk onmogelijk, de goedjes zijn al al die tijd paranoïde, ze verdenken zelfs hun eigen bedgenoten, hoe kunnen ze dan plots zeker weten dat "het kwaad uitgeroeid is"? Ook als de slechtjes winnen, ben je niet zomaar klaar, hun kwaadaardige persoonlijkheid verdwijnt namelijk niet zomaar als sneeuw voor de zon... Het spel is gedaan, het verhaal nog niet. Sluit op een mooie manier af. Gebruik je thema over "Tante Agatha", winnende partij is naar keuze, 300 à 600 woorden.

@Spelleiders: Dat ze jullie personages moet ombrengen is natuurlijk omdat jullie je eigen personages het beste kennen, en dus beter kunnen oordelen of de doodsoorzaak bij het personage past. Het is deze keer géén poging om de concurrentie uit te schakelen ;)


Beertyah

inzending van germelia:

Hier zijn ze dan. Ik heb mijn best gedaan en wacht met spanning op de uitslag. Veel succes met nakijken!

Opdracht 1: Twee voor de prijs van één

De Leerling
De leerling begint het spel als een gewone (goede) burger. Hij kan een leermeester zoeken om opgeleid te worden. Zodra hij door een leermeester geaccepteerd is sluit hij zich aan bij zijn meesters kamp. In de tweede nacht nadat de student in de leer is gegaan neemt hij de rol van de leermeester over.
Beperkingen:
Als de leermeester sterft voor de tweede nacht na het begin van de studie blijft de leerling een krachteloze burger die zowel goed als slecht kan zijn (afhankelijk van het kamp van zijn overleden leermeester).
Als de leermeester voor de tweede nacht van rol wisselt, duurt de studie een nacht langer.
Tijd van actie:
Een zelfgekozen dag

De Leermeester
De leermeester is een speler die aangewezen is door de leerling. De leermeester weet wie zijn leerling is. De leermeester mag altijd een leerling weigeren. De leermeester is een extra rol en wordt dus niet als zodanig herkend door de zieners.
Beperkingen:
De leermeester moet op het moment van acceptatie een kant gekozen hebben (goed of slecht).
De leermeester mag geen welp of mythomaan zijn.
Tijd van actie:
Geen

Opdracht 2: Trek allemaal maar even een nummertje...

Ik zou de nacht in de volgende volgorde laten verlopen:

Yeti
Apostaat
Beschermengel
Alle visioenen
Wisselaar
Hacker
Lunch
Ooggetuige
Heks
Ork
Lijk
(Conversie)
Grafdelver

Voor de lunch horen natuurlijk alle beschermende rollen en de visioenen. Mocht er een dood medium in het spel zitten, dan krijgen de zienerrollen toch iets van informatie als ze een nachtelijk slachtoffer wilden opvragen. Ik heb de yeti helemaal op de eerste plaats gezet omdat die alle gebeurtenissen kan beïnvloeden. De apostaat komt voor de beschermengel en de visioenen omdat hij beide kan afschermen. De wisselaar heb ik na de visioenen maar nog voor de lunch geplaatst, omdat op die manier er nog gebruik gemaakt kan worden van die rollen. De hacker komt ook nog voor de lunch om diezelfde reden; het geeft mogelijkheid rollen 'in het spel' te houden.

Na de lunch komt dan meteen de ooggetuige. De ooggetuige kan alleen de wolven betrappen, dus dat ligt voor de hand. Na de ooggetuige heb ik de heks gezet, omdat die het eerst ter plaatse is en het slachtoffer nog kan redden. Ook kan die met het doodsdrankje eventueel de ork nog te pakken nemen. Dan dus de orcken eventueel het Lijk. Na het lijk pas de conversie, om te voorkomen dat de wolven een zojuist gedood personage converteren. Als laatste is dan de grafdelver, die bij het naderend ochtendgloren een slachtoffer weer tot leven wekt...

Opdracht 3: Internet explorer is the best tool to download Firefox

Het was nog vroeg op deze prachtige dag. De schoonmaakster was net vertrokken uit de spiksplinternieuwe ontwikkelingsruimte toen Jenny Carson van Human Resource Management de groep naar binnen leidde. Zoals altijd was ze keurig gekleed in een grijs mantelpakje en leek ze langer dan ze was dankzij de hoge hakken. Soms vroeg ze af waarom ze de moeite deed; de meeste werknemers van Netscape Communications liepen rond in versleten jeans of joggingbroeken en even onflatteuze T-shirtjes. Alleen meneer Andreesen ("zeg maar Marc") zag er altijd keurig uit en voor hem was het dat ze elke ochtend haar benen keurig schoor...

Iemand kuchte luid en Jenny schrok op. Had ze nou alweer staan dromen? Aan de verveelde, geïrriteerde en geamuseerde blikken te zien leek het er sterk op. Met een lichte blos op haar toch al rode wangen schraapte ze haar keel.
"Juist. Welkom hier bij Netscape Communications. Deze ruimte wordt jullie nieuwe werkplek. Zoals jullie allemaal kunnen zien is er gezorgd voor de nieuwste apparatuur." Ze kon een glimlach niet onderdrukken toen sommige nieuwe werknemers zich duidelijk vergaapten aan de prachtmachines waar ze mee mochten werken. Meneer Andreesen had met Intel een deal gesloten om hun nieuwe Pentium 2-processors te mogen 'testen' voordat die officieel op de markt kwamen.

Ze wilde net verder gaan met haar introductie toen hij opeens binnen kwam lopen. Met zijn keurige kaki broek en zandkleurig T-shirt zag hij er uit alsof hij van plan was te gaan surfen vanmiddag. Misschien was hij dat ook wel. Hij schonk haar een van zijn stralende glimlachen en Jenny had moeite op haar benen te blijven staan. De knipoog die volgde maakte het er niet beter op.
"Goedemorgen allemaal!" begroette hij de groep. "Mijn naam is Marc en ik run hier de boel. Jullie taak is simpel. Microsoft komt in oktober dit jaar uit met een nieuwe versie van Internet Explorer. Zoals we allemaal weten hebben zij bijna onuitputtelijke geldbronnen, waar wij het moeten hebben van goede mensen. Jullie zouden hier niet staan als jullie geen getalenteerde programmeurs waren." Hij keek de mensen een voor een aan om extra spanning in te bouwen. Jenny kon niet anders dan nog meer bewondering krijgen voor de jonge blonde god die haar baas was.
"Het is jullie taak Netscape Navigator nog beter, sneller en mooier te maken dan het al was. Programmeer, verwijder bugs, test, test en test. Als we deze slag niet winnen kunnen we het bedrijf opdoeken. Het is aan jullie nu."

Na deze woorden verdween hij weer en het was voor Jenny opeens erg makkelijk de groep onder controle te houden. De gedachte dat hun nieuwe baantje nu al op het spel stond zette hen met beide benen op de grond.
"Juist," begon ze weer. "Pauzes zijn zelf in te delen. De waterkoeler staat naast de koffiemachine in de hoek bij de grote ramen. Instructies zijn te vinden in jullie persoonlijke documenten. Ik hang hier een lijst op met wie welke computer toegewezen heeft gekregen." Sommigen knikten vaag en Jenny moest zich bedwingen met haar ogen te rollen. "Ik stel voor dat jullie een afdelingsvertegenwoordiger kiezen die dagelijks rapport uitbrengt aan de directie. Dat scheelt jullie en ons veel tijd en als er problemen zijn kan er meteen iets aan gedaan worden. Ik wens jullie nog veel succes." Voordat ze terugkeerde naar haar eigen kantoor kon ze het niet laten nog één blik te werpen op de nieuwe medewerkers. Ze leken allemaal in meer of mindere mate enthousiast om te beginnen, maar Jenny kon de gedachte dat Microsoft dichterbij kwam niet van zich afzetten.

(595 woorden)

Opdracht 4: Nachtwacht

Melanie hoefde de stemmen niet eens na te tellen om te weten wie er het slechtst in de groep lag. Moghedien was een achterbaks wezen, dat zag iedereen. Ze deed ook niet eens moeite om vrienden te maken. Maar ze had ook haar nut. Underground had besloten dat zij het moest zijn die zou infiltreren bij de Blackliners. Een gevaarlijke missie, maar als iemand het zou kunnen volbrengen dan was het Moghedien, daar was ze van overtuigd. Melanie begaf zich naar de wagon waar het meisje doorgaans sliep om haar het nieuws te vertellen. Moghedien vertrok geen spier.
"Democratie wordt zwaar overschat," was haar enige antwoord voor ze zonder nog eenmaal om te kijken de trein uit sprong en de trappen opliep van Bayswater. Met gemengde gevoelens keek Melanie haar na. Infiltreren bij de Blackliners was de opdracht, maar ze had het gevoel dat ze dit wezen nooit meer terug zouden zien. En diep in haar hart was ze er blij om.

Met een ietwat geruster hart ging ze die avond slapen, om de volgende ochtend ruw gewekt te worden door een keiharde schreeuw. Met een ruk zat ze rechtop en keek om zich heen.
"Wat is er aan de hand?" vroeg ze wakkerder dan ze 10 seconden geleden had kunnen bedenken.
"Het is Masha!" de vriendelijke maar zeer onstabiele Manny was helemaal door het dolle heen. Melanie stond op en probeerde hem te kalmeren.
"Rustig Manny, wat is er met Masha?" vroeg ze en besefte onmiddellijk dat ze een cruciale fout had gemaakt. De jongen begon wild om zich heen te slaan en toen iedereen op veilige afstand was zakte hij op zijn knieën. Bevend viste hij een potje uit het borstzakje van zijn smoezelige streepjesoverhemd en tot haar afgrijzen goot hij de complete inhoud aan pillen in zijn mond.
"Nee!" riep Melanie en kon nog net voorkomen dat hij met zijn hoofd op het harde beton knalde. Maar het had geen zin meer. Manny zou nooit meer wakker worden.
Bedroefd stond ze op en liet Jack en Paul de jongen wegbrengen. Ronda kwam al snel naar haar toe en legde een arm om haar heen.
"Wat was er nou met Masha?" kon Melanie nog net uitbrengen. Ronda keek haar serieus aan.
"Manny en Benno vonden haar ergens halverwege tussen High Street Kensington en Notting Hill Gate. Ze had een fles whisky bij zich die verdacht leeg was. Benno zei dat er onderin rare korreltjes zaten... dus we denken dat iemand misbruik heeft gemaakt van Masha's voorliefde voor alcoholisch spul..." Melanie knikte vaag en ging op de trap zitten. Ze moest echt even nadenken.
Ondertussen hing Ronda de stemlijst op. Het voedsel ging er hard doorheen en het plan was vanavond een inval te doen bij de voedselvoorraad van de Blackliners. Vrijwilligers waren er niet, dus zouden ze democratisch beslissen over wie de expeditie zou leiden. Melanie hoorde Moghediens woorden nog naklinken in haar hoofd. Democratie wordt zwaar overschat...

490 woorden

Opdracht 5: Het eind van het begin

Het huis was de afgelopen dagen heel wat stiller geworden. De luidruchtige familieleden die ongeveer een week gearriveerd waren hadden al lang plaatsgemaakt voor zenuwachtige mensen. Mary had ondertussen gewoon gedaan wat ze altijd deed. En natuurlijk had ze op de stembus gepast.
Deze namiddag stond ze met een grote glimlach de thee voor te bereiden. De meeste aaseters waren ondertussen dood of verdwenen; nog maar een klein groepje was overgebleven. De lijken lagen keurig op een rijtje in de schuur. Met haar oude botten en slechte rug had ze de sterkste mannen steeds laten slepen als er op een ochtend weer iemand werd gevonden. Zij had dan wel gezorgd voor het schoonmaakwerk.
Met uiterste zorg plaatste ze de theepot van het goede servies op het dienblad en zette daarna twee schaaltjes met verse scones klaar. Daarna liep ze naar de zitkamer, waar de overgebleven familieleden zich verzameld hadden.
"Dat ziet er heerlijk uit, Mary," zei Henri, die beweerde een neef van mevrouw te zijn.
"Ja inderdaad!" voegde dat rare kind dat Kels heette toe. "Heb je die zelf gebakken?" Mary wilde net zeggen dat ze al haar scones altijd zelf bakte, toen Henri zijn keel schraapte en Mary hield haar mond maar weer. 
"Jack, beste neef," begon hij, "ik denk dat jij het moet gaan doen." Jack verschoot van kleur.
"Echt, Henri, ik zie niet in waarom dat nodig is. Kunnen we niet beter samen gaan? Niemand die we eerder om hulp hebben gestuurd is teruggekeerd!" Mary hoorde dat hij een beetje wanhopig was en schudde haar hoofd.
"Ik sta er op, beste kerel. We hebben allemaal het volste vertrouwen in je." Meerdere mensen knikten.

Uiteindelijk gaf Jack zich gewonnen en vertrok. Mary keek hem vanuit de deuropening na.
"Tot ziens meneer Jack! Veel succes!" Zodra ze de deur weer achter zich sloot voelde ze dat ze bekeken werd. Achter haar stond Henri.
"Je hebt het goed gedaan Mary," zei hij en hield zijn arm uitnodigend uit.
"U ook, meneer Henri," antwoordde ze. Dankbaar en opgelucht nam ze de arm aan en samen liepen ze terug naar de zitkamer waar iemand de vijf kopjes al vol dampende thee had geschonken.
"Neem plaats," zei hij alsof ze een gast was in haar eigen huis. Toch ging ze zitten. Vijf paar ogen keken haar verwachtingsvol aan. Kels, Ackley, Newton, Linda en Henri waren nog als enigen over. Mary werd er zenuwachtig van.
"En nu?" vroeg ze uiteindelijk.
"Nu is het voorbij," zei Linda. "Henri krijgt het huis, de rest verdeelt het geld en de spullen die we willen hebben en jij krijgt precies wat je wilt. Je kunt in je huisje blijven wonen en Henri zal je in dienst houden."
"Maar wat doen we met de lijken? En de mensen die we weggestuurd hebben?" Kels leek als enige niet op haar gemak. Henri zuchtte.
"De lijken worden verbrand. De mensen die weggestuurd zijn, daar had Mary een plan voor." De oude huishoudster knikte.
"De man van mijn nicht Stella kan mensen dingen laten vergeten. Hij logeert bij boer Lanckey, die woont in de boerderij met die rode luiken een paar kilometer verderop. Hij is erg zorgvuldig." Kels keek haar niet-begrijpend aan en Mary wierp haar een veelbetekenende blik toe. "Niemand zal zich ook maar iets kunnen herinneren."

Henri had Mary's Ford Anglia uit de oude hooischuur gehaald en had de andere vier een lift naar de stad gegeven. Nog steeds rook de huishoudster de lucht van verbrand vlees, al had ze geen uitzicht op de smeulende hoop in de achtertuin. Een glimlach verscheen op haar gezicht. Eindelijk was ze alleen.

599 woorden

Beertyah

inzending naantje:
(de inzendingen over het chocolade thema zijn ertussenuit gehaald)

Opdracht één: Double Trouble


   
      

            
               
               
               
               
               
               
               
GOED15
Beschermengel2
Beul2
Burger4
Cupido3
Dorpsgek2
Yeti2

            
               
               
               
NEUTRAAL4
Hacker2
Heks2

            
               
               
               
               
SLECHT6
Ketter2
Weerwolf2
Welp2

                     
                        
                        
                        
                        
EXTRA7
Adellijken3
Ijzeren Hein2
Zielsverwanten2

Balans: 60% Goed, 16% Neutraal, 24% Slecht. Dat zijn iets meer neutraaltjes dan gewoonlijk, maar gezien de huidige formule zou het een beetje sneu zijn een driedubbele neutrale rol in te voegen. De rollen zijn zo gekozen dat geen enkel team echt overpowerd is.

De weerwolven beginnen initiëel met z'n vieren, en na vijf dagen is er een potentiëel van twee nieuwe wolven. Direct met zes volwaardige wolven beginnen vind ik nogal veel, en hulpjes er dubbel in steken vind ik maar jammer. Je bent namelijk niks met twee apostaten, en sjamaan zijn is ook al niet geweldig. Twee conversiewolven en een dubbel hulpje was voor mij dus absoluut een no-go.
Twee ketters in een spel zonder priesters geeft leuke misleidende mogelijkheden, en dragen naar mijn gevoel meer bij dan twee leugenwolven. Twee personen die met stemmen kunnen goochelen vind ik namelijk aan de hoge kant...

De goedjes hebben ook geen overdreven krachten, twee zieners zijn in mijn ogen veel gevaarlijker dan twee dorpsgekken, zeker in combinatie met twee hackers, die de informatie uit de eerste nacht toch grondig door elkaar kan gooien, en hun visioenen zijn bovendien nog onderhevig aan de acties van de yeti's.
Deze yeti's bieden samen met de beschermengels ook nog iets van verweer tegen de wolfjes, maar ook niet abnormaal veel. De cupido's zijn in essentie burgers, maar geven nog een beetje variatie in allianties en een zekere onvoorspelbaarheid aan het spel. Er verder nog krachtige rollen in steken had het evenwicht totaal verstoord, vier burgers is dus zeker geen abnormaal aantal.

Met de heksen kan het elke richting uit gaan en de hackers kunnen het spel nog een extra interessante twist geven. Deze twee vind ik hoe dan ook de leukste neutrale rollen, en ik geloof dat de meeste spelers mij hier gelijk gaan geven. Het is altijd een kwestie de spelers tevreden te stellen, niet waar?

De extra rollen zijn volgens de standaard, drie adelijken, twee zielsverwanten, en vermits er twee beulen zijn, vond ik het wel gepast er ook twee keer een ijzeren hein in te steken. Mijn eigen extra rol heb ik er niet ingestoken, omdat er maar aan één zijde een zienende rol is en ik toch het gevoel heb dat er zowel een goede en een slechte zienende rol in hoort te zitten voor de scepticus.





Opdracht twee: Evolutie en Evaluatie

CiteerScepticus
Eigenschappen:
De scepticus is immuun voor visioenen van de ziener, de dorpsgek en de sjamaan. De scepticus kan elke gewone rol hebben, hij kan dus ook weerwolf zijn.
Beperkingen:
Als een weerwolf deze extra rol heeft kan hij wél door de ooggetuige worden gezien.
Tijd van de actie:
De scepticus heeft geen actie.

Toe te voegen in de subsectie "Extra rollen"
Deze rol is er als vervanging van de apostaat, wat eigenlijk een behoorlijk vervelende rol is. De apostaat is namelijk slechts een weerwolvenhulpje, en gaat dus meteen dood als de wolven niet in staat zijn te winnen, zelfs al speelt hij zélf het spel wél slim. Zijn afschermen van de lunch doet er meestal niet bijzonder veel toe, omdat beschermengels sowieso niet zo vaak succesvol zijn, en als het visioen van de ziener mislukt, zijn er twee mogelijkheden: de yeti is buitengeweest, of degene die je opvroeg is slecht, met die laatste als meest waarschijnlijke verklaring, zeker als de yeti al dood is dit spel, of de ziener somehow in contact staat met de yeti. Deze extra rol biedt een fijn alternatief, uit het mislukken van het visioen kunnen geen besluiten worden getrokken over de alliantie van de speler, en als andere spelers het spel slecht spelen, ben jij daar niet de dupe van.

Uitleg over de naamgeving: al die "paranormaal begaafde" mensen beweren altijd dat hun krachten enkel werken wanneer je ervoor openstaat, een rabbiate scepticus verstoort de werking van hun derde oog.




Opdracht drie: Zieke Spelleider

Londense Broed- en Kweekcentrale, 620 A.F.

Lenina's shift zat er op, de tweede dagploeg nam het van haar over als ze de broedafdeling verliet. In de douches besprak ze met een aantal meiden hun plannen van die avond. Andrea uit de fertilisatiezaal zou die achtermiddag centrifugaal droogtennis spelen met Henry, maar Lenina raadde het haar sterk af. "Er is iets met die man aan de hand, Andrea... Hij is laatst met Clara naar de voelm geweest, en ging  daarna zelfs niet eens mee naar haar kamer. En da's niet het enige onbehoorlijke!" Ze dempte even haar stem, om de interesse van het hele gezelschap aan te wakkeren. "De afgelopen zes maand heeft hij het alleen met Fanny gedaan! Eerlijk waar!"

Er ging een schok doorheen de kamer. Exclusiviteit? "Onzin! Iedereen behoort toe aan ieder ander!" protesteerde Andrea. "Ik kan me niet inbeelden dat..." Maar Lenina knikte. "Toch wel. Alleen met Fanny, en dat zes maand lang. Niet dat Fanny ook zo is hoor, nee, absoluut niet. Ze heeft Benito gehad tussendoor, die kerel schijnt wild te zijn, neemt me vanavond mee naar een Seksofoon concerto, en Paul, Jonathan, Peter, Jeroen, ... Fanny gedraagt zich promiscue zoals het hoort," verdedigde ze haar vriendin, straks zouden ze nog gaan denken dat Fanny even vreemd was... "Ze heeft vorige week nog een afspraakje met hem afgeslagen, ze vindt het niet behoorlijk meer. Ik zeg het je, pas op Andrea, die kerel is niet helemaal goed geconditioneerd."

Iemand anders besloot er zelfs een schepje bovenop te doen. "Ik heb gehoord dat zijn luidspreker gesaboteerd was, hij kreeg helemaal niks te horen tijdens z'n slaap. Naar aanleiding van zijn vreemde gedrag heeft Wereld Leider Mustafa Mond een onderzoek laten instellen naar de producenten van de luidsprekers. 't Schijnt dat er binnenkort geen enkele gamma plus meer mag werken, bèta minussen zullen de productie moeten overnemen. Wat een horrorscenario... Bij Ford, ik zou niet het werk van een gamma willen doen." Ze sloeg een T op haar borst, en in haar onderbewuste speelde deze hypnopedische les Elementair Klassenbewustzijn zich weer af:

"Alfakinderen dragen grijs. Zij werken veel harder dan wij, omdat ze zo vreselijk knap zijn. Ik ben echt ontzettend blij dat ik een bèta ben, omdat ik niet zo hard hoef te werken. Maar wij zijn wel veel beter dan de gamma's en de delta's. Gamma's zijn dom. Ze dragen allemaal groen, en deltakinderen dragen kaki. O, nee, ik wil niet met deltakinderen spelen. En epsilons zijn nog erger, die zijn te dom om te kunnen lezen of schrijven. Verder dragen ze zwart, en dat is een afschuwelijke kleur. Ik ben erg blij dat ik een bèta ben."

Honderdtwintig herhalingen, drie keer per week, dertig maand lang, en het was een waarheid geworden. Conditionering door hypnopedie was wellicht het krachtigste middel van deze Wereldstaat dit steunde op het motto "Gemeenschappelijkheid, Gelijkvormigheid, Gelijkmatigheid".

"Ford, Clara, wat verkoop jij een onzin. Nee, nee, bij Henry is het fout gelopen toen hij nog in z'n fles zat. Een verstrooide werknemer heeft alcohol in zijn bloedsurrogaat gedaan in plaats van in dat van de epsilonbaby in de fles voor hem op de band. Wedden dat er ergens in één van de fabrieken een epsilon rondwaart die veel intelligenter is dan z'n 95 Bokanovski-tweelingen? Zijn hersenontwikkeling is verstoord, dat is het!"

En zo bespraken de werknemers van de kweekcentrale elke man die een vrouw op stap zou nemen. De één was onbehoorlijk, neigde naar primitieve exclusiviteit, de ander was maar een zonderling, nam amper soma als het tegen zat. Hij moest toch weten dat één gram baadt waar vloeken schaadt? Zowat iedereen was afgunstig toen ze hoorden dat Polly uit zou gaan met de directeur, die naast een bijzonder invloedrijk man ook een uitstekende minnaar was, en de schok was groot toen ze hoorden dat Fifi die avond alleen thuis zou blijven. Alleen...

Enkele dagen later op de personeelsvergadering werd die laatste de laan uit gestuurd wegens ongepast gedrag en bezoedelen van de reputatie van het Londense kweekcentrum. Ze vermoedde dat de directeur het één en ander te weten was gekomen via de directeur. Nog tijdens die vergadering kwam een onderzoekscomité ter sprake. Twintig mensen zouden moeten intekenen, een voorzitter aanduiden, en het functioneren van het voltallige personeel moeten beoordelen, in de kweekcentrale en daarbuiten. Ze konden het zich immers niet permitteren onaangepaste individuen in de instelling te werk te stellen. Personeelsleden (en ook commissieleden!) die een slechte beoordeling kregen zouden ontslaan worden en naar een reconditioneringcentrum voor volwassen worden gestuurd.