We hebben de volgende rollen gisteravond in een vergadering doorgenomen:
Nutteloze wolfVoegt heel weinig toe en lost geen problemen of gaten in de rollenlijst op. Leuk dat die erachter kan komen of er een yeti in zit o.i.d., maar daar kom je meestal ook door andere acties wel achter als slechtje.
Kind en OuderOp zich is het concept wel goed dat de stem van een Kind harder meetelt als zijn ouders nog leven, maar dit maakt het Kind op dat moment allicht sterk. Ook maakt het het erg random dat de Ouder elke alliantie kan hebben, waardoor het Kind conflicterende doelen kan hebben. Maar het feit dat het Kind Welp kan worden als zijn beide Ouders dood zijn maakt deze rol eigenlijk onspeelbaar, omdat je een goedje bent dat elk moment slecht kan worden en daardoor totaal niet weet hoe je moet spelen. Mocht deze rol ooit uitgeprobeerd worden, dan zouden we dat er in ieder geval uithalen.
PadvinderHet Orakel wordt momenteel ook uitgetest en momenteel hebben we al veel zienende rollen. Er hoeven er op dit moment niet meer bij en de Padvinder voegt ook erg weinig toe. Hij is eigenlijk alleen nuttig specifiek om een claim te controleren, wat wil zeggen dat ie de eerste paar nachten sowieso eigenlijk niks kan en alleen nuttig is in combinatie met andere informatie, die je al lang niet altijd hebt. Ook is ie een beetje te complex en spreekt hij zichzelf al tegen in de rolbeschrijving ook (er staat dat de lunch een kans van 1 op aantal wolven heeft om als permanente actie te worden gezien, en daaronder staat dat een gewone weerwolf altijd als permanente actie wordt gezien - dat kan niet allebei waar zijn).
ValkenierMikt op een te specifiek doel. Het is een hulpje, dus al zwakker dan het gemiddelde slechtje, dat slechts op één specifieke rol jaagt. De Valkenier zit dus een groot deel van het spel niets te doen. Als volledige wolf zou hij al iets interessanter zijn, maar ook dan voegt het wel erg weinig toe. We zien wel in dat de Weerhamster soms wel sterk kan zijn als eventuele zienende rollen al van hem weten of er al uit zijn, dus we overwegen wel hier iets in te bouwen om de Weerhamster iets zwakker te laten worden; bijvoorbeeld dat de Weerhamster slechts één keer niet geluncht kan worden of dat de Vervloekte er wel voor kan zorgen dat de Weerhamster geluncht kan worden. Suggesties zijn welkom.
ZondebokInactiviteit is geen groot probleem momenteel en twee keer inactief in een spel is vrij zeldzaam (en als dat de eerste drie nachten gebeurt dan ben je het spel toch al uit). Dit mikt dus ook op een klein doel, en ik denk dat we genoeg letten op inactiviteit dat we niet ook nog dit hoeven in te bouwen. Een ander punt is dat inactiefjes of uitschrijvingen tegenwoordig bij voorkeur worden vervangen, en dan zadel je nu dus eventueel een vervanger op met een erg negatieve extra rol. Ook de alliantie van de Zondebok als geheel wordt nodeloos erg benadeeld hierdoor.
GoochelaarEigenlijk te onvoorspelbaar. Als het de Goochelaar lukt om een zienende rol af te pakken dan heeft in één klap én slecht een zienende rol erbij én is goed er één kwijt, wat eigenlijk al een te sterke klap is. Als het de Goochelaar niet lukt, dan is hij een bijzonder zwak hulpje zonder kans de wolven te vinden. Sowieso mikken we erop dat hulpjes uiteindelijk een mogelijkheid hebben om met de wolven in contact te komen; dit lukt bij de Goochelaar alleen als hij eerst een zienende rol vindt (dat kan al even duren) en vervolgens dan een slechtje bekijkt (dat kan ook nog even duren). Maar het bovenstaande argument is krachtiger; dit is eigenlijk te onvoorspelbaar qua sterkte en daarom niet te balanceren. Er zou wel iets van toegevoegde waarde kunnen zijn, maar misschien eerder door het kopiëren van de zienende rol dan door het stelen ervan; dan zou hij nog wel uit te testen zijn.