Dorpsgek
Een Dorpsgek mag alleen in oneven nachten zijn actie uitvoeren, dat is dit spel niet anders. Een dorpsgek op even dagen kan eigenlijk dus niets.
Gokker
De WakkerDammers (WD) van de Gokker zijn alleen beschikbaar op de nachten waarop de speler gokker is.
De acties van de Gokker welke gelden voor een volgende speldag (Extra lynchstem(men), Bescherming voor de komende lynch, Levensverzekering) zullen nu gelden voor de volgende speldag waarop de speler weer de rol van Gokker aanneemt.
Bijvoorbeeld:
Als Gokker op de even speldagen koop je een extra lynchstem dag 2, dag 4 zal deze pas gelden.
Huidenwisselaar
De actie van de huidenwisselaar zal alleen in de nacht van kracht zijn. De huidenwisselaar is dus de opvolgende dag (even of oneven) niet meer gewisseld.
Jager
Het schot van de Jager gaat alleen af indien de speler sterft terwijl hij de Jager is. Op de andere dagen zal zijn schot niet afgevuurd worden.
Prins
Indien de Prins gelyncht wordt zal hij alleen zijn stemrecht verliezen voor de dagen waarop de speler Prins is, op de overige dagen (wanneer de speler dus geen Prins meer is) zal hij nog wel kunnen stemmen.
Wijze Burger
De vraag van de Wijze Burger geldt alleen voor de kant van het spel waarin de speler Wijze Burger is.
Bijvoorbeeld:
Aan de even kant zijn 2 priesters en aan de oneven kant zijn ook 2 priesters dan krijgt de Wijze Burger 2 te horen en niet 4.
Wisselaar
De wissel wisselt alleen je rol op dat moment om met elkaar, je behoudt dus wel je tweede rol.
Kettingwelp
De Kettingwelp kan alleen spelers welpen op de rol van de dagen waarop de speler zelf Kettingwelp is en heeft dus geen effect op de rollen van spelers op de andere dagen.
De kettingwelp groeit op in nacht 5 voor de oneven dagen en in nacht 6 voor de even dagen.
Verhullende Wolf
Indien de Verhullende Wolf de rollen van de gestorven spelers de komende dag wil verhullen zal dit op de eerstvolgende dag zijn waarop de speler weer Verhullende wolf is.
Indien de Verhullende Wolf de rollen van de gestorven spelers de komende nacht wil verhullen zal dit op de eerstvolgende nacht zijn waarop de speler weer Verhullende wolf is.
Bijvoorbeeld:
De Verhullende Wolf stuurt op dag 1 in de volgende nacht te willen verhullen.
Op dag 2 is de speler niet meer Verhullende Wolf en zal het resultaat van de nacht gewoon onthuld zijn.
Op dag 3 is de speler weer Verhullende Wolf en zal het resultaat van de aankomende nacht verhuld worden.
Welp
De Welp kan alleen spelers welpen op de rol van de dagen waarop de speler zelf Welp is en heeft dus geen effect op de rollen van spelers op de andere dagen.
De Welp groeit op in nacht 5 voor de oneven dagen en in nacht 6 voor de even dagen.
Grafdelver
De Grafdelver op even dagen kan vanaf de tweede nacht in actie treden, op oneven dagen pas vanaf nacht drie.
De Grafdelver mag zijn vraag om het Lijk te zoeken alleen insturen op de dagen waarop de speler Grafdelver is.
Grafrover
De Grafrover zal automatisch roven op nacht 3 (voor een oneven Grafrover) of nacht 4 (voor een even Grafrover)
Lijk
De speler die door een Grafdelver Lijk is geworden is dit ook alleen aan de kant waar de speler Lijk is geworden. Je kan dus wel nog steeds sterven in de dagen waarop je de andere rol aanneemt (ook door slechte acties).
Pyromaan
Het slachtoffer van de Pyromaan verliest alleen zijn rol die hij de nacht had waarop het huis is afgebrand, de andere rol blijft intact.
Adellijke
Adelijken mogen ook niet praten over dat zij adel zijn wanneer zij hun andere rollen aannemen, dit om te zorgen dat spelers niet dan alsnog gaan delen lid van de adel te zijn.
Burgemeester
De Burgemeester wordt gekozen voor het spel, en dus niet voor de twee rollen. Je zal dus voor de even en oneven nachten de Burgemeester zijn.
Cupido
Een koppel gemaakt door een Cupido zal over het spel heen koppel zijn en dus niet alleen op de even of oneven dagen.